Izvor: Politika, 12.Feb.2015, 09:15   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Osam koloseka u „Prokopu” biće otvoreno u januaru iduće godine

* Na železničkoj stanici „Beograd centar” trenutno se radi na podzemnoj galeriji, ugradnji infrastrukture, izgradnji drugog perona sa instalacijama… * U „Železnicama Srbije” tvrde da će radovi biti završeni do 26. januara 2016, kako je i obećano

Prva dva meseca rekonstrukcije „Prokopa”, odnosno železničke stanice „Beograd centar”, odvijaju se po planu.  Trenutno se radi na podzemnoj galeriji dužine oko 50 metara, ugradnji dela infrastrukture, izgradnji >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << drugog perona sa instalacijama... U „Železnicama Srbije” ističu da će ugovoreni posao biti završen do 26. januara 2016. kako je i najavljeno, odnosno za 420 dana od trenutka kada su građevinske mašine stigle u ovaj objekat.

– Do tog datuma biće uređeno i otvoreno za saobraćaj osam od ukupno deset koloseka. Biće rekonstruisano pet od šest perona, sa dva pothodnika. Betonska podloga biće urađena tako da ne prenosi vibracije od železničkog saobraćaja na objekte iznad staničnog platoa. Visina perona biće usklađena sa međunarodnim standardima za pristup  savremenim vozovima – objašnjava Nenad Stanisavljević, direktor Medija centra „Železnica Srbije”.

Osim radova na galeriji i instalacijama, počela je i gradnja donjeg stroja koloseka sedam i osam i uređenje prostora dedinjskog i senjačkog pothodnika. U toku su pripreme za saniranje hidroizolacione ploče iznad peronske zone.

– Planirano je da se rekonstrukcija odvija tako da se saobraćaj vozova ne prekida. Sredinom juna, 190 dana od početka radova, predviđeno je da se stanica zatvori za putnike, sve do završetka rekonstrukcije – dodaju u „Železnicama”.

Radovi ugovoreni do 26. januara 2016. finansiraju se sa oko 25,8 miliona evra iz zajma Kuvajtskog fonda za arapski ekonomski razvoj. Od tog iznosa pred početak rekonstrukcije uplaćeno je 2,6 miliona evra. Fiksna kamatna stopa je tri procenta, sa rokom otplate od 18 godina.

Rekonstrukcija koja je zvanično započeta 3. decembra prošle godine je prva faza radova. U drugoj etapi trebalo bi da bude rekonstruisan prvi peron sa kolosecima 1 i 2 i završena ploča iznad tog dela stanice. Za potpuno osposobljavanje „Prokopa” biće potrebno i da se izgrade drumski prilazi sa autoputa, podigne stanična zgrada i kompletira infrastruktura. Prema okvirnim procenama, za sve to potrebno je oko 100 miliona evra.

-----------------------------------------------------

Građanski nadzornik udaljen sa sednice, a njegov izveštaj usvojen

Izveštaj građanskog nadzornika Dragana Dobrašinovića o postupku javne nabavke za nastavak izgradnje železničke stanice „Prokop” usvojen je, ali je Dobrašinović udaljen sa sednice tog tela. Kako prenosi Tanjug, predsednik skupštinskog Odbora za finansije Veroljub Arsić obrazložio je da je Dobrašinović udaljen „zato što je iznosio svoje političke stavove”.

Građanski nadzornik naveo je da postupak javne nabavke za rekonstrukciju ima „izraženu političku dimenziju” i da je to prva faza izgradnje projekta „Beograd na vodi”.

Dobrašinović je naveo i da je „u postupku javne nabavke za „Prokop” prekršeno pravilo integriteta postupka jer je cena javne nabavke preuveličana za oko 5,9 miliona evra – prvobitna cena procenjena je na 20,25 miliona, a na kraju je bilo oko 26 miliona evra”.

Arsić je odgovorio da sednica Odbora za finansije nije mesto gde mogu da se iznose politički stavovi.

– Ako misli da je prekršen zakon u nekom delu, o tome je odmah trebalo da obavesti nadležno tužilaštvo i policiju – poručio je Arsić i najavio da će skupštinski odbor zatražiti od komisije za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki potpunu dokumentaciju u vezi sa ovim predmetom, kako bi se članovi odbora upoznali sa činjenicama i ustanovili da li ima eventualnih nezakonitosti.

-----------------------------------------------------

Istorijat gradnje

1971. Savet za urbanizam doneo projektno rešenje o izgradnji nove centralne železničke stanice

1974. Završen projekat za izgradnju „Prokopa”

1977. Počela izgradnja, uz obećanje da će biti okončana do 1. maja 1979, ali je ostvarenje planiranog zakočila nepovoljna ekonomska situacija

1980. Obustavljeni radovi

1984. Prvi put se razmatra opcija da se i zvanično odustane od ovog projekta

1990. Radovi ponovo pokrenuti pa obustavljeni i u narednim godinama nekoliko puta su iznova startovali

1996. Slobodan Milošević otvara radove na betonskoj krovnoj ploči stanice

1999. Bez obzira što je ploča završena, radovi su obustavljeni zbog bombardovanja i nedostatka novca

2005. „Železnice” raspisale međunarodni konkurs za strateškog partnera koji bi dovršio gradnju stanice, a zauzvrat dobio pravo da zida objekte u komercijalnom delu ovog prostora

2008. Raskinut ugovor sa mađarskom firmom „Trigranit” koja je trebalo da bude strateški partner. Posao je ponovo poveren „Energoprojektu” sa kojim je produžen ugovor o izgradnji iz 1996. Završetak radova najavljen za 2010.

2012. Potpisan ugovor o kuvajtskom kreditu za prvu fazu rekonstrukcije, kako bi „Prokop” zamenio aktuelnu Železničku stanicu u Savskom amfiteatru, čije je izmeštanje preduslov za izgradnju „Beograda na vodi”

2014. Počeli radovi za koje je zadužen konzorcijum okupljen oko „Energoprojekt opreme” („Energoprojekt Niskogradnja”, „Energoprojekt Visokogradnja”, Društvo za građenje, remont i održavanje pruga i češka železnička kompanija AŽD)

N. Belić

objavljeno: 12.02.2014.

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.