[ANALIZA] IDEX 2023: Čemu (moguća) kupovina RW-24 i mora li ta vojna saradnja sa Emiratima?

Izvor: TangoSix.rs, 23.Feb.2023, 07:29

[ANALIZA] IDEX 2023: Čemu (moguća) kupovina RW-24 i mora li ta vojna saradnja sa Emiratima?

Kako je Tango Six juče javio iz Abu Dabija, postoji značajan stepen verovatnoće da će Ministarstvo odbrane i državni vojni konglomerat Edž do kraja sajma IDEX 2023 u petak potpisati ugovor o kupovini besposadnih borbenih sistema RW-24 kompanije Halkon. Nezavisno od tipa letelice koja bude bila kupljena, danas analiziramo aspekte ovog aranžmana, saradnje sa Emiratima i partnera u poslu, kompaniju Edž.
Dok se u interpretacijama državnog i vojnog vrha i domaćih medija koristi >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << termin „dronovi samoubice“, precizniji, industrijski, opis je svkako vazduhoplovna municija sa „loiter“ sposobnošću (sposobnošću dužeg ostanka u vazduhu, direktni prevod ove reči na srpski jezik gotovo je nemoguć).
Kako je Tango Six prvi, ekskluzivno, izvestio sa vazduhoplovnog sajma u Dubaiju 2019. godine, srpske državne kompanije namenske industrije, Sloboda iz Čačka i Teleoptik iz Zemuna su dobavljači podsistema letelice RW-24. Sloboda isporučuje bojevu glavu od od 8 kilograma, dok Teleoptik, po rečima dr Nenada Miloradovića, pomoćnika ministra odbrane za materijalne resurse, obezbeđuje optiku za samonavođenje što je svakako fleksibilniji koncept usmeravanja letelice na cilj od originalnog deklarisanog GNSS-a (navođenje na fiksne geografske koordinate).
Edž razvija i promoviše proizvode iz gotovo svih domena vojne industrije. Trenutno promovišu preko 20 besposadnih vazduhoplovnih sistema / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Verovatno ćemo uskoro saznati da li će Vojska Srbije biti i prvi kupac letelice sa kvalitetnijim načinom (samo)navođenja. Originalni proizvođač Adasi je te 2019. godine tvrdio da letelica ima korisni teret (bojevu glavu) od 8 kilograma, da ukupno teži 45 kilograma i da ima dolet od 100 kilometera. Međutim, kompanija koja je preuzela letelicu kao svoj proizvod, Halkon, u svojoj aktuelnoj brošuri navodi dolet od 280 kilometara, autonomiju leta do 4 sata („loitering“ deo). Da li se iz ovih neznatnih promena deklarisanih performansi može zaključiti da je sredstvo i dalje u razvoju, ostaje nam da, takođe, naknadno saznamo.
Kako je Tango Six izvestio sa poslednjeg sajma u Dubaiju 2021. godine, saradnja sa vojno-vazduhoplovnom industrijom Emirata (efektivno sa Edžom) mnogo je intenzivnija nego što pretpostavlja. Srbija je odškolovala sedam generacija inženjera (ne samo vazduhoplovnih) poreklom iz Emirata za osam godina. Tu su i naučno-istraživački kapaciteti Ministartstva odbrane i civilstva, mogućnost opitovanja u srpskom aerotunelu i druge relacije. Kada se konstatuje da su prva konkretna novčana ulaganja Ujedinjenih Arapskih Emirata u Srbiju bila baš u vazduhoplovnu industriju (projekat Alas i Er Srbija), jučerašnja vest ne bi trebalo da predstavlja iznenađenje.
Miloradović je za Tango Six 2019. godine detaljnije pričao o osnovnim principima saradnje Emirata i Srbije u vojnoj industriji:

 
…da bi 2021. godine pričao o vremenskim odrednicama za razvoj i kupovinu naoružanja i vazduhoplovnih sistema. Ukoliko se, iz današnje perspektive, njegova priča stavi u kontekst saradnje sa Ujedinjenim Arapskim Emiratima, može se zaključiti da RW-24 svakako nije jedini artikal koji u njoj figurira:

 
Na ivici inovacija Odluke Ujedinjenih Arapskih Emirata kada je kupovina naoružanja i vojne opreme iz inostranstva u pitanju, ulaganje u razvoj svojih projekata, svakako su interesantne.
Od toga da, na primer, i dalje čekaju na odobrenje kupovine borbenih aviona F-35 iz Amerike ali dok čekaju, kupuju „privremeno rešenje“. Slično smo mogli da vidimo na IDEX-u. Sa jedine strane Edže je prikazao svoj novi UCAV koncept nazvan Dženia (Jeniah) dok sa druge strane takođe žele nešto Američko, sposobno i dokazano.
Dženia, Edžov UCAV koncept / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Od 2019. godine kada smo prvi put videli kompaniju Edž na sajmu u Dubaiju, do današnjeg IDEX-a, svaki artikal njihovog nastupa je maketa. Da li zbog praktičnog načina sajamske logistike (makete su lakše za manipulaciju, lepše izgledaju kada su, kao u Edžovom slučaju, u istoj boji usvojenih brend smernica) ili iz razloga što su i dalje koncepti koji nisu prošli fazu modela, nije nam poznato. RW-24 je, najverovatnije, gotov sistem i kao takav odudara od pomenute dileme.
Najkritičniji sistem novog (zapravo ne baš toliko novog, radi se o ranijem dizajnu druge kompanije) Er Trak (Air Truck) koncepta dolaziće iz Srbije / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Kako Tango Six ekskluzivno saznaje, Edž ne sarađuje samo sa srpskim državnim entitetima. Jedna od njihovih interesantnijih vazduhoplovnih premijera na ovogodišnjem IDEX-u je kooperacija sa srpskom privatnom kompanijom o kojoj ćemo na portalu tek pisati.
Bili analitični, promišljeni i objektivni ili bili anonimni komentator na Tango Sixu, svakako bi trebalo konstatovati da srpska vojna industrija nije mogla naći interesantnijeg strateškog partnera.
The post [ANALIZA] IDEX 2023: Čemu (moguća) kupovina RW-24 i mora li ta vojna saradnja sa Emiratima? appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.