Izvor: Politika, 17.Apr.2010, 23:28 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Reket za bombonu – želja za tuču
Maloletnička delikvencija problem koji se prebacuje kao pingpong loptica u krugu đaci, roditelji, škola, društvo. – Roditelji često me mogu da se pomire sa činjenicom da im je dete krenulo putem kriminala
– Nije potreban razlog za tuču, nego želja. Nekome se prohtelo pa me na izlazu iz škole odalamio u glavu, iz čista mira. Posrnuo sam, umalo >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << pao. Pribrao se i nastavio svojim putem. A da sam se samo okrenuo da vidim ko me „roknuo”, završio bih u Urgentnom – priča trinaestogodišnjak.
Prekida ga godinu dana stariji dečak komentarišući kroz osmeh „to je tipičan primer dokazivanja moći i čeličenja novajlija. Mora da se nauči ko je spreman da nabode, savata, otvori i to, tako...”
– A nabosti znači „zasladiti” pesnice ili kolena udaranjem svakog ko ti skače po živcima. Organizovati uspešnu sačekušu i žestoko odvaliti nekoga kraće se kaže „savatati”. „Otvoriti” je već ozbiljnije, kao ubosti nožem, rasporiti – uglas pojašnjavaju maloletnici, đaci osmoletke „Braća Stamenković”. Tvrde da mnogo više znaju o nasilju u školama od raznih stručnjaka koji o njemu govore, zato što su maltretiranje iskusili kao vinovnici i kao žrtve.
– I svi misle da je reket kad tražiš kintu, ali nije samo to. Kad ti jači traži bombonu – daš, jer on jedva čeka da mu ne daš pa da ti uzme celu kesu i ubije te od batina, da naučiš da mu se ne suprotstavljaš. Ne valja ni kad daješ, onda stalno očekuju da kako naiđu spremiš žvaku, čokoladicu, cigare... a ako ne spremiš, opet dobiješ ćušku, šamar, pesnicu – ispovedaju se deca ističući da se ne osećaju sigurno ni u školi ni na ulici, a posebno ne u blizini „štekova” – skrovišta.
– Lokalne bande u svakom naselju imaju štekove. Tu se okupljaju, rade svašta, a koga na silu odvuku izlazi u modricama. Mi isto imamo nekoliko naših štekova u blizini škole. Tamo ponekad pobegnemo sa časova da popušimo cigaru, jer ne biju se baš svi. Više dečaci nego devojčice, mada jedna od njih je već godinama glavna i lema sve što stigne, zrači strahom – pričaju osnovci i sporadično napominju da oni nisu najgori, da u klupama redovnih škola sede još „luđa” deca. Kuća znanja koju pohađaju slovi za stecište maloletnika sklonih nasilničkom ponašanju, klinaca koji su etiketirani kao problemi pa izbačeni iz „običnih” škola. Pod njenim krovom jedni se, kažu, osećaju sigurno, a drugi ne. I tvrde da, koliko god se pripovedalo o tome da su opasni, ponašaju se bahato, ne prezaju ni od čega, ipak se ne bi usudili da izbodu srednjoškolce nožem u centru grada, kao što je to, kako se priča u kraju, uradio njihov vršnjak iz jedne elitne škole.
Na osnovu ponašanja adolescenata i medijske slike može se zaključiti da je povećana maloletnička delinkvencija, ali podaci Ministarstva unutrašnjih poslova govore drugačije.
– Statistika pokazuje da je prošle godine za 13,4 odsto smanjen broj krivičnih dela u odnosu na 2008. godinu. Takav trend je nastavljen i u prva tri meseca ove godine – kaže Mirjana Marković, glavni policijski inspektor u Odseku za prevenciju i suzbijanje maloletničke delinkvencije MUP-a.
Deca koja prelaze s one strane zakona obično potiču iz porodica u kojima su narušeni odnosi.
– Materijalni status nema presudnu ulogu. U adolescenciji dolazi do promena kod dece, pa i neka pravila u kući treba da se promene u skladu sa tim. Mladi koji krenu putem delinkvencije u najvećem broju slučajeva ne rade to zbog koristi, već da bi skrenuli pažnju na sebe. Deca žele da razgovaraju sa roditeljima jer im je potrebna pažnja i pomoć u odrastanju. Ako hoće nešto da kaže, a roditelj recimo odgovori: „Sačekaj, moram da zakuvam ručak, ili imam sastanak”, može se dogoditi da se dete zatvori i da više ne može da se dopre do njega – objašnjava Markovićeva.
Zbog toga je najvažnija saradnja sa roditeljima, ali i oni različito reaguju.
– Neki roditelji zauzmu zaštitnički stav prema detetu i ne žele da shvate da je pogrešilo. Drugi ne mogu da se pomire sa činjenicom da im je dete krenulo putem kriminala, okrivljuju sebe da su pogrešili u vaspitanju, pitaju se šta će im reći komšije i odbijaju saradnju. Zbog toga je najvažnije da roditelji shvate da postoji problem, da nisu sami, da postoje stručne službe i da treba da sarađuju sa nama – priča Markovićeva.
Nasilje maloletnika je, kaže Gordana Nikolić, psiholog u Petoj beogradskoj gimnaziji, posledica, a ne uzrok.
– Deca su kao spužve, upijaju sve iz okruženja. A šta tamo vide? Udarne vesti u medijima su ko je koga ubio i o tome se danima raspreda. U najvažnijoj državnoj instituciji, u Skupštini, psuju, pljuju se, polivaju vodom... Donesen je novi zakon o obrazovanju koji uči decu da odlaze iz škole. Do sada je 26 izostanaka povlačilo mogućnost da dete bude izbačeno iz škole, sada je ta granica pomerena na 35. Time se podstiču da izostaju sa nastave, a kada dođu na fakultet odmah imaju problem, jer je osnova nastave po bolonjskom sistemu redovnost – kaže Nikolićeva.
Zagovornik je poštovanja dečjih prava, ali kada se ta prava zloupotrebe, pretvore se u opasnost za dete, jer je važno decu naučiti da svako pravo podrazumeva i ličnu odgovornost.
– Kazna ne služi da se kazni dete, već da nešto nauči. Da mu se kaže stop. Ovo je linija preko koje ne možeš – priča Nikolićeva.
O nasilju među decom obično se priča kada se nešto dogodi.
– Problem se tada prebacuje kao pingpong loptica. Roditelji optužuju školu da je ona kriva za sukobe među decom, u školi smatraju da su greške u vaspitanju napravili roditelji i društvo, a u društvu smatraju da to nema veze sa njima. A ko je kriv? Roditelji rade po dva-tri posla kako bi preživeli. Odlaze ujutru, dolaze uveče, bez trunke snage da se bave decom. Škole pokreću programe o nenasilju, ugrađuju video nadzor, angažuju obezbeđenje. Društvo ne reaguje. I dok roditelji misle da je dete u školi, a nastavnici da je kod kuće, deca sede u kladionicama i igraonicama. Nije tačno da deca ne žele uspeh, samo nemaju na šta pozitivno da se ugledaju. I to što se bave kriminalom jedna je vrsta potrebe da se negde dokažu. Da nije uspešnih sportista, mi ne bismo imali mlade ljude da pokažu da postoji bolji put – ističe ona.
Posle tri decenije rada, Nikolićeva smatra da u školi nažalost postoje sve vrste nasilja: tuče, emocionalno zlostavljanje, krađe.
– U stručnim školama je možda prisutnije fizičko nasilje, dok je za gimnazije karakteristično emocionalno, ali pravila nema. Najvažnije je naći način da se reši problem. Jedan od prvih koraka je prevencija, zatim uključivanje dece u različite obrazovne programe. Potrebna je strategija, sistemsko rešenje. Kažu da fali para, ali nismo se svi pretvorili u Baju patka da samo skupljamo novac. Ako učinimo svi pomalo, naći ćemo rešenje, ono uvek postoji, samo ako ima dobre volje. E meni se, nažalost, čini da dobra volja nedostaje – napominje Nikolićeva.
B. Vasiljević – M. Simić
[objavljeno: 18/04/2010]