Izvor: Politika, 26.Maj.2008, 00:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Jeftin život na dva točka

Stručnjaci tvrde da je glavni uzrok stradanja motociklista nenošenje kacige, a pominju i nedostatak saobraćajne kulture, neiskustvo vozača, neprilagođenu brzinu

Motociklisti se dele na one koji supali i na one koji još nisu pali. Ovom šaljivom konstatacijom bi, u najkraćem, moglo da se opiše upozorenje koje policija i saobraćajni stručnjaci već nedeljama upućuju novopečenim ali i iskusnim vozačima dvotočkaša.Procenjuje se da u glavnom gradu trenutno ima oko 13.000 >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << registrovanih motocikala čiji uvoz, za razliku od automobila, nije ograničen godinama proizvodnje niti ekološkim standardima motora. Zbog toga je proteklih godinau znatnoj meri povećan broj saobraćajnih nezgoda u kojima suučestvovali motoristi. Oni najčešće stradaju zbog nenošenja kacige, prebrze vožnje i prolaska na crveno svetlo, ali katkad i zbog nepažnje drugih učesnika u saobraćaju koji još nisu navikli na sve veće prisustvo dvotočkaša.

Analiza statistike saobraćajnih nesreća u kojima su učestvovali motocikli pokazala je da su dve trećine nastradalih uglavnom bili vozači mlađi od 30 godina. Stručnjaci smatraju da je glavni uzrok neiskustvoosoba koje sedaju za upravljač dvotočkaša, kao i neadekvatna obuka za vožnju motocikla. Prema važećem zakonu, mopedi, odnosno manji gradski motocikli poput „vespe” sa zapreminom do 49 kubika, mogu se voziti uz položen ispit iz poznavanja saobraćajnih propisa. Ovu dozvolu moguće je imati već sa navršenih 14 godina, dok je za vožnju motocikla do 125 kubika potrebno imati položenu „A” kategoriju i 16 godina. Za vožnju motora koji imaju više od 125 kubika uz dozvolu sa „A” kategorijom podrazumeva se i punoletstvo.

U saobraćajnoj policiji tvrde da najveće probleme prave stariji maloletnici kojima motor služi kao statusni simbol.

– Nevolju nam predstavlja i nedostatak kulture u saobraćaju.Tačno je da su u Beogradu velike gužve, ali ništa drugačije nije ni u drugim svetskim metropolama. Apsurdno je da policija kaznama treba da tera vozače da štite sebe i svoj život – ističu u saobraćajnoj policiji i dodaju da ponekad namerno ne jure neobuzdane motocikliste koji kada primete patrolu još više dodaju gas i udare u neki automobil ili „pokupe” slučajnog prolaznika.

Damir Okanović, direktor Srpskog komiteta za bezbednost saobraćaja, preksinoć je bio svedok tragičnog udesa mladog motocikliste.

– Dečko je pao s motora i potpuno razbio glavu. Bilo je užasno. Pritrčao sam da mu pomognem dok ne stigne hitna pomoć, pa sam mu tako držao glavu iz koje je šikljala krv – kazuje Okanović i ističe da je jedan od glavnih uzroka ovakvih udesa nenošenje kacige.

On tvrdi da kaciga smanjuje mogućnost pogibije za 80 odsto, kao i da je vozači uglavnom ne nose, a ukoliko se ipak odluče da je stave na glavu, onda je ne zakopčaju. Ističe i da motoristi kacigu ne treba da shvate kao prinudu.

– Tačno je da nenošenjem kacige motociklisti ugrožavaju isključivo svoj život, ali pre nego što se odluče za tako neodgovoran potez, neka se zapitaju kako će biti njihovim porodicama i prijateljima ako ih izgube. Neshvatljivo je da je nekom važnije da sačuva lepu frizuru nego da zaštiti glavu – naglašava Okanović i napominje da najveću odgovornost snosi država koja bi, prema njegovom mišljenju, trebalo da preduzme veću ulogu u zaštiti života građana.

Prema zvaničnim podacima, policija najčešće evidentira prekršaje kao što su vožnja dve osobe na skuterima koji su registrovani za jednu, nenošenje kacige i preticanje, odnosno obilaženje kolone. Kazne za ove prestupe su od 2.000 do 25.000 dinara.

-------------------------------------------

Crkva apeluje na vozače

Sveti arhijerejski sinod Srpske pravoslavne crkve doneo je nedavno odluku da sveštenstvo na području Srbije i bivših republika SFRJ apeluje na vernike da povećaju opreznost u vožnji kako bi se smanjio broj saobraćajnih nezgoda. Crkva je na taj način zauzela jasan stav da je nedopustivo da godišnje u saobraćajnim udesima pogine oko 1000 ljudi, što je najviše u Evropi, i dala ključnu podršku borbi protiv stradanja na ulicama i putevima.

N. Miković

[objavljeno: 26/05/2008]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.