Glavni problem neznanje jezika

Izvor: Blic, 09.Sep.2008, 10:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Glavni problem neznanje jezika

Deca iz romskih porodica osnovnu školu upisuju bez znanja srpskog jezika pa se većina, zbog problema u praćenju nastave, prebacuje u specijalne. Svega 40 odsto romskih mališana stekne osnovno obrazovanje, a srednju školu završi tek 10 odsto. Osnovni problem je loš obrazovni sistem, ali i nedostatak podrške u porodici, istaknuto je juče na tribini „Izlazak iz tame - obrazovanje i smanjenje siromaštva", koja je simbolično, u pet do 12, počela u Opštini Vračar.

Svi >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << pokušaji da se pomogne romskoj deci da stanu u red sa ostalim nacionalnim manjinama, završavali su se uglavnom neuspešno. Napor pojedinih škola da im obezbedi nastavu na sopstvenom jeziku, ostao je izolovan slučaj, koji bez podrške Ministarstva prosvete nije mogao da zaživi.

- Dok gotovo sve ostale nacionalne manjine imaju nastavu na svom jeziku, a neke osnivaju svoje škole i univerzitete, Romi su prinuđeni na specijalno obrazovanje. Bilo je bezbroj skupova i diskusija, rečeno je mnogo toga dobrog, ali je ostalo samo zapisano na papiru - rekao je na tribini Ibraim Osmani, predsednik Odbora za obrazovanje i službenu upotrebu jezika Republike Srbije.

Pilot projekat „Romski asistent", koji je zaživeo i u nekim zemljama Evropske unije, dao je odlične rezultate, ali je obustavljen zbog manjka sredstava u budžetu. Uloga romskih asistenata u školama bila je da pomognu prilagođavanje romske dece, koji se zbog nedostatka podrške u porodici i nepoznavanja srpskog jezika teško uklapaju u novu sredinu. Ovo nije jedini pokrenuti projekat za najmlađe Rome. Oni se uglavnom završavaju bez rezultata ili daju samo trenutni efekat.

- Bez saradnje države, lokalne zajednice, romskih udruženja i predstavnika nevladinog sektora, koji ulaže ogromne napore, ne možemo daleko dogurati. Tamo gde to postoji, ima i rezultata. Obrazovanje roditelja bitno utiče na motivaciju za učenje. Oni su vrlo često neobrazovani, rade u sivoj ekonomiji i njima sistem mora paralelno da pomaže - kaže Tanja Ranković, član Tima potpredsednika Vlade Srbije za sprovođenje strategije za smanjenje siromaštva.

Istraživanja su pokazala da 60 odsto romske dece upisuje osnovnu školu, od čega je završava svega 40 odsto. Srednju školu godišnje upiše samo 10 odsto romskih osnovaca, dok predškolsko obrazovanje, koje od pre nekoliko godina postalo obavezno pohađa samo četiri odsto mladih Roma.

Država na pogrešan način rešava ovaj problem. Pokušava od Roma da napravi zemljoradnike. Njima idu zanati. Treba istražiti prema kojim zanatima imaju afinitete, proučiti tržište i tek onda nešto može da se uradi - objašnjava profesor Ivan Ivić, član Saveta za prava deteta.

Vojvodina stipendira „svoje" Rome

Za stipendiranje 365 romskih srednjoškolaca iz budžeta AP Vojvodine je izdvojila 850.000 evra, a srednju školu je završilo njih 223, istaknuto je na Tribini. Prvu godinu studija upisalo je 88 mladih Roma.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.