[ANALIZA] Rafali za Hrvatsku: realnost ili utopija?

Izvor: TangoSix.rs, 30.Jul.2020, 08:00

[ANALIZA] Rafali za Hrvatsku: realnost ili utopija?

Nakon neuspele nabavke izraelskih borbenih aviona Hrvatska, ili barem mediji ove države, razmatraju novu opciju – francuski višenamenski  borbeni aviona Rafal.
Kako prenosi Jutarnji list, promene na čelu hrvatskog ministarstva odbrane donose nekoliko većih izazova novom ministru bez iskustva u sektoru odbrane Mariju Banožiću.
Jutarnji podseća da naslednik MiG-ova 21 nije pronađen već 14 godina i prenosi prvi komentar novog ministra na ovu temu: „želja je da >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << se pitanje zatvaranja ponuda za avione završi“. Nije preciziran rok ali, kako Jutarnji naglašava, plan nove Vlade je „do kraja mandata odabrati tip aviona, potpisati ugovor te započeti s obukom pilota i tehničara i pripremom prateće infrastrukture“.
Ovakav razvoj događaja pokazuje da Hrvatska pre 2024. godine neće uvesti novi avion u upotrebu. Prema procenama, trenutna flota lovaca MiG-21 neće moći da leti posle 2023. godine što će ratno vazduhoplovstvo ove zemlje ostaviti bez borbene nadzvučne komponente.
Jutarnji list naglašava da proces nabavke nije zaustavljen i da su u MORH, u prethodnih nekoliko meseci, dolazile „mnoge delegacije na razgovore o svojim ponudama, a posebno su bili aktivni Francuzi“. Jutarnji ulogu Francuske dodatno obrazlaže komentarima proizvođača Rafala, kompanije Daso, o poslovnim teškoćama i njihovom tvrdnjom francuskoj parlamentarnoj komisiji za odbranu da je Hrvatska jedna od „perspektivnih zemalja za kupovinu polovnih Rafala francuske vojske“.
Kasni proboj na međunarodno tržište Francuska je prvobitno imala plan da nabavi 286 Rafala ali je to kasnije smanjeno na 180 koliko je i naručeno. Daso je do 31. decembra 2019. za francuske oružane snage proizveo 152 aviona a ostalih 28 biće isporučeno do kraja 2024. godine. Prvi avioni koji su ušli u naoružanje bili su mornarički palubni Rafali M. Prva dva primerka isporučena su decembra 2000. godine eskadrili Flottille 12F. Danas Mornarica ima 41 letelicu ovog tipa koje su raspoređene u tri Flotile (eskadrile) i jednom mešovitom eskadronu (jedinica koja je u ostatku sveta uslovno u rangu eskadrile).
Francuska planira upotrebu Rafala do 2070. godine / Foto: Daso U sastavu Ratnog vazduhoplovstva leti oko 110 Rafala B i C raspoređenih u sedam eskadrona a prvi avioni isporučeni su jula 2006. godine lovačkom eskadronu 1/7 u vazduhoplovnoj bazi Saint-Dizier. Planirano je da se 2023. naruči još 30 aviona u verziji F4 sa rokom isporuke 2027-2030. Pre izvesnog vremena zvanično je objavljeno da će ovaj tip aviona najverovatnije ostati u naoružanju do 2070. godine.
Zajedno sa izvoznim Rafalima do kraja 2019. proizveden je ukupno 201 avion a do zaključivanja inostranih narudžbina Daso je godišnje proizvodio samo 11 aviona da bi se 2019. godine taj broj popeo na 26. Dešavalo se i da RV Francuske ne dobije na vreme svoje avione jer su, zbog hitnosti, oni isporučivani stranim kupcima direktno sa francuske proizvodne linije.
Dugo godina Francuzi nisu uspevali da na tržištu prodaju svoj avion. Rafal je gubio tender za tenderom i to uglavnom od američkih aviona. Tako je Belgija izabrala F-35, Južna Koreja i Singapur F-15, Maroko F-16 a umesto francuskog aviona pojedine države su kupovale i druge evropske borbene avione. Kuvajt i Oman EF-2000, Brazil Gripen. Takođe, iako je struka u Švajcarskoj na proceni sposobnosti tri evropska borbena aviona, ocenila Rafal kao najbolji, zbog ekonomskih razloga izabran je Gripen koji ipak nije nabavljen jer kupovina nije prošla referendum stanovnika Švajcarske.
Egipat je prvi inostrani korisnik Rafala Prvi inostrani kupac Rafala bio je Egipat koji je 16. februara 2015. potpisao ugovore ukupne vrednosti 5,2 milijarde evra od kojih je 24 aviona (8 jednoseda Rafale EM i 16 dvoseda Rafale DM) obuka i oprema koštala 4,1 milijardu (samo avioni oko 3,2 milijarde) a još 1,1  milijardu za naoružanje. Prva tri primerka stigla su već 20. jula 2015. a do danas je isporučen 21 avion.  Stacionirani su u vazduhoplovnoj bazi Gebel El Basur gde lete u sastavu 34. eskadrile, 203. taktičkog lovačkog puka. Već tri godine Egipat pregovara o dodatnoj isporuci još 12 primeraka ali novi ugovor do danas nije zaključen.
Nakon Egipta još jedan korisnik postao je Katar. Ugovor od 6,3 milijarde evra za 24 aviona (18 jednoseda Rafale EQ i 6 dvoseda Rafale DQ) potpisan je 4. maja 2015. godine Prvih 5 aviona isporučeno je 5. juna prošle godine a do sada su im već stigla čak 23 aviona koje koristi eskadrila Al Adijat, 1. lovačkog puka smeštenog u novu vazduhoplovnu bazu Tamim, u zapadnom delu zemlje.
Katar je 7. decembra 2017. naručio još 12 aviona koji su bili opcija u prvom ugovoru. Cena novih aviona bila je 1,1 milijardu evra a u drugom ugovoru takođe postoji opcija i to za 36 dodatnih primeraka. Poslednji ugovoreni Rafal treba da bude isporučen do 2022. godine.
Indija je nabavila 36 Rafala za 7,878 milijardi evra / Foto: Daso Nakon nekoliko godina pregovora Indija je 23. septembra 2016. potpisala ugovor za 36 Rafala (28 jednoseda Rafale EH i 6 dvoseda Rafale DH) koji zajedno sa obukom, logistikom, doradama, opremom i naoružanjem koštaju 7,878 milijardi evra (samo avioni 3,42 milijarde). Primopredaja prva četiti aviona izvršena je u Francuskoj 8. oktobra 2019., isporuka je trebala da krene u maju ove godine ali je zbog Korona virusa prvih 5 aviona stiglo tek juče. Prva eskadrila koja će ih dobiti je 17. eskadrila u vazduhoplovnoj bazi Ambala a druga, 101. eskadrila koja će biti formirana u bazi Hašimara, dobiće svoje aviona u periodu april-maj 2022.
Trenutno, Rafal učestvuje na dva aktivna tendera: u Finskoj koja namerava da nabavi oko 64 aviona za 7 do 11 milijardi evra i Švajcarskoj koja je iskazala potrebu za 36-40 aviona koji bi zajedno sa novim raketnim sistemom PVO srednjeg dometa koštali oko 8 milijardi dolara. Još od 2009. godine Ujedinjeni Arpski Emirati oklevaju sa nabavkom Rafala. Francuzi su 2011. godine bili ubeđeni da će potpisati ugovor za 60 aviona vrednih 10 milijardi dolara. Ipak, ugovor do danas nije potpisan a prošle godine Rafal je, u verziji F3-R, detaljno ispitivan u UAE.
Još uvek solidan potencijal na tržištu / Foto: Daso Rafal je bio jedan od kandidata u Maleziji koja je imala raspisan tender za 36-40 aviona sa budžetom do 2,5 milijarde dolara ali je tender poništen 2017. godine. Moguće je da će Rafal biti jedan od učesnika budućeg tendera za nabavku novih višenamenskih borbenih aviona u Španiji koja ima potrebu za 68-72 nova borbena aviona. Takođe, Indonezija je januara ove godine pokazala zainteresovanost za nabavku 48 Rafala.
Francuski avion nuđen je i Kanadi koja međutim, iako je 2010. odabran američki F-35 (u čijem programu razvoja se ova država nalazi još od 1997. a od 2002. i kao partner Nivoa 3), do danas nije donela konačno rešenje koji avion će zameniti njene Hornete. Novembra 2018. Daso se povukao iz trke zbog toga što Francuska nije uključena u zajednicu za deljenje obaveštajnih podataka „Five Eyes“.
Interesantno je da je Ministarstvo odbrane Hrvatske uputilo Francuskoj zahtev za ponudom polovnih Rafala u januaru ove godine. Francuska nikada do sada nikome na tržištu nije nudila polovne Rafale a planira da celokupnu svoju flotu modernizuje, prvo na nivo F4.1 počevši od 2022. i potom na nivo F4.2 od 2027. godine. Stoga nije baš jasno zašto bi nekome prodavala polovne avione kada ima potrebu za 180 primeraka uz planiranu nabavku još 30. Takođe, moguće su i dalje narudžbine jer u budućnosti treba zameniti i flotu Miraža-2000 kojih u RV Francuske trenutno ima oko 117. Cena Rafala, odnosno samog aviona, do sada se kretala od 92 do 133 miliona evra. Postoje pretpostavke da bi cena polovnog aviona bila za čak 50 posto manja ali i to je nedostižno za mnoge države. Treba napomenuti i da se cena sata naleta kreće od 14.000 do 16.500 evra što treba uzeti sa rezervom jer postoji nekoliko metoda izračunavanja i pitanje šta sve ulazi u te troškove.
The post [ANALIZA] Rafali za Hrvatsku: realnost ili utopija? appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.