Blog: Dragan Varagić, 11.Okt.2013, 15:57   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Kako sada biti prvi na Guglu? Da li SEO ipak preminuo?

Krajem 2011. na jednom broju predavanja sam počeo sa odgovorima na pitanje zašto je online promocija novi SEO, a ova teza je tokom poslednjih godinu dana evoluirala u konstataciju da je najbolje ne razmišljati o optimizaciji za pretraživače već o online promociji. Ukratko, SEO nije mrtav, već se svodi na tri osnovne stvari - tehnički SEO, kvalitetno predstavljanje vašeg sadržaja na vašim medijima/sajtovima, kao i kvalitetno sprovođenje online promotivnih aktivnosti (kombinacija marketinških i PR aktivnosti). Google Hummingbird Update - Knowledge Graph i namera korisnika (User Intent) Poslednje ažuriranje Guglovog algoritma se desilo pre mesec dana, a u poslednjih nekoliko dana je nastala prava erupcija tekstova na ovu temu i na značaj ove izmene za koju Gugl tvrdi da je najveća u poslednih 12 godina. Radi se o tome da Gugl sve više razume šta korisnici pitaju u polju za pretraživanje, i da u odnosu na nameru korisnika pretraživanjem Gugl pokušava da što više prilagodi rezultate pretraživanja. To još nije prava semantička pretraga (da Gugl razume sva pitanja koja postavljate), ali je to još jedan od koraka koji će se sve više dešavati u narednom periodu. Razlog zašto je ovaj apdejt toliko veliki pomak jeste činjenica da je ovaj tip pretraživanja sada dostupan u preko 90 odsto svih pretraga na Guglu. Osnovu ažuriranog Guglovog algoritma predstavlja uneta logika pretraga po principu koji Gugl naziva Knowledge Graph (može se npr. prevesti kao grafik znanja, ali mislim da rogobatno zvuči), i koji se javno u stručnoj javnosti pominje već više od godinu dana. Grafik znanja u osnovi omogućuje Guglu da odredi relacije između različitih subjekata i objekata u odnosu na njihove logične zavisnosti. Npr. Ako tražite da saznate nešto o Mihajlu Pupinu, dobićete sa strane rezultata detaljnije podatke koji su o njemu izvučeni iz Vikipedije, koji uključuju podatke o tome kada je rođen i kada je umro, knjige koje je pisao i koje su o njemu napisane itd. U slučaju slike na početku ovog teksta sa upitom "Gde je najbolje letovati u Grčkoj" videćete da su rezultati pretraživanja u vezi sa preporukama gde je najbolje letovati na toj destinaciji, i među tim rezultatima nemate najčešće rezultate koji se inače pojavljuju u sličnim slučajevima gde su izlistane cene boravka na takvim destinacijama. Radi se o tome da ovaj upit nije komercijalnog tipa , već informativnog tipa (niste pitali koliko to košta, već gde da idete). Kod prikazanog upita vidi se još jedan zanimljiv detalj - nisu svi naslovi u rezultatima pretraga (tzv. Title tag) direkno vezani za traženi upit, jer je upravo i bio cilj ovog novog algoritma - odvojiti se od samih ključnih reči, već dodati i nameru korisnika kao obradu rezultata pretraživanja. Drugi segment promene algoritma je u direktnoj vezi sa ovim saznanjima na nivou grafa znanja, jer se ova znanja dovode u vezu sa pokušajem razumevanja namere korisnika (user intent) pri datom upitu. Google pod namerom korisnika podrazumeva mogućnost da eventualno zna šta ste prethodno tražili (po mogućnosti iz ove oblasti), koga ste konsultovali od vaših poznanika i prijatelja - tzv. graf društvenosti (Social Graph) - i zato Gugl toliko insistira na tome da po mogućnosti budete konstantno logovani na pretragu! Ako niste ulogovani, ni to nije strašno, jer Gugl pored ovih parametara posmatra parametre učestalosti tog upita (niste vi jedini na svetu to tražili, što i vidite kada počnete da kucate neki upit po sugestijama), i gleda još puno drugih stvari (računa se da ima preko 500 "signala" koji utiču na ređanje rezultata pretraživanja) - a sada je uključio i graf znanja. Google Hummingbird nije doneo ništa novo optimizaciji za pretraživače! U poslednje dve godine sve češće se mogu videti tekstovi na temu kompanija koje menjaju svoju SEO osnovnu delatnost u e-marketing ili online PR (to nisu svojstvene SEO metodologije), a druge SEO kompanije jednostavno nestaju. Praktično optimizacija za pretraživače postaje sve manje potrebna kao zasebna oblast. Potrebne tehnike koje su u vezi sa odnosima načina promocije različitih vrsta online sadržaja (što je u osnovi danas SEO) preuzimaju e-marketing i online PR specijalisti. Ovaj poslednji Gugl apdejt na tom planu nije doneo ništa novo, već je samo potvrdio pravac razvoja pretraživanja koji se svodi na sledeće činjenice: Što kompanija bolje poznaje namere svojih kupaca (zašto i kako kupuju proizvode/usluge), bolje će ih predstaviti online - što Gugl pokušava da objasni u poslednjih 15 godina. Gugl omogućuje da kompanije koje su poslovno uspešnije bolje prođu i preko pretraživača, jer imaju dovoljno resursa (sredstva i ljudi) da plate promociju i da kreiraju kvalitetne sadržaje na osnovu znanja koja poseduju o kupcima i prethodnim kupovinama (Kompanije koje imaju dovoljno para da pokušavaju sve vreme da na neki način prevare Gugl, svakako na kraju ne prolaze dobro). Kompanije koje su male, ali imaju kvalitetne tehnike promocije koje daju merljive efekte poslovanja takođe mogu da imaju koristi od ovakvog Gugla, i vremenom one ulaze u kategoriju uspešnih kompanija koje protežira Gugl. I za kraj video u kojem je šaljivo prikazan Matt Cutts iz Gugla kako objašnjava ostvarivanje prve pozicije u rezultatima pretraživanja. Napomena: U poslednjih godinu dana važno je fokusirati se na mesečne trendove povećanja broja posetilaca sa pretraživača kao meru uspešnosti pozicioniranosti na istim, a ne da pratite rang po pojedinačnim ključnim rečima koje inače nećete moći još dugo da pratite, jer će ih Gugle skoro sve isključiti iz Gugl Analitiksa (i iz drugih alata za praćenje statistika posećenosti).  

Nastavak na Dragan Varagić...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Dragan Varagić. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Dragan Varagić. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.