
Izvor: TangoSix.rs, 04.Mar.2025, 08:02
Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice
Na prošlogodišnjem vazduhoplovnom sajmu Farnboro sa kojeg je Tango Six izveštavao, američki „koral“ u siromašnom statičkom displeju tradicionalno je organizovalo IAI udruženje i tradicionalno su ga sačinjavali vazduhoplovi američkih jedinica koje su geografski blizu dešavanja.
Kada kao entuzijasta sa prostora bivše Jugoslavije posetite neki od Evropskih aero-mitinga ili sajmova, borbeni avioni F-16 USAF-a često će doći ili iz Nemačke ili Avijana. Tako je bilo i na >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << Batajnici 2012. godine.
Na Farnboro statici prošle godine pažnju mi je odmah privukao F-16 na kome su se mogli uočiti takozvani „kill markings“ koji na borbenim avionima označavaju da je tom letelicom izvršeno neko borbeno dejstvo, među koje spada i obaranje drugih vazduhoplova. Na izloženom avionu su konkretno nacrtane tri zelene zvezdice, ali i 47 bombi.
U pitanju je avion F-16C Blok 40G 89-2137, USAF evidencijskog broja 89-137, slovna oznaka na vertikalnom stabilizatoru (tailcode) „AV“ koji označava da pripada vazduhoplovnoj bazi Avijano.
Ovaj primerak proizveden je 24. aprila 1991. i trenutno pripada 555. lovačkoj eskadrili, 31. operativnoj grupi koja je poznata i po tome što je 90-tih godina učestovala u borbenim dejstvima iznad prostora bivše Jugoslavije.
Ubica Jastrebova
Blok 40 lansirao je na srpske Jastrebove jedan Amram i dva Sajdvajndera / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Reč je o avionu F-16 kojim su 28. februara 1994. iznad Bosne i Hercegovine oborena tri laka jurišna aviona Jastreb srpskih vazduhoplovnih snaga. U to vreme avion je pripadao 526. lovačkoj eskadrili, 86. operativne grupe iz nemačke vazduhoplovne baze Ramštajn, koji je u to vreme bio baziran u Avijanu, u sastavu privremeno formirane 401 operativne grupe. U jedinici kojoj pripada danas, avion se našao od 1. aprila 1994. godine kada je eskadrila ponovo aktivirana.
Pilot koji je ovim avionom oborio srpske Jastrebove bio je kapetan Robert Gordon „Vilbu“ Rajt. U pomenutom vazdušnom okršaju prvog Jastreba pogodio je na visini od oko 1.500 m raketom AIM-120 AMRAAM, a ostala dva raketama AIM-9 „Sidewinder“. Interesantno je da je zajedno sa njim tada leteo i kapetan Skot O‘Grejdi koga će 2. juna 1995. raketnim sistemom 2K12 Kub iznad Petrovca oboriti PVO Vojske Republike Srpske (VRS). O‘Grejdi je u ovoj akciji lansirao raketu AIM-9 koja ja oštetila jednog Jastreba.
Ispisi „J-21“ unutar zvezdica su danas gotovo neprepoznatljivi / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Zanimljivo je da postoji podatak da su oznake na ovoj letelici koje su obeležavale tri obaranja, uklonjene posle samo jednog dana, i da su tri zelene zvezdice u kojima je upisana oznaka „J-21“ (jugoslovenska vojna oznaka Jastreba jurišnika jednoseda) nanesene znatno kasnije, moguće tek januara 1997. Crteži 47 bombi koji su takođe vidljivi na 89-137 predstavljaju 47 misija koje su u operaciji „Allied Force“ izvršene prilikom agresije na SRJ 1999. godine.
Obaranje Jastrebova bilo je prvo i jedino obaranje srpskih aviona u vazdušnom prostoru Bosne i Hercegovine od kako je NATO 12. aprila 1993 uveo zonu zabrane leta u operaciji nazvanoj „Deny Flight“. Nešto ranije Savet bezbednosti UN je 9. oktobra 1992. doneo rezoluciju broj 781 kojom su takođe iznad BiH zabranjeni vojni letovi zaraćenih snaga. Zbog toga je deo letelica kao i posada V i PVO VRS, jedno vreme bio stacioniran u vazduhoplovnoj bazi Udbina, na teritoriji nekadašnje Republike Srpske Krajine.
U akciji američkih F-16 međutim nisu oborena samo tri aviona, pogođeno je svih šest koliko ih je poletelo na zadatak. Pet aviona je oboreno dok je jedan pilot uspeo da sleti u teško oštećenom avionu. Po Jastrebovima nisu dejstvovala samo dva F-16 (pozivni znakovi Black 03 i Black 04, koji su u jednom trenutku morali da se dopune gorivom u vazduhu) već i još dva aviona istog tipa iz iste jedinice (pozivnog znaka „Knight“ 25 i 26). Jedan od pilota drugog para, kapetan Stiven „Jogi“ Alen oboriće u F-16C evidencijskog broja 89-2009 još dva Jastreba i to najverovatnoje samo jednom raketom AIM-9 (jedan avion pogođen, drugi teško oštećen).
Srpski avioni, od kojih 6 Jastrebova 28. lovačko-bombarderske eskadrile i dva Orla iz 27. lovačko-bombarderske eskadrile, 92. mešovite avijacijske brigade V i PVO VRS poleteli su rano ujutru 28. februara iz vazduhoplovne baze Udbina. Među njima su međutim bili i piloti i avioni koji su pripadali 249. lovačko-bombarderskoj avijacijskoj eskadrili, 105. vazduhoplovne brigade Srpske vojske Krajine (SVK).
Iznad Bosne i Hercegovine F-16 Blok 40 bili su prvi avioni ove podverzije koji su upotrebili laserski vođene bombe / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Pored ubice Jastrebova u Londonu je bio parkiran i „89-026“ 510. „Buzzards“ eskadrile USAF-a. Ova eskadrila bombradovala je položaje u Republici Srpskoj u operaciji „Deliberate Force“ i kasnije učestovala u operaciji „Allied Force“ 1999. godine iznad SR Jugoslavije. Na aero-mitingu u Batajnici 2012. godine na statici je bio „89-030“ iste eksadrile / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Cilj napada bila je protivnička namenska industija. Orlovi su dejstvovali po fabrici „Slavko Rodić“ u Bugojnu (što je zapravo bio rezervni cilj), a meta napada Jastrebova bila je fabrika „Bratstvo“ u Novom Travniku. Na putu do svojih ciljeva Jastrebovi su u jednom delu leteli veoma nisko, u brišućem letu (Jastrebovi u tri grupe po dva), ali su u rejonima Ključa i Jajca iskočili na veću visinu pa ih je oko 6:21 po lokalnom vremenu otkrio NATO leteći radarski sistem E-3.
Jastrebovi su pogođeni u rejonu Travnika, u povratku sa zadatka koji je uspešno izvršen. Prema zvaničnim navodima NATO, iz letećeg radarskog sistema E-3 su pilotima srpskih aviona slate radio poruke u kojima im je poručivano da slete ili napuste vazdušni prostor u kome ne smeju da se nalaze.
Treba istaći istaći da komanda V i PVO VRS nije očekivala ofanzivnu akciju NATO lovaca, odnosno obaranje srpskih letelica. Ovakva situacija nije se dogodila tokom prethodnih 11 meseci od uspostavljanja zone zabranjenog leta, uprkos činjenici da je, prema brojnim izveštajima, za takve intervencije bilo više povoda i prilika.
Verovatno je logično zaključiti da srpski piloti nisu mogli neposredno da čuju upozorenja, iako su prethodno dobili upozorenje na prisustvo američkih lovaca, i to od pilota Orla kojih ih je vizuelno uočio. Prva dva američka F-16 su se u trenutku dobijanja informacije o prisustvu srpskih aviona na nebu iznad BiH nalazila iznad Hercegovine gde su bili u borbenom patroliranju (CAP – Combat Air Patrol).
Preživeli piloti Jastrebova su kasnije svedočili da su nakon što su došli do rejona svog cilja, uočili američke lovce, kao i da su oni tom prilikom i proleteli kroz formaciju Jastrebova. U pogođenim avionima poginuli su kapetan Zvezdan Pešić, kapetan I klase Ranko Vukmirović (komandant 28. eskadrile) i kapetan Goran Zarić. Pilot kapetan I klase Uroš Studen se katapultirao iznad Jajca, dok je kapetan Zlatko Mikerević iskočio u rejonu Ključa. Jedan Jastreb je teško oštećen sleteo na Udbinu, njegov pilot je bio kapetan I klase Zlatan Crnalić koji je preminuo u maju prošle godine.
The post Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice appeared first on Tango Six.