Blog: Dragan Varagić, 09.Jun.2013, 16:55   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Argeta “Odobrile mame” II – Bahatost kontrole komunikacije i nedostatak konverzacije

Tri meseca nakon debakla reklamne kampanje kompanije Argeta - "Odobrile mame", gde je kriza počela kada je na blogu Vitki gurman objavljeno kako su "stručnjaci za marketing" kreirali lažne mame, kampanja se očigledno nastavila. Kampanja "Odobrile mame" ima za cilj da uveri potrošače kako su paštete ove kompanije zdrave, odnosno da se ova pašteta ne pravi od otpadaka mesa, što je inače generalno mišljenje javnosti o sastavu industrijskih pašteta. Da li vi verujete da su paštete kompanije Argeta zdrave i da se ne prave od otpadaka mesa? Reakcija kompanije Argeta na celu krizu sa lažnim mamama može se videti ovde. Izdvojio bih deo tog odgovora i stavio bih to u kontekst onoga što se dešavalo u protekla tih meseca nakon mnoštva negativnih medijskih objava o ovoj kampanji: "Svi bismo voleli kad pogrešimo da možemo vratiti sat unazad, ali možemo žaliti ili možemo probati ispraviti grešku. Mi se trudimo da ispravimo, a sigurno ćemo iz ovoga naučiti biti pažljiviji i pametniji." Celokupna kriza je nastala i proširila se preko društvenih mreža. Praktično, do današnjeg dana ja nisam uspeo da vidim neku konverzaciju na ovu temu, a i primer slike na početku ovog teksta govori da kompanija putem svoje Fejsbuk stranice nije odgovorila na konstataciju korisnika koja se kosi sa osnovnim ciljem ove kampanje - Argeta pašteta jeste ili nije zdrava? Kako vama izgleda sledeća argumentacija: Iako postoji formular preko kojeg može bilo ko da se prijavi da bi se videlo kako funkcioniše proces izrade paštete u ovoj kompaniji (i Gabrijela Kasapović iz kompanije Argeta je u pomenutom tekstu ponovila poziv), reakcija kompanije na sve tvrdnje po medijima je mogla da bude i direktan poziv svim medijima (u kojima sigurno ima mama), kao i svim blogerima koji su negativno pisali o kampanji ove kompanije da o trošku kompanije dođu i sami se uvere u to da jedna laž (lažne mame) ne donosi sa sobom i drugu laž - da se ove paštete prave od otpadaka mesa. Određeni bloj medija i mnogo veći broj blogera bi sigurno napisali javno svoje impresije o tom obilasku. Veoma je pogrešno za očekivati da će se predstavnici pomenutih medija i blogova samostalno prijaviti da se uveravaju u nešto što oni misle da su već uvereni (ali suprotno od očekivanja ove kompanije). Ovo je čista bahatost kompanije Argeta. Da li vama deluje uverljivo izjava ove osobe sa imenom i prezimenom o kvalitetu procesa izrade paštete? Mišljenja sam da u doba interneta i dvosmerne komunikacije i zbog prethodne krize, ova klasična jednosmerna prodajna taktika - social proof, mora da se unapredi realnom dvosmernom konverzacijom putem društvenih mreža, kao i tekstovima na blogovima odakle su sumnje u dobre namere kompanije Argeta i pokrenute. Brend ambasadori Argete su zaposleni u ovoj kompaniji! Po definiciji ovog termina može se reći da ovde nema nikakve greške, ali da li verujete ovakvim brend ambasadorima? Savet: Nemojte pokretati kampanje sa ozbiljnim ciljevima ako želite po svaku cenu da kontrolišete komunikaciju! Pokretanje kampanje od strane kompanije koja proizvodi paštetu sa ciljem da dođe do promene stavova o kvalitetu sastojaka industrijskih pašteta jeste veoma ambiciozno i zahtevno. Mi živimo u vremenu dvosmerne komunikacije, a činjenica je da nije veliki broj kompanija koje su na kvalitetan način usvojile ovaj vid - konverzacije. Takođe, i danas postoje agencije za marketing i PR i zaposleni u istoimenim sektorima u kompanijama koji svoj posao shvataju isključivo po principu apsolutne kontrole informacija koje se mogu puštati iz kompanije i u vezi sa kompanijom. Ovo je specifičnost jednosmerne komunikacije iz 20. veka. Na osnovu prethodno napisanog, moji zaključci o greškama koje i dalje čini kompanija Argeta (možda ipak nisam u pravu, u komentarima sami kažite vaše mišljenje o tome da li kompanija Argeta greši u svojoj komunikaciji ili ne): Velika je greška da se za ovako amiciozan projekat ne angažuje neka agencija iz regiona koja će zbiljno da se posveti konsultacijama, definisanju strategije i implementacije konverzacije u ovu kampanju. Ovako izgleda da se ovim projektom htelo samo da se kaže da je ozbiljan, a da se za rezultat uradi obična reklamna (jednosmerna) kampanja sa pridodatim elementom "iventa" (poziv mamama da dođu u fabriku). Bahatost u komunikaciji - kada se već desila kriza, bilo je lako organizovati da oni koji su pisali negativno o celoj kampanji posluže za uveravanje u ciljeve kampanje - kvalitetne paštete... Svi sadržaji na veb sajtu koji bi trebalo da uvere korisnike da kompanija Argeta govori istinu o kvalitetu svojih proizvoda padaju u vodu zbog isključivog insistiranja na jednosmernoj komunikaciji. Možda je sve to i tačno, ali nije dovoljno uverljivo. Ukratko, u svakoj aktivnosti koja se odnosi na ovu kampanju vidi se internet iz 2002. g. ne iz 2013. g., tj. ona konverzacija koja je karakteristika današnjeg vremena. Kompanija Argeta jednostavno ne koristi društvene mreže za konverzaciju. Šta vi mislite o uverljivosti kompanije Argeta, odnosno da li su oni vas ubedili da imaju zdrave proizvode koji se ne kreiraju od ostataka mesnih prerađevina? P.S. Povod za pisanje ovog teksta je bila reklama na Fejsbuku za ovu akciju (opet jednosmerna komunikacija) koja me je podsetila da vidim šta se u međuvremenu desilo. I imao sam šta da vidim...

Nastavak na Dragan Varagić...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Dragan Varagić. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Dragan Varagić. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.