Blog: Dragan Varagić, 28.Okt.2012, 20:08   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Šta je Business Development?

U poslednjih nekoliko meseci sve češće u razgovoru sa određenim osobama čujem da se nalaze na poziciji ili traže poslovnu poziciju biznis developera (business development), a kako to obično biva u sličnim situacijama (npr. 2008. g. ste mogli da pročitate vesti na SR o cloud computingu, ali nigde i objašnjenje šta je to), nisam nešto primetio da postoji neko objašnjenje šta je uopšte business development. "Razvoj posla" nije drugo ime za prodajnu poslovnu poziciju, ali ima velike veze sa prodajom Iako priča o biznis developmentu (business development bukvalno prevedeno znači razvoj posla) na engleskom postoji već godinama, aktuelnost ove tematike se može videti i na primeru magazina Forbes, gde je u martu ove godine osvanuo članak pod nazivom "Šta je tačno Business Development?". Prema Wikipediji: Business Development predstavlja razvoj i implementaciju zadataka i procedura koje omogućuju rast kompanije. (A subset of the fields of Business and commerce, business development comprises a number of tasks and processes generally aiming at developing and implementing growth opportunities.) Prema pomenutom članku iz magazina Forbes: Business Development predstavlja  kreiranje dugoročne vrednosti za organizaciju u odnosu na klijente, tržišta i poslovne odnose. (Business development is the creation of long-term value for an organization from customers, markets, and relationships.) Kako se može videti i u pomenutom članku, ali i u mnogim drugim tekstovima, kao i u samim ponudama za posao, najveći broj ovakvih poslovnih pozicija predstavlja samo drugačije (čini se - bolje) ime za prodavca, direktora prodaje, i sl., odnosno biznis development se često poistovećuje s prodajom. Kao što se može videti na prikazoj grafici u ovom tekstu (by MustardMarketing), pored razvoja/unapređenja prodajne funkcije, business development u sebi sadrži i poslove u vezi razvojem poslovnih procesa, razvojem proizvoda/usluga, itd. Šta je sve Biznis Development? U zavisnosti od vrste kompanije, oblasti poslovanja, stanja tržišta i konkurencije (...) zavise i načini kako ostvarititi strategiju dugoročnog rasta kompanija. Najozbiljniji načini poslovnog dugoročnog razvoja ogledaju se u konstantnom razvoju inovacija (Research & Development - R&D), gde su najpoznatiji primeri npr. Apple sa svojim iPod, iPhone, iPad uređajima, ili npr. studija slučaja P&G sa spekta povećanja poslovnih mogućnosti (business growth) putem implementacije inovacija u postojeću poslovnu praksu. Najčešći načini upotrebe Business Development strategije u praksi jesu različite varijante kreiranja partnerstva među kompanijama koja za posledicu imaju tzv. diversifikaciju portfolija, odnosno ulaske na druga tržišta i/ili druge privredne grane. Jedan od poznatih primera ovakvih partnerstva je iPod-Nike dil, a slične primere možete detaljnije proučiti u tekstu Setha Godina na temu razumevanja poslovnog razvoja. Nalaženje novih načina prodaje, ili osmišljavanje drugačijih načina prodaje predstavlja jednu od čestih karakteristika uspešnih Business Development implementacija u slučaju manjih (Internet) kompanija, kao što se to može videti na primerima uspešnih modela prodaje Google adWords, ili Facebook SocialAd, koji nisu postojali u takvom obliku pre nego što su se pojavili kao modeli prodaje u ovim kompanijama. U slučaju Twittera, upravo pronalaženje adekvatnog modela prodaje, odnosno unovčavanje pogućnosti Twitter platforme predstavlja jedan od najznačajnijih zadataka ove kompanije. U slučaju Internet startup kompanija najčešći slučajevi Business Developmenta se zasnivaju na prilagođenju ili izmeni proizvoda/usluga u kontekstu pronalaženja načina da bi se našlo više načina prodaje (tzv. revenue stream diversification - primer Zynga). Business Development primer Trust-HR.com (2006/2007) Upravo kod osmišljavanja ili ranog testiranja novih proizvoda i/ili usluga (naročito kod startup kompanija), često se radi kompletna redefinicija poslovnog podela, da bi takav imao dugoročno smislene modele poslovanja i zarade. Primer jedne ovakve redefinicije početke ideje u projekat koji je kasnije otkupljen u Srbiji, može se videti u slučaju sajta Trust-HR.com, koji je 2007. g. otkupila kompanija Infostud, i koji je kasnije postao osnova za njihov servis Moj Tim. U ovom slučaju, Nataša Šovljanski koja je autor pomenutog servisa je od početne ideje da prodaje različitih HR alata za zaposlene iz oblasti ljudskih resursa, napravila je kompletan pretplatnički servis sa člancima za javni (besplatni deo sajta) - HR magazin, kao i tekstove i alate za zaštićeni deo sajta - uz godišnju pretplatu (redefinicija poslovnog modela i modela prodaje kao Business Development Consulting). U roku od 18 meseci od puštanja ovog servisa, praktično sve kompanije koje imaju razvijene službe za ljudske resurse su koristile ovaj servis, što je i bio povod da Infostud kupi Trust-HR.com 2007. g. kao zvaničnu prvu domaću "dot com kupovinu" u Srbiji. (Online) Business Development Consulting Praktično, kao jedan od najčešćih poslova koje radim u svojoj konsalting praksi za kompanije koje tek planiraju da krenu u online biznis, kao i za one koje su već krenule, upravo jeste Business Development, a na ovu temu studenti Specijalističkih strukovnih studija iz e-poslovanja rade rad kao ispit na predmetu E-marketing. U sklopu kompanije Internet Group, ovaj segment aktivnosti se nalazi u rupi usluga pod nazivom "Osmišljavanje online nastupa". Savet: Za vas koji ste zainteresovani da radite na poslu Biznis developera, preporučljivo je pored već linkovanih članaka u ovom tekstu da pročitate i veoma detaljno uputstvo o potrebnim veštinama za poslovnu poziciju Business Developera na sajtu Mashable.

Nastavak na Dragan Varagić...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Dragan Varagić. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Dragan Varagić. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.