Ulaganja u putnu mrežu Srbije

Izvor: RTS, 04.Sep.2009, 08:55   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Ulaganja u putnu mrežu Srbije

Međunarodne finansijske organizacije odobrile Srbiji nove kredite od 338 milona evra za završetak autoputa na Koridoru 10. Bankari smatraju da će razvoj putne mreže u svetlu ekonomske krize razviti industriju i trgovinu.

Prosečan vozač u Srbiji godišnje pređe oko 10.000 kilometara. Od toga je 80 odsto magistralnih puteva na kojima se ne naplaćuje putarina. Taj podatak, uzet iz Studija o opravdanosti ulaganja u našu putnu mrežu, nije obeshrabrio međunarodne finansijske >> Pročitaj celu vest na sajtu RTS << organizacije da Srbiji odobre nove kredite od 338 milona evra za završetak autoputa na Koridoru 10.

Bankari smatraju da će razvoj putne mreže u svetlu ekonomske krize razviti industriju, trgovinu i turizam, a to će doneti i više automobila na našim autoputevima.

Izgradnja nekog puta opravdana je ako se proceni da će njime dnevno proći između 10.000 i 12.000 vozila. Tek pod tim uslovima strani investitor ima razloga da ulaže u putnu mrežu iz koje će kasnije ubirati putarinu. Trenutna situacija na terenu pokazuje da je koridor 10 već sada isplativ.

Milenko Caković iz JP "Putevi Srbije" navodi da je dnevna frekvencija saobraćaja na autoputu Beograd-Niš oko 75.000 vozila, a na autoputu Beograd-Novi Sad, oko 50.000 što u potpunosti opravdava njihovu eksploataciju.

"Ove godine trend je da je teretni saobraćaj opao za oko 20 odsto, ali se beleži rast putničkog saobraćaja za oko 10 procenata. Međutim, dobijanjem belog šengena očekujemo i logično povećanje saobraćaja", kaže Caković.

Hrvati, Slovenci, Bugari i Mađari uspeli su da, uz pomoć kredita i koncesija, završe najvažnije putne koridore. Sa boljim putevima povećavao se i saobraćaj, pa je tako autoput Split - Zagreb već ove godine dostigao projekciju za 2013. godinu. Naša prednost je konfiguracija terena i niski troškovi, ali te prednosti nisu iskorišćene.

Jeftini ravničarski putevi

Ekonomista Miroslav Prokopijević smatra da je izgradnja puteva u Srbiji relativno jeftina.

"Naši ravničarski putevi koštaju oko milion do milion i po evra po kilometru dužnom što je relativno jeftino. Mi onda moramo dobro da razmislimo zašto ne radimo stvari koje su u našem interesu", navodi Prokopijević.

Za strane investitore i nestabilna politička situacija veliki razlog da ne ulažu u naše puteve.

Ekonomista Miodrag Zdravković kaže da je prosečno trajanje vlade u Srbiji 14 meseci. "Da bi se radilo na istinskim rformama, potrebno je da jedna vlada traje četiri godine pri čemu se prve godine rade najveći reformski zahvati kako bi se do nekih pozitivnih posledica toga došlo u naredne tri godine", smatra Zdravković.

Pored Koridora 10, najisplativiji pravac za gradnju autoputa u Srbiji je put Beograd - Južni Jadran, sa frekvencijom od preko 1.3000 automobila dnevno.

Koncesija koja je bila zaključena sa španskim POOR-om doživela je neuspeh. Država je zaključila da taj putni pravac treba da gradi iz sopstvenih sredstava.

"Kada država uđe u realizaciju tih projekata i kada svetske a posebno evropske investicione banke vode interes države, onda se one lakše opredeljuju i za obezbeđivanje novca što je i naša strategija", kaže ministar za infrastrukturu Milutin Mrkonjić.

Ako se dobro isplanira, svaki autoput može udvostručiti privredni rast celog regiona. Ali da bi neko investirao u put, mora imati državu kao garanta investicije, završen otkup zemljišta, gotove projekte i razvijenu građevinsku industriju.

Nastavak na RTS...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta RTS. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta RTS. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.