Izvor: Politika, 08.Jan.2011, 00:32 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Do četvrtka „smart”, petkom „kežual”
Da li zbog pomodarstva, želje da usvajamo strane reči i modele koje gotovo da ne razumemo, ili zbog stvarne potrebe, svakodnevno koristimo tuđice koje se odnose na odevanje
Ništa nije bilo jasno novopečenom službeniku u predstavništvu jedne strane firme u Beogradu, kada mu je poslodavac napomenuo da se od njega svakog dana očekuje „biznis smart”, a eventualno petkom „biznis kežual”.
– Biznis smart? Poslovno pametan? Pa to se valjda podrazumeva – zapitao >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << se on u prvom trenutku.
U neobranom grožđu našao se i vremešni bračni par kada je u pozivnici za venčanje ćerke prijatelja dobio napomenu „dres kod bez pinka”.
– Svašta, pa nećemo ni gledati televiziju na svadbi – začuđeno su prokomentarisali.
Da li zbog pomodarstva, želje da usvajamo strane reči i modele koje gotovo da ne razumemo ili zbog stvarne potrebe, ali svakodnevno usvajamo tuđice koje se odnose na odevanje. Najpre na poslu. Ali, sada im se pridružuju i organizatori zabava, venčanja i proslava. I oni od gostiju zahtevaju da u garderobi izvesne boje ne budu zastupljene.
Iz kompanija poručuju da nije reč o tome da je „žaba videla da se konj potkiva, pa i ona podigla nogu”, već o jednom od standarda savremenog biznisa. Postoje dva najčešća dres koda.
– Iza odrednice „biznis smart” kriju se tamna, jednobojna odela, eventualno na tanke pruge i uz belu, svetloplavu ili bež košulju – objašnjavaju u velikim kompanijama, dodajući da kratki rukavi u toj kombinaciji nikako nisu dozvoljeni.
Znatno opuštenija varijanta, bez kravate i tamnog odela, krije se pod šifrom „biznis kežual”.
– I braon cipele u ovoj varijanti su OK, a isto važi i za „kežual frajdej”, odnosno opušteni petak – kažu.
Dres kodovi, odnosno pravila oblačenja, gotovo bez izuzetka su na snazi u mnogim velikim kompanijama, dok se u predstavništvima stranih firmi podrazumevaju.
Deo su poslovnog bontona, naročito tamo gde se često „sastanči”. Odeća, kažu u velikim firmama, mora da bude i odraz profesionalnog odnosa prema poslu.
U „Telekomu Srbija” za zaposlene su propisali etički kodeks, koji osim saveta poslovnog ponašanja, podrazumeva i „preporuke vizuelnog identiteta zaposlenih prilikom obavljanja radnih aktivnosti i poslovnih sastanaka”.
– U takvim situacijama preporučuje se odeća neupadljivih boja, kao i nošenje sakoa.Za zaposlene koji su u direktnom kontaktu sa korisnicima, na poslovima prodaje, važe posebna pravila odevanja i nošenja odeće sa obeležjima firme i u njenim prepoznatljivim bojama. Oni koji održavaju telekomunikacionu infrastrukturu, dužni su da nose zaštitnu odeću – istakli su u „Telekomu”.
U „Telenoru” kažu da je pravo svakog zaposlenog da neguje stil oblačenja i da je izbor odeće lična stvar.
– Ali, veoma je važno da se ne zaboravi da u toku radnog vremena zaposleni predstavljaju kompaniju. Ukoliko ostaju u kancelariji i nemaju sastanke sa klijentima, konferencije ili zvanična okupljanja izvan poslovne zgrade, zaposlenima se preporučuje da budu obučeni ležerno i odmereno, dok se na sastancima sa klijentima i zvaničnim događajima očekuje formalan i poslovni stil – precizira Goran Stupar, koordinator za medije „Telenora”, dodajući da u ovoj kompaniji postoji dokument koji obuhvata opšte savete o tome šta je preporučljivo obući za posao, a šta nije.
– Preduboki dekoltei, pripijena odeća, veoma kratke suknje, neodmerena količina nakita, providna odeća, otkriven stomak sa pirsingom ili bez njega i previsoke potpetice mogu da pošalju poruke koje možda i nisu najprimerenije za radno mesto – zaključuje Stupar.
S. Despotović
-----------------------------------------------------------
Bluze s rukavima, suknja ispod kolena
– Većinu zaposlenih kod nas čine žene i od njih se očekuje da budu uredne. Da je suknja dužine ispod kolena, da bluze ne budu bez rukava, da su nožni prsti zatvoreni, da odeća nije sportska. Suština je u meri i dobrom ukusu. Dres kod, ipak, osim u posebnim prilikama, nije suviše striktan i zaposlene imaju slobodu da odeći daju lični pečat. Petkom, osim ako nemaju sastanak ili neki važan događaj, mogu da se obuku neformalnije, što ipak ne podrazumeva da mogu da dođu u šortsu ili japankama – kaže Jelena Kovačević, izvršna direktorka pi-ar agencije „Meken Erikson”.
objavljeno: 08.01.2011