Predaju kao pre   30 godina

Izvor: Blic, 30.Sep.2010, 01:11   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Predaju kao pre 30 godina

Kada pitate srednjoškolca šta ga muči, čak svaki drugi će reći da je to škola. Istraživanje u kome je učestvovalo 1.200 đaka pokazuje da ih nerviraju dosadna predavanja, nastavnici koji diktiraju svaku lekciju i to što ih tretiraju kao delinkvente.

Na drugom i trećem mestu su briga za budućnost, pa tek onda ljubavni problemi, na koje se požalio tek svaki deseti učenik. Psiholozi smatraju da ove rezultate treba shvatiti kao poslednji poziv prosvetnim radnicima da >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << promene svoj ustaljeni način rada.

Anketa koju su učenici srednjih škola popunjavali bila je anonimna i imala je samo jedno pitanje: koji je tvoj najveći problem i kratko ga opiši. Čak 45,5 odsto dečaka i devojčica napisalo je da im je škola glavni problem. U obrazloženju su naveli da je obrazovni sistem loš, da je gradivo zastarelo, da su opterećeni bespotrebnim štivom, da profesori loše objašnjavaju, da su nepravedni i dosadni.

ŠKOLSTVO MORA DA SE MENJA

- Zanimljivo je da od svih probleme koje su naveli srednjoškolci skoro polovinu predstavlja škola. Sve ostalo što ih muči ne može ni da se poredi sa tim. To govori da školstvo mora da se menja, da se osavremeni, modernizuje i da prati praksu i život. Ako đaci školu doživljavaju kao veliki problem i opterećenje, onda to nikako nije dobro. Društvo je dužno da obezbedi podsticajnu sredinu mladima kako bi se oni razvili u zdrave, psihički stabilne i kreativne mlade ljude - ističe Slobodan Malušić, koji je kao pedagog učestvovao u ovom istraživanju, a od pre godinu dana direktor Osnovne škole "ĐuraDaničić".

ZAPLAŠIVANJE IMA KONTRA EFEKAT

Psiholozi smatraju da su brz i buran način života, kao i stalne promene u društvu u mnogo čemu odredile ponašanje mladih. Zbog toga oni nemaju strpljenja i hoće da imaju sve odmah. Pokušaji nastavnika da ih zastraše jedinicama ili da im drže pažnju tako što im svaki čas diktiraju lekcije izazivaju samo kontra efekat.

- Prvog dana u školi razredna je pitala koliko đaka je bilo odlično na kraju osnovne škole. Kada smo gotovo svi digli ruke, ona je rekla da je to baš lepo, ali da će do polugodišta biti podeljeno bar 45 „kečeva", da zaboravimo na staru slavu i popustljive nastavnike. Posle je tražila da joj damo brojeve telefona naše i naših roditelja. Rekla je da će ih zvati kad god uradimo nešto što nevalja, ali nije htela da našim roditeljima da svoj broj telefona da je ne bi „smarali" za svaku sitnicu.

Na časovima nam čitaju i diktiraju, čast izuzecima - priča novopečena gimnazijalka Prve beogradske gimnazije.

Slične primedbe iznela je gotovo polovina anketiranih dečaka i devojčica, a većina smatra da njihovi nastavnici nemaju želju da se prilagode novom vremenu. Ipak, od svega ih najviše nervira kada im kažu da je svaka generacija „sve gora i gora”.

- Bila sam na takmičenjima iz fizike i matematike od šestog razreda. Ne kažem da sam genije, ali recimo da su mi predavanja jako dosadna jer često znam više od onoga što čujem na času. Svi mi umemo da čitamo i ne treba da nam neko prepriča lekciju već da nam iznese zanimljivosti koje će me naterati da se zainteresujem za neku materiju - ističe Isidora, učenica drugog razreda Gimnazije „Sveti Sava".

ĐACIMA JE SVE DOSADNO

S druge strane, nastavnici se ne slažu sa ovom primedbom i ističu da je „današnjoj" deci „sve dosadno” i da imaju pogrešan sistem vrednosti. Kao jedan od razloga za nezadovoljstvo koje osećaju učenici navode veliku neusklađenost u kriterijumu ocenjivanja zbog čega kasnije nastaju problemi.

- Nastavnici često greše, jer na učenike ne gledaju kao na sebi ravne, tretiraju ih kao decu misleći da će strogoćom izazvati njihovo poštovanje. U današnje vreme kada su informacije lako dostupne nastavnik ima zadatak da nauči đake da ih prepozna i koristi. Diktiranje je bilo opravdano pre 30 godina kada nisu postojale knjige, ali danas je to čisto gubljenje vremena – priča Aleksandar Hrnjak, psiholog i direktor Šeste beogradske gimnazije i dodaje da deca poštuju autoritet znanja, a ne strogoću.

Šta muči srednjoškolce

- 45,4 škola

- 12,3 briga za budućnost

- 8,9 ljubav

- 6,8 problema da nađu prave prijatelje

- 6,1 nema problema

- 5,2 ozbiljni porodični problemi

- 4,6 sopstveni fizički izgled

- 4,5 alkoholom, kocka i droga

Nastavnici moraju da se menjaju

U Ministarstvu prosvete kažu da većina nastavnika dobro radi svoj posao i da se trude da prate novine, da idu na seminare i dodatne edukacije. Ipak, svesni su da postoje prosvetni radnici koji ne žele da se menjaju i koji se teško prilagođavaju savremenim tokovima obrazovanja. Međutim i oni će morati da shvate da se čas ne može bazirati samo na monologu.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.