Izvor: Blic, 03.Maj.2005, 12:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Blokade i nestašica?

Blokade i nestašica?

Privatni prometnici goriva će zbog neredovnog i nedovoljnog snabdevanja i nepromenjene maloprodajne marže, sa preko 250 cisterni sutra blokirati obe rafinerije nafte (u Pančevu i Novom Sadu), kao i sve NIS-ove instalacije (skladišta) derivata, saznaje 'Blic'.

Zbog neredovne isporuke dizela, evrodizela i bezolovnog benzina (kojih na privatnim pumpama nema već nedeljama), kao i nedovoljne maloprodajne marže, svaka privatna benzinska pumpa dnevno >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << izgubi u proseku 30.000 dinara, tvrdi za 'Blic' predsednik Udruženja privatnih benzinskih stanica Srbije Milan Rakić.

- Uz to, po rasporedu NIS-a za maj, za privatnike nije predviđeno ni litar dizela, evrodizela i bezolovnog benzina, jer ga nema dovoljno u rafinerijama, a oni pune svoje pumpe - kaže Rakić

U Naftnoj industriji Srbije, pak, tvrde da nisu jedini snabdevači naftom u Srbiji, a da na osnovu ugovora sklopljenih o isporuci obezbeđuju dovoljne isporuke svima sa kojima imaju ugovore.

- Jedini problem je evrodizel, koga nema dovoljno, ali i taj problem će biti rešen do sredine maja, kada ćemo da uvezemo četiri hiljade tona ovog derivata - objašnjavaju u NIS-u.

I Ristić se slaže da su, pored nacionalne naftne kompanije, krivci za haos i nestašice na tržištu goriva u Srbiji i privatni uvoznici poput 'Nafte' AD, 'Petrobarta' i multinacionalne kompanije 'Gas net', tako što u ime i za račun privatnih benzinskih pumpi dobijaju dozvole za uvoz nafte, prerađuju je, ali je ne prodaju privatnim prometnicima, sa kojima imaju sklopljene ugovore.

- Prošle godine je 'Nafta' AD izvezla 11 miliona litara benzina i ostvarila prihod od 124 miliona dinara. Prodali su benzin po 11 dinara po litru stranim kompanijama, dok je prosečna maloprodajna cena (bez fiskalnih dažbina) u Srbiji bila 22 dinara. Time su svojim akcionarima napravili štetu od dva miliona dolara - tvrdi Ristić.

Predsednik Skupštine 'Nafte' AD Nebojša Atanacković kaže da o tome ne zna ništa, ali objašnjava da oni nisu bili u situaciji da sa svojim akcionarima naprave ugovore poput NIS-ovih, jer imaju pravo na uvoz i preradu od 15.000 tona mesečno, a da bi zadovoljili potrebe svojih pumpi, trebalo bi im 60.000 tona.

Drugi razlog za protest privatnih prometnika jeste niska maloprodajna marža čije povećanje su u decembru, nakon blokada rafinerija, prometnicima obećala četiri ministarstva (rudarstva i energetike, finansija, za kapitalne investicije i trgovine, turizma i usluga).

- Obavezali su se da će do kraja januara biti rešeno pitanje maloprodajne marže. Do sada ništa nije urađeno, i mi i dalje poslujemo sa gubitkom - kaže Rakić i podseća da su privatnici tada tražili povećanje marže na deset odsto (u odnosu na maloprodajnu cenu goriva), da su pristali na devet odsto za dizele, odnosno 7,5 odsto za benzine, a da je Ministarstvo rudarstva i energetike uputilo predlog da marža bude fiksna (pet dinara). Ništa od toga, međutim, još uvek nije urađeno.

Rakić ističe da privatnici imaju oko 600 cisterni, da će 250 angažovati već sutra da blokiraju rafinerije i skladišta, a da će još toliko biti 'u pripravnosti', a koje će pokrenuti u slučaju da nadležni ne prihvate njihove predloge, te će biti primorani da blokiraju i sve veće putne pravce u Srbiji. Jovana S. Polić

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.