Izvor: Politika, 04.Feb.2015, 16:01   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Nestašica nepersonalizovanih „busplus” kartica

Mnogi putnici požalili su se da na trafikama od početka nedelje nema papirnih i plastičnih kartica za prevoz. – Pojedini validatori još nisu softverski podešeni za novi tarifni sistem

„A gde da kupim kartu?”, prvo je pitanje putnice upućeno kontrolorima na stajalištu kod Gradskog zavoda za javno zdravlje u Bulevaru despota Stefana. Obišla je više trafika u blizini, ali nigde nije našla ni papirnu dnevnu, ni plastičnu nepersonalizovanu karticu. U žurbi ulazi u autobus >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << na liniji 43, a kako ne bi rizikovala da plati kaznu, jer pred njom je put do Koteža, pazari kod vozača kartu za jednu vožnju koja košta 150 dinara.

Ova Beograđanka samo je jedna od putnika koji su se juče i prekjuče žalili da na kioscima nema „busplus” karata. Da bismo proverili da li je zavladala nestašica kartica za prevoz, juče smo obišli više prodajnih mesta na Trgu Republike, u Makedonskoj ulici, Bulevaru despota Stefana, Bulevaru kralja Aleksandra, oko Slavije... Samo na dva, tri prodajna mesta bilo je moguće kupiti plastičnu nepersonalizovanu kartu. „Nestalo jutros”, „nemamo od sinoć”, „Tražili smo, ali još nam nisu poslali” glasili su odgovori prodavaca.

– Nisam verovao da će se ikada dogoditi da budemo u deficitu sa „busplus” karticama. Izgleda da su mnogi ozbiljno shvatili kontrole i najave da će putnike privoditi komunalna policija – komentar je penzionera koji je u Bulevaru despota Stefana redovno čeka „šesnaesticu” do Karaburme.

Sa njim ulazimo u autobus, a za nama i kontrolori koji odmah počinju proveru karata. Učtivi su i poslovni. Putnicima koji imaju uredno dopunjene personalizovane isprave objašnjavaju da bi trebalo da se validiraju, ako to već nisu učinili. Posle prolaska kroz poluprazan autobus konstatuju da nema „švercera” i izlaze na stanici kod „Pionira”.

– Mnogi koji bi se „švercovali”, a često prolaze ovuda, znaju da je kontrola na ovim stanicama redovna. Zato izađu na vreme i sačekaju autobus u kojem nema provere, ili na kraju plate kartu – tvrdi penzioner sa Karaburme.

Za razliku od njega koji i dalje za godišnju kartu izdvaja 407 dinara, veliki broj putnika, naročito onih koji koriste nepersonalizovane kartice, još je zbunjen promenom tarifnog sistema. Dodatnu nejasnoću unosi i to što deo validatora u pojedinim vozilima još nije softverski podešen za novi tarifni sistem za nepersonalizovane kartice, pa njih ponekad nije moguće ispravno učitati.

– Koristim nepersonalizovanu plastičnu karticu i kada sam je prislonila na displej očekivala sam da mi skine 89 dinara i da se za tu cenu vozim sat i po, kako su rekli. Umesto toga uređaj uopšte nije prepoznao moju uredno dopunjenu ispravu. I šta bi bilo da je ušla kontrola? – pita putnica sa linije 96.

----------------------------------------------------------------

Blokada validatora zbunila putnike

(Foto A. Vasiljević)

Jedna od mera koju su kontrolori na pojedinim linijama počeli da primenjuju sa uvođenjem novog tarifnog sistema jeste i blokada validatora po njihovom ulasku u vozilo. Takav postupak svojevremeno je uveden kako putnici koji nameravaju da se „švercuju” ne bi stigli da overe kartu tek kada vide kontrolu u vozilu. Ali dešava se da kontrolori ne izađu na prvoj sledećoj stanici, a validator ostane blokiran. Putnici koji tada uđu ne mogu da očitaju kartu.

Upravo to se desilo Beograđaninu koji je ušao u autobus na liniji 65 preko puta Palate „Srbija”.

– Kada sam prislonio  karticu na validator, preko ekrana sam video veliki natpis „kontrola”. Aparat nije reagovao, a potom mi je prišao zbunjeni kontrolor, izvinio se i odblokirao uređaj kako bih mogao da očitam svoju ispravu – svedoči putnik iz novobeogradskog Bloka 21.

----------------------------------------------------------------

Opcije i pravila

Po novom tarifnom sistemu zadržano je pravilo da bi vlasnici svih karata, bilo da su one na lično ime ili nepersonalizovane, trebalo da se validiraju pri svakom ulasku u vozilu. Kada se obična mesečna personalizovana kartica prinese validatoru, uređaj će je samo registrovati.

Ukoliko se ekranu prinese plastična nepersonalizovana isprava, bez izbora bilo kakvih opcija, automatski se skida 89 dinara za 90 minuta vožnje. Korisnik bi trebalo da učita ovu ispravu prilikom svakog novog ulaska u vozilo u roku od tih sat i po, koliko mu važi karta.

Ako putnik želi plastičnom ispravom da plati kartu za 24 sata, tri ili pet dana vožnje, on bi najpre tu opciju trebalo da izabere na validatoru, pa tek onda da prisloni karticu.

Sa novim papirnim kartama koje su nazvane turističkim, putnici bi takođe trebalo da se validiraju prilikom svakog ulaska u vozilo, ali se vreme njihovog važenja računa on momenta kada ih kupac dopuni na kiosku, a ne od momenta prve overe. Ove papirne kartice su za razliku od starih namenjene za jednokratnu upotrebu i nije moguće ponovo ih dopunjavati.

N. Belić

objavljeno: 04.02.2015.

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.