Ansat, prvi laki višenamenski helikopter konstruisan u Rusiji nakon raspada SSSR-a

Izvor: TangoSix.rs, 14.Avg.2019, 10:52   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Ansat, prvi laki višenamenski helikopter konstruisan u Rusiji nakon raspada SSSR-a

Kao što smo već objavili, Republika Srpska će za svoje Ministarstvo unutrašnjih poslova najverovatnije nabaviti tri ruska laka višenamenska helikoptera Ansat a ugovor bi trebao biti potpisan u trećem kvartalu ove godine. Vlada RS je već odobrila finansijska sredstva i planirano je da se za tu namenu potroši oko 21,56 miliona evra.
Nabavkom Ansata policija Republike Srpske dobiće, nako dužeg vremena svoje prve letelice pošto je podršku MUP-u RS do sada pružao >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << Helikopterski servis ali je u međuvremenu odlučeno da policija ima sopstvenu helikoptersku flotu. Do danas je oznake MUP-a nosio samo jedan helikopter Gazela i to u periodu od 2005. do 2008. godine kada je predat Helikopterskom servisu.
Olakšan ulazak i izlazak iz prostrane kabine helikoptera omogućen je bočnim kliznim vratima / Foto: Petar Vojinović, tango Six Tako će Republika Srpska postati još jedan od, za sada retkih korisnika ovog tipa helikoptera u svetu i prva u Evropi. Do sada je osim različitih civilnih korisnika u Rusiji kao i ruske vojske, Ansat izvezen samo još u Južnu Koreju i NR Kinu. To je pored Ka-226 trenutno jedini laki višenamenski helikopter ruske proizvodnje i prvi ruski helikopter te kategorije sasvim nove konstrukcije koji je projektovan nakon raspada SSSR.
Razvoj Ansata započet je 1993. godine u Kazanjskom helikoptersko zavodu (KVZ) iz Kazanja, Reopublika Tatarstan, koji je najpoznatiji po proizvodnji helikoptera Opitno-konstruktorskog biroa koji nosi ime M. L. Milja. Od 1951. do danas, u ovoj fabrici je proizvedeno preko 12000 helikoptera tipa Mi-1, Mi-4, Mi-8 kao i njegovih derivata, mornaričkog Mi-14 i izvozne verzije Mi-8 sa oznakom Mi-17. Januara prošle godine započela je serijska proizvodnja novog transportnog višenamenskog helikoptera Mi-38.
Gabariti helikoptera Ansat. U proizvodnom programu KVZ se već 15 godina nalazi i Ansat koji je nastao usled potrebe da se zameni sovjetski laki višenamenski helikopter Mi-2 koji se po licenci masovno proizvodio u Poljskoj do 1992. godine. Usled loše ekonomske situacije u Rusiji njegov razvoj je tekao usporeno i sa mnogo problema. KVZ je prvobitno nastojao da zajedno sa Eurokopterom razvije helikopter na bazi francuskog AS-350 Ecureuil ali kako je ta inicijativa propala ruski zavod je 1993. formirao svoj konstrukcioni biro koji su ruske vlasti zvanično sertifikovale 1997. Takođe 1993. godine je u saradnji sa Kazanjskim državnim tehničkim univerzitetom započeo je razvoj helikoptera nazvanog Ansat što na tatarskom jeziku znači ‘’jednostavni’’ ili ‘’prost’’. Model Ansata u razmeri 1:1 prikazan je 1997. godine na međunarodnom avio-salonu Le Burže.
Ansat je konstruisan kao laki višenamenski helikopter sa klasičnim nosećim i repnim rotorom i dvostrukim repom, u zavisnosti od potreba može se koristiti za prevoz putnika i robe, nadzor, traganje i spasavanje, protivpožarnu borbu, medicinsku evakuaciju, obuku i trenažu, prevoz veoma važnih osoba. Konstruisan je u skladu sa normama AP-29 (FAR-29) kategorije ‘’A’’, ima visok konstrukcijski stepen sigurnosti a primenjena su tradicionalna ali i inovativna tehnička rešenja.
Sa oznakama ruske policije / Foto: Živojin Banković, Tango Six Jedna od ranijih opcija enterijera verzije za prevoz VIP osoba. U konstrukciji trupa primenjeni su pre svega metali dok su lopatice glavnog i repnog rotora proizvedene od kompozita odnosno fiberglasa. Noseći rotor bez šarki omogućuje jednostavniju upotrebu i smanjenje operativnih troškova. Lopatice rotora mogu biti opremljene sistemom protiv zaleđivanja. Oprema helikoptera omogućuje let u ručnim i automatskim režimima upravljanja, u svim meteo uslovima. Ima dobre karakteristike i u uslovima nadmorske visine do 3500 m kao i na ekstremnim temperaturama vazduha, od –45 do +50 ºC.  Za obuku letačkog i inženjerskog osoblja se osim simulatora leta nudi tehnička i računarska učionica.
Obzirom da se radi o lakom višenamenskom helikopteru, sa zapreminom unutrašnjosti od 6,7 m³ (negde se navodi i 8 m³)  Ansat je veoma prostran, pored jednog ili dva člana posade u konfiguraciji za prevoz ljudi može da preveze još 8 do 9 putnika (ukupno 10 sa jednim pilotom) a njihov ulazak i izlazak je olakšan ugradnjom širokih bočnih kliznih vrata. Umesto putnika može da nosi do 1272 kg unutrašnjeg ili 1272 kg spoljašnjeg tereta. U VIP verziji predviđen je prevoz do pet putnika. Na ovogodišnjem avio-kosmičkom salonu MAKS-2019. biće prikazana najnovija verzija salonske varijante sa novim dizajnom unutrašnjosti helikoptera u stilu ruskog automobilskog brenda ‘’Aurus’’.
Varijanta medicinskog prevoza. Kabina se  za 15 minuta može preurediti u medicinske transportne svrhe. Ansat može imati četvorostruke električne komande leta (fly-by-wire) odnosno sistem KSU-A ili klasične hidromehaničke komande. U verziji za medicinski prevoz koja je u ponudi od maja 2014. godine može biti opremljen modulom sa kompletnom potrebnom opremom za zbrinjavanje pacijenata koji se na helikopter može postaviti za za 15 minuta. Istovremeno se mogu prevoziti do dva pacijenta na nosilima zajedno sa dva medicinska radnika. Osim ruskih modula u ponudi su i strani, na ovogodišnjem Le Buržeu je sa austrijskom kompanijom Air Ambulance Technology sklopljen sporazum o opremanju helikoptera njihovom opremom što će dodatno pomoći dobijanju i evropskih sertifikacija. Pre Ansata ruske službe koje se bave medicinskim prevozom (tzv. HEMS) koristile su i evropski EC145 sa kojim se u Rusiji Ansat često poredi.
Pogonsku grupu helikoptera čine dva gasoturbinska motora Pratt & Whitney PW207K snage po 463 kW odnosno po 630 KS u režimu poletanja, maksimalne kontinuirane snage po 558 KS koji se proizvode u Kanadi. Motori su opremljeni elektronskim sistemom upravljanja (FADEC) a Ansat u određenim uslovima može leteti i sa jednim motorom. Ovakvo rešenje je očekivano obzirom da Rusija u ovoj klasi još uvek nema svoj motor. U toku je razvoj motora Klimov V-800V maksimalne snage 1000 KS namenjenom Ansatu ali i helikopteru Ka-226 koji takođe ima strane motore (francuske Safran Arrius 2G1).
Prvi letni prototip helikoptera Ansat. Jedan od helikoptera iz flote Kazanjskog helikopterskog zavoda / Foto: Aleksandar Miloševič Prvi prototip 001 služio je samo za statička ispitivanja i završen je 1998. dok je drugi prototip 002 (902) bio prvi letni primerak kojim je izvršen prvi let 17. avgusta 1999. godine. Proizvedena su još tri letna prototipa, 003 (03) je poleteo 2001., 004 (904) 2002. godine i poslednji 005, PT-05 (905) 2004. godine. Treći prototip je kasnije dorađen, između ostalog dobio je udvojene komande i kao školski Ansat-U je ponuđen ruskoj vojsci koja ga je još 2001. izabrala kao novi školski helikopter kako bi u svojim centrima za obuku zamenila Mi-2.
U periodu od 2004. do 2008. proizvedeno je samo 9 helikoptera od kojih su dva 2004. isporučen policiji Južne Koreje, 2005. jedan Šumarskoj službi Južne Koreje a 6 je koristila fabrika za dalji razvoj, različite dorade i ispitivanje novih verzija. Ozbiljan udarac programu nastao je u julu 2006. kada je u Južnoj Koreji došlo do rušenja policijskog helikoptera kojom prilikom je pilot poginuo a samim tim je u toj zemlji prestala upotreba ovog tipa helikoptera. Problem se odnosio na električni sistem upravljanja (fly-by-wire) i fabrika je morala da izvrši dodatna istraživanja i ispitivanja sasvim novog sistema.
Prvobitni izgled kokpita civilnih i vojnih Ansata. Novi izgled instrument table sa tri veća kolor prikazivača. Izmenjena civilna verzija helikoptera je dobio sertifikat vazduhopovnih vlasti 2010. godine međutim i dalje je zbog određenih nedostataka bio zabranjen komercijalni prevoz putnika ali su policija, vojska i državne strukture ipak mogle koristiti helikopter. Kako bi ipak ušao i na civilno tržište KVZ je pristupio razvoju helikoptera sa klasičnim hidro-mehaničkim komandama, ta verzija je dobila oznaku Ansat-1M i letna ispitivanja su započeta maja 2012. a sertifikat tipa od Međudržavnog vazduhoplovnog odbora Saveta civilnog vazduhoplovstva i upotrebe vazdušnog prostora Zajednice nezavisnih država dobijen je krajem iste godine. Maja ove godine u javno dostupnom računovodstvenom izveštaju KVZ navodi se da je u toku modernizacija Ansata koja se odvija u dve faze, prva faza je započela 2018. a druga faza treba da se završi 2020. godine. Nešto ranije, juna 2017. godine započeta su ispitivanja Ansata sa tzv. ‘’staklenim kokpitom’’ sa opremom ruskog koncerna ‘’Радиоэлектронные технологии’’ (КРЭТ).
Za VKS Rusije je počevši od 2009. isporučeno 50 Ansata-U, naručeno je još 30 / Foto: Aleksandar Milošević Od 2009. započete su isporuke ruskoj vojsci koja je do sada naručila ukupno 80 letelica. Prvi ugovor sklopljen je za 8 primeraka od kojih je 6 predato 2009, a dva 2010. Potom je 1.marta 2011. potpisan ugovor za još 32 Ansata-U a isporuke su realizovane do kraja 2016. godine i to pet 2011, po 6 2012, 2013, 2014 i 2015. i tri 2016. Zatim je 5. juna 2017. ugovoreno još 10 koji se već nalaze u jedinicama a ove godine je potpisan i poslednji ugovor za još 30 helikoptera koji moraju biti isporučeni do kraja 2020. godine. Svi helikopteri stacionirani su u 339. školskoj avio bazi Sokol kod grada Saratov i pripadaju Sizranskom višem vojnom avijacijskom letačkom učilištu (Сызранское высшее военное авиационное училище лётчиков) koja je filijala Vojnog školsko-naučnog centra VVS “Vojna-vazduhoplovna akademija koja nosi imena profesora N. E. Žukovskog i Jurija A. Gagarina u gradu Sizranj (Филиал Военного учебно-научного центра военно-воздушных сил «Военно-воздушная академия имени профессора Н. Е. Жуковского и Ю. А. Гагарина» в г. Сызрань).
Veći komercijalni ugovori sklopljeni su sa domaćim kompanijama, maja 2015. Tullar Helicopters iz Tatarstana naručio je tri Ansata a kompanija Vektor dva. Potom je usledio prvi izvoz za NR Kinu, 1. novembra 2016. kompanija Wuhan Rand Aviation Technology Service Co. Ltd je kupila dva helikoptera a potom United Helicopters 20. jula 2017. potpisuje ugovor za pet primeraka. Prva veća narudžbina domaćeg korisnika dogodila se 27.decembra 2016. kada je Državna transportna kompanija za lizing (ГТЛК – Государственная транспортная лизинговая компания) naručila šest Ansata a potom je 6. decembra 2017. naručen još 31 helikopter.
Nosila sa pacijentima se u Ansat ubacuju kroz bočna vrata. Leteća laboratorija Ansat-LL firme RADAR / Foto: Aleksandar Milošević Aviokompanija Ruski helikopterski sistemi (Русские Вертолетные Системы АОН – РВС) je još 2006. nabavila svoj prvi Ansat da bi ih između 2016. i 2018. nabavila još 10. Od manjih korisnika tu su Kostromskoe AP koja od 2017. koristi jedan primerak, Vjatkaavia sa dva Ansata koji su kupljeni 2017. i 2018, Aviaservis Kazanj sa jednim Ansatom kupljenom 2016. godine, Državna transportna kompanija ‘’Rusija’’ (GTK) koja je imala dva helikoptera koji su predati Pograničnoj službi Rusije. Od 2005. Naučno-proizvodno preduzeće RADAR koristi jednu leteću laboratoriju Ansat-LL. Ministarstvo unutrašnjih poslova nabavilo je samo jedan helikopter. Najveća narudžbina do sada ostvarena je septembra prošle godine kada je za Nacionalnu službu medicinske avijacije (Национальной службе санитарной авиации – НАСА) kupljeno 104 Ansata koji treba da budu isporučeni do kraja 2021. godine a prvi primerci su uvedeni u upotrebu februara ove godine.
Od varijanti Ansata treba istaći prvu verziju koja je ponuđena na tržištu Ansat-1 sa električnim komandama leta, potom Ansat-1M sa hidromehaničkim komandama, Ansat-K koja je izvezena u Južnu Koreju, leteća laboratorija Ansat-LL, trenutno aktuelna verzija Ansat-GMSU sa hidromehaničkim komandama – гидромеханической системой управления (ГМСУ). Vojni Ansat-U čiji je prototip poleteo 2004. a ispitivanja uspešno završena 2008., ima električne komande leta, kod ove verzije su bočna klizna vrata zamenjena su dvodelnim vratima kod kojih se gornji deo otvara na gore a donji deo na dole dok su skije zamenjene stajnim trapom tipa tricikl. Helikopter koji će u budućnosti imati ruske motore Klimov VK-800V označen je kao Ansat-M.
Ansat-2RC na statičkoj izložbi avio-kosmičkog salona MAKS-2005 / Foto: Aleksandar Milošević Prototip lakog borbenog helikoptera Ansat-2RC koji je ustvari prepravljeni prvi letni prototip Ansata ev. Broja 902 poleteo je 29. jula 2005. godine, prvi put je nastupio u letnom programu na avio-salonu gde je u statičkom delu izložbe pokazan i njegov model u razmeri 1:1. Prethodno je preliminarni model takođe u razmeri 1:1 pokazan još na MAKS-2001. Izmene obuhvataju kokpit sa dva sedišta u tandem rasporedu (jedno iza drugog), krila sa 4 podvesne tačke za naoružanje, fiksno postavljen mitraljez kalibra 12,7 mm, ‘’stakleni kokpit’’ i elektrooptički sistem TOES-521 sa laserskim daljinomerom i obeleživačem, infracrvenim sistemom za osmatranje prednje polusfere, TV senzorom, IC omeč L166V, bacače IC mamaca UV-26. Takođe helikopter u zadnjem delu trupa ima odeljak u kome se u slučaju potrebe može prevoziti jedan putnik. Naoružanje obuhvataju lanseri nevođenih raketnih zrna, rakete vazduh-vazduh Igla-V. Ova verzija osmišljena je pre svega za izvoz ali kako nije bilo zainteresovanih razvoj je obustavljen.

The post Ansat, prvi laki višenamenski helikopter konstruisan u Rusiji nakon raspada SSSR-a appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.