[ANALIZA] Da li Srbija nabavlja novi tip bespilotnih letelica, ima li neka operativna koja nosi bombu od 500 kg?

Izvor: TangoSix.rs, 21.Jun.2021, 08:01

[ANALIZA] Da li Srbija nabavlja novi tip bespilotnih letelica, ima li neka operativna koja nosi bombu od 500 kg?

Nedavna izjava predsednika Srbije Aleksandra Vučića da je Srbija navodno naručila nove bespilotne letelice za koje je rekao da mogu da nose bombe od 500 kilograma, privukla je pažnju javnosti. Među entuzijastima amaterima i onima koji pomno prate tu tematiku, pojavile su se spekulacije kog tipa bi bile pomenute letelice, uz „analize“ njihovih taktičko-tehničkih karakteristika, posebno onih koje se mogu odnositi na podatak koji je izneo predsednik, odnosno naoružanja koje >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << mogu da nose.
Ako bi se pogledali dostupni podaci o izviđačko-borbenim bespilotnim letelicama, onda je predsednikova izjava o nosivosti BPL koje je Srbija nabavila konfuzna i prilično neverovatna. Prilikom iznošenja informacija o tome kolika je nosivost njihovih letelica, proizvođači nekada iznose brojke koje se odnose na ukupnu nosivost, dakle koliko letelica može da ponese korisnog tereta (tzv. maximum payload), u šta, osim ubojnih sredstava, spada i njena elektronska oprema (obično sa optoelektronikom, sistemima za protivelektronska dejstva, prikupljanje obaveštajnih podataka i radarima).
Najveća za sada kineska izviđačko-borbena bespilotna letelica, CASC CH-5 Može se reći da gotovo nijedna operativna srednja BPL odnosno MALE letelica (Medium-Altitude Long-Endurance), nije do sada viđena sa bombama od 500 kg, pošto je u ovom slučaju rečeno u množini, dakle ‘’bombe’’, to bi značilo da može da ponese barem dve bombe od po 500 kg (takve letelice obično imaju najmanje po dve potkrilne podvesne tačke), odnosno da je ukupna nosivost samo ubojnih sredstava barem 1000 kg. Obično su takve letelice naoružane sa malogabaritnih vUBS mase do 100 kg, eventualno bombama od 100 do 250 kg (turska BPL Akindži je skoro imala opite sa jedrećom bombom mase 340 kg, inače je nosivost ove BPL 1350 kg).
Ukoliko bi Srbija nastavila dosadašnju ozbiljnu vojnu saradnju sa Kinom, i izabrala istog proizvođača (CASC) od kojeg su kupljene BPL CH-92A (što bi bilo i logično), letelica koja bi mogla da odgovara navedenom opisu (da može nositi oko 1000 kg tereta) jeste CH-5. Za ovu BPL, koja je svoj prvi let imala još avgusta 2015. godine, prvi put prikazana novembra 2016, obično se navodi da joj je maksimalna nosivost korisnog tereta (dakle ne samo naoružanja) 900 do 1200 kg (najviše se spominje 1000 kg).
Međutim, CH-5 ima 6 potkrilnih podvesnih tačaka, može poneti do 16 malogabartinih ubojnih sredstava i do sada su viđena ubojna sredstva koja ne prelaze masu od 100 kg. Razmah krila iznosi 21 m, maksimalna polenta masa 3300 kg, vrhunac leta 7-10 km, može da preleti 6500-10000 km, da leti do 250 km od komandne stanice ili 2000 km ukoliko se koristi satelitska komunikacija, može ostati u vazduhu 48-60 sati, krstareća brzina je 220-300 km/h. Može se porediti sa američkom BPL MQ-9 ‘’Reaper’’ (nosivost vUBS 1088 kg, nosi POVR Hellfire ili Brimstone kao i laserski vođene bombe GBU-12), navodno je napravljena samo za izvoz, ali još nema izveštaja da je ovu letelicu nabavila neka strana država. Takođe, mnogi smatraju da razvoj CH-5 još nije završen. Nakon prototipa 2018. godine objavljeno je da se radi na unapređenoj verziji (sa doletom od 10000 km), a mornarička patrolna varijanta imala je svoj prvi let jula prošle godine.
Kineska BPL CH-4B iračke armije. Sledeća najveća BPL kompanije CASC je CH-4. Letelica ima razmah krila 18 m, maksimalnu poletnu masu od oko 1330 kg, vrhunac leta 7-9 km, može da preleti 3500-5000 km, borbeni radijus je 250 km, može ostati u vazduhu 30-40 sati (u borbenim misijama do 12-14 sati), brzine leta se kreću od 330 do 435 km/h, korisna nosivost je 250-345 kg, naoružanje nosi na 4 potkrilna nosača (pretežno TV vođene rakete AR-1, AR-2 i GPS vođene bombe FT-9). To je najbolje prodavana kineska MALE bespilotna letelica. Do sada je CH-4 nabavilo barem 11 zemalja, a borbeno je upotrebljena iznad Iraka, Jemena i Sirije. Transfer tehnologije za proizvodnju izvršen je sa Mjanmarom i Saudijskom Arabijom.
Srbija već skoro godinu dana koristi kineske bespilotne letelice CH-92A koje su u odnosu na CH-4 i CH-5 dosta skromnije naoružane. Ova BPL može da ponese dve rakete vazduh-zemlja FT-8C mase 18 kg efikasnog dometa 6 do 9 km. U okviru sporazuma o nabavci 6 CH-92A nalazi se i transfer tehnologije sa ovog tipa BPL na domaću letelicu Pegaz, u Kini je u toku razvoj dorađene verzije, a Srbiji bi trebalo uskoro da bude isporučen prvi od 12 najavljenih primeraka. Pegaz će najverovatnije biti naoružan sa dve vođene rakete FT-8D, a planiran je razvoj i domaćih ubojnih sredstava. Prilikom promocije letelica CH-92A pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse dr Nenad Miloradović izhavio je da je u planu i razvoj domaće bespilotne letelice veće od CH-92A.
Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.
The post [ANALIZA] Da li Srbija nabavlja novi tip bespilotnih letelica, ima li neka operativna koja nosi bombu od 500 kg? appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.