
Izvor: Blic, 03.Apr.2009, 11:37 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Nema života bez mostova
Beograd bez mostova iz ptičje perspektive ličio bi na tri ostrva, odvojena Savom i Dunavom. Da nisu povezani ne bi imali šansu za razvoj, a njegovi stanovnici priliku za posao, školovanje, pa i zabavu. Zato je izgradnja novih mostova prioritet gradskih vlasti. Već četiri meseca gradi se ćuprija preko Ade Ciganlije, a ozbiljno se pregovara i oko finansiranja još jednog mosta koji će povezati Zemun i Borču.
Da bi ta tri ostrva - stari deo grada, Novi Beograd >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << i Zemun i budući „treći Beograd”, sa one strane Dunava - bili pristupačniji beogradski urbanisti 2003. godine, osim postojećih, predvideli su i izgradnju novih mostova. Generalnim urbanističkim planom zacrtano je da će različite delove grada u budućnosti povezivati još četiri mosta, po dva preko Save i Dunava.
NOVI SIMBOL
Most preko Ade Ciganlije, čija je gradnja u toku, zbog glavnog stuba koji će biti visok kao dve „Beograđanke” stručnjaci već vide kao novi simbol grada. Novi put preko Save, kao deo Unutrašnjeg magistralnog prstena, biće dugačak 929 metara, a širok 45. Imaće šest saobraćajnih traka, dva koloseka za šinski saobraćaj i dve pešačko-biciklističke staze.
Ako je verovati gradskim funkcionerima, Beograđani će već u toku ove godine moći da vide prve obrise novog mosta preko Ade. On će spojiti Čukaričku padinu i Novi Beograd, a smatra se da će njegovom izgradnjom saobraćaj preko postojećih mostova i kroz Bulevar vojvode Mišića biti rasterećen i do 40 odsto.
- Za sada se sve odvija predviđenom dinamikom. Na svim stubovima radovi teku po planu. Privodi se kraju tehnička kontrola projekata južnih i severnih puteva za pristupne saobraćajnice, a do kraja aprila biće raspisan javni poziv za izradu idejnog rešenja petlje „Radnička” - kaže Nenad Bajić iz Direkcije za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda.
ADA HUJA U „MAGLI"
U najavi je donedavno bio i most preko Ade Huje, čiji bi zadatak bio da u gradskoj matrici izmesti saobraćaj, pre svega međunarodni iz centra, da oslobodi Bulevar despota Stevana i vozila u prolazu sa severa ili juga. Nije zanemarljiva ni njegova uloga da smanji zagađenje u pomenutim delovima grada. Ovaj most biće deo obilaznice sa istočne strane, od Pančevačkog puta do Bubanj potoka na autoputu ka Nišu.
- Izgradnjom mosta preko Ade Huje biće, takođe, otvorena mogućnost da se Luka „Beograd” i loko teretna železnička stanica sa Karaburme najzad premeste na drugu dunavsku obalu, kao i da se samim tim otvori polje za novi gradski kvart na desnoj obali Dunava - kaže Đorđe Bobić, bivši gradski arhitekta.
Ipak, neizvesno je da li će i kada biti izgrađen. Ovaj most trebalo je da finansira japanska vlada, ali je ta opcija i definitivno propala. U vreme kada je Japan hteo da ga finansira povoljnim kreditima, pripadali smo grupi siromašnih zemalja. Srbija se u međuvremenu razvila i izgubila takav status, zbog čega je otpala mogućnost da Japanci grade most.
„LOKALNI" MOST
Generalnim urbanističkim planom, takođe, je predviđena izgradnja mosta u Savskom amfiteatru. On bi trebalo da povezuje dve obale Save, dva dela centra grada, a može da posluži i za šinski prevoz. Pre nego što njegova gradnja i započne neophodno je izmestiti glavnu železničku stanicu, eventualno izgraditi „Prokop” i početi radove na uređenju Savskog amfitetra.
- Mostovi su tu da spajaju. Kad jednog dana oni budu izgrađeni, Beograd će biti zaista jedinstven i dostupan svima odasvuda. Beograđani će koristiti sve prednosti tih različitosti, svakog dela posebno. I dinamika života u gradu će biti metropolska, a Beograd grad bez prepreka - zaključuje Bobić.
Jedan potpuno novi i dva stara mosta, odavno zrela za obnovu
Zemun – Borča sledeće godine
Sve je izvesnije da će krajem sledeće godine započeti izgradnja mosta Zemun - Borča. Intenzivni pregovori oko finansiranja koje poslednjih meseci vodi najviši državni vrh i gradonačelnik Dragan Đilas sa kineskim vlastima privode se kraju. Ugovor bi mogao da bude potpisan već u maju i to prilikom posete predsednika Borisa Tadića Kini. Kako „Blic” saznaje, izgradnja mosta koji će povezati Zemun i Borču sa svim prilaznim saobraćajnicama koštaće oko 100 miliona dolara, a kompletan projekat finansiraće kineska vlada.
Radovi bi mogli da počnu najranije godinu dana nakon potpisivanja ugovora, odnosno sredinom 2010. godine. Gradile bi ga kineske kompanije, ali će biti prostora i za srpska preduzeća, koja će, najverovatnije, biti angažovana kao podizvođači radova.
- Ovaj most biće jedan od jeftinijih i imaće sa betonsko – čeličnu konstrukciju. Detalji njegovog izgleda još nisu poznati – kaže Miroslav Čučković, član gradskog veća.
Tačna lokacija mosta Zemun – Borča biće poznata tek po izradi glavnog projekta, a prema generalnom urbanističkom planu on bi trebalo da spoji zemunsko naselje Altina sa delom Borče koji se zove Crvenka.
Direkcija za gradsko građevinsko zemljište već ima završen generalni projekat novog mosta na Dunavu, a urađena je i prethodna studija opravdanosti. Nakon potpisivanja ugovora biće urađen idejni i glavni projekat, a pre nego što gradnja počne neophodno je rešiti i imovinsko-pravne odnose.
Most od Zemuna ka Borči trebalo bi da prihvati putovanja sa zapada i da ih usmeri odmah na drugu obalu Dunava i dalje na Istok pa se očekuje da će tranzitni teretni saobraćaj delimično biti izmešten iz centra grada.
Austrijanci rekonstruišu „Gazelu"
Na tenderu za nosioca radova na obnovi „Gazele” pobedila je austrijska građevinska kompanija „Štrabag”, dok će podizvođač biti „Mostogradnja”.
- Posle potpisivanja ugovora, preostaje da grad usvoji akcioni plan izmeštanja nehigijenskog naselja koje je sa novobeogradske strane niklo upravo ispod prilaza „Gazeli” – rekao je Zoran Drobnjak, direktor Javnog preduzeća „Putevi Srbije”.
Sanacija najprometnijeg beogradskog mosta trajaće 22 meseca. Plan je da se do završetka Univerzijade izbegnu radovi koji će zahtevati obustavljanje saobraćaja. Nakon toga tranzitni saobraćaj kroz prestonicu će na dobanovačkoj petlji i Bubanj potoku biti usmeravan na obilaznicu. Kada krenu radovi na zameni pešačke staze preko mosta, biće zatvarana po jedna ili dve, od ukupno tri, trake na strani mosta na kojoj se radi. „Gazela" je izgrađena početkon sedamdesetih godina i za sada nijednom nije rekonstruisana. Procene stručnjaka su da dnevno mostom prođe oko 150.000 vozila u oba pravca.
„Pančevac”: Prva faza rekonstrukcije do septembra
U toku je prva faza rekonstrukcije Pančevačkog mosta a biće gotova do kraja septembra, najavljuju gradski čelnici. Rekonstrukciju mosta izvodi austrijsko - srpski konzorcijum „Alpine”, a tokom proleća i leta biće ojačano oko 150 tona čelične konstrukcije na mestima na kojima je most korodirao. Sredstva za rekonstrukciju obezbeđena su iz Nacionalnog investicionog plana i budžeta Republike Srbije, budžeta grada Beograda, opštine Pančevo i Direkcije za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda. Druga faza rekonstrukcije, koja podrazumeva radove na saobraćajnicama počeće kada se završi prva ali i tender za izvođača radova. Prema projektu koji je izradio CIP saobraćaj će se za vreme druge faze rekonstrukcije naizmenično zatvarati a alternativa za vozače će biti prostor za neizgrađeni drugi železnički kolosek na sredini mosta, gde će biti postavljene betonske kocke. Odlukom Vlade Srbije iz NIP-a će ove godine biti obezbeđeno 250 miliona dinara za rekonstrukciju Pančevačkog mosta.