Kroz centar u jednom pravcu

Izvor: Blic, 10.Okt.2008, 11:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Kroz centar u jednom pravcu

Mnoge gradske saobraćajnice ne mogu da prime veliki broj vozila koja se poput talasa slivaju u njih. I dok su jedne prepune, druge su maltene prazne. Iz tog razloga nadležnima se sve više nameće ideja potpunog uvođenja jednosmernog sistema saobraćaja, koji bi barem donekle rasteretio centralne ulice jer bi saobraćaj bio ravnomernije raspoređen.

U centru grada je oko 70 odsto ulica koje imaju samo jedan smer. Ukoliko bi se u jednosmerni sistem uključile i preostale ulice, >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << vozači bi morali da prelaze duži put, ali bi prema nekim procenama znatno brže prolazili kroz centar grada i zaobilazili gužve.

- Ne postoji nikakav konkretan plan za pretvaranje centralnih gradskih ulica u jednosmerne. Sekretarijat za saobraćaj stalno vrši ispitivanja i ukoliko se pokaže da je jednu dvosmernu ulicu moguće pretvoriti u jednosmernu to se učini. Međutim, do tada treba mnogo toga ispitati. Jedna od važnijih stvari je i to da svaka jednosmerna ulica mora da ima svoj alternativni pravac, to jest paralelnu ulicu koja je u drugom smeru, jer bi u suprotnom došlo do zagušenja - kaže Čedomir Vukašinović, pomoćnik sekretara za saobraćaj.

Jednosmerne ulice

Prednosti


- manja mogućnost sudara

- dobijanje prostora za parking

- vremenski kraće putovanje

- veća propustna moć

Mane

- duži put

- funkcionisanje gradskog prevoza

- problemi sa snabdevanjem

Osnovna prednost jednosmernih ulica je u tome što vozači imaju manje takozvanih „konfliktnih tačaka" sa ostalim učesnicima u saobraćaju, odnosno manja je mogućnost sudara. Pošto je u pitanju jedan smer, nema mimoilaženja, a i pri ukrštanju dve ulice vozaču u susret dolazi vozilo samo sa jedne strane, pa samo na njega mora da obrati pažnju. Druga, ne manje važna prednost je ta što se pretvaranjem dvosmerne u jednosmernu ulicu dobija prostor za parkiranje u delu koji je bio rezervisan za jednu saobraćajnu traku. Sistem jednosmernih ulica praktično „tera" vozače da kruže tražeći cilj, što sa jedne strane može da bude dobro ukoliko nema gužvi, ali i loše imajući u vidu da im je put u tom slučaju duži.

Pretvaranje dvosmernih u jednosmerne ulice može biti i mač sa dve oštrice. Profesor Smiljan Vukanović, šef katedre za saobraćajno inženjerstvo na Saobraćajnom fakultetu kaže da jednosmerne ulice nisu ništa novo za Beograd i naglašava da nesumnjivo imaju veću propustnu moć. Ipak, kao jednu od mana jednosmernog sistema saobraćaja Vukanović vidi i duži put koji vozači moraju da pređu da bi stigli od tačke A do tačke B.

- Sistem jednosmernih ulica može biti problematičan za funkcionisanje javnog prevoza. Putnika treba prevesti u jednom smeru, ali ga treba i vratiti nazad. Osim toga, mogao bi da se javi i problem sa snabdevanjem s obzirom na sve učestalije probleme za vozila za snabdevanje u Beogradu. U pojedinim ulicama koje su jednosmerne aktuelan je i problem nepropisnog parkiranja - kaže Vukanović.

Prema najavama iz Sekretarijata za saobraćaj, sledeća ulica koja bi u potpunosti mogla postati jednosmerna je Ulica visokog Stevana na Dorćolu, gde su trenutno u toku ispitivanja. Nakon promene režima saobraćaja u jednoj centralnoj ulici potrebno je i vreme navikavanja za vozače, o čemu najbolje govori slučaj Negotina koji ima deset puta manje registrovanih automobila nego Beograd. Vozači su dva meseca bili potpuno zbunjeni jer su sve ulice koje vode do centra grada i zelene pijace pretvorene u jednosmerne.

Vukašinović naglašava da mera pretvaranja dvosmernih u jednosmerne ulice ne može u potpunosti rešiti saobraćajne probleme u Beogradu. Prema njegovoj proceni, protočnost se na ovaj način može povećati najviše za 10 odsto.

Deo Resavske još jednosmeran

Inicijativa da Resavska ulica, od ulaza u Urgentni centar do raskrsnice sa Miloša Pocerca, bude dvosmerna kako bi se bolesnicima olakšao pristup do ove ustanove, za sada nije naišla na odobravanje. Smiljan Vukanović smatra da je u ovaj deo Resavske moguće vratiti dva smera, ali da je pre toga potrebno izmestiti taksi stanicu i kioske kako bi se pešacima obezbedio nesmetan prolaz.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.