Stop za autoput Horgoš-Požega

Izvor: Blic, 27.Mar.2008, 21:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Stop za autoput Horgoš-Požega

Koncesija o izgradnji autoputa Horgoš-Požega dovedena je u pitanje i, sudeći po odlukama sa jučerašnje sednice Vlade, jedino je izvesno da izgradnja autoputa neće početi 2. aprila, kako je ranije najavljivano. Pred tehničkom vladom Srbije su dva izbora: ili da se do 31. marta, kada je rok da koncesionar dostavi bankarske garancije, Vlada dogovori i koncesionaru dozvoli da gradi bez bankarskih garancija, što je predlog narodnjačke koalicije, ili da se usvoji predlog DS i G17 plus da se >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << koncesionaru produži rok od 90 dana da obezbedi novac i bankarske garancije.

Najednostavnije objašnjeno - na jučerašnjoj sednici Vlade praktično nijedan predlog nije prošao. Nije usvojen aneks DSS-NS da se koncesionaru dozvoli gradnja bez bankarskih garancija, jer su ministri DS i G17 plus glasali protiv. Međutim, istu sudbinu podelila je i ponuda DS i G17, po kojoj koncesionaru treba dati dodatni rok od 90 dana da obezbedi novac. Premijer je odbio da se ova ponuda stavi na glasanje.

Ipak, odbijanjem aneksa DSS i NS, sednica se završila rezultatom koji praktično znači da izgradnja autoputa ne može otpočeti. Međutim, zbog uslova iz ugovora, po kojima koncesionar treba do 31. marta da dostavi bankarske garancije, a ukoliko se to ne dogodi država zadržava 10 miliona evra i raspisuje novi tender - praktično je sadašnji ugovor doveden u pitanje.

Tako je i tehnička vlada nastavila sa dosadašnjom praksom duboke podeljenosti. Prema saznanjima „Blica", ministar za kapitalne investicije bio je vidno besan i iznerviran, ali se nije značajno upuštao u raspravu o autoputu. Ilić je samo nakratko pomenuo „porodice koje žele taj autoput", navodeći to kao argument u prilog tezi da koncesionari otpočnu izgradnju, iako nisu pribavili novac i garancije. Premijer Koštunica je pre sednice Vlade izjavio da ako DS i G17 glasaju protiv, to „predstavlja pravu destrukciju ekonomskog razvoja zemlje". Na samoj sednici Vlade nije komentarisao ni protivljenje DS i G17 plus, niti je detaljnije obrazlagao svoje odbijanje predloga dojučerašnjih koalicionih partnera, ali je zato pre sednice Vlade praktično pripremio teren za događaje na zasedanju.

- Najava da će ministri iz Demokratske stranke, koji čine većinu u Vladi Srbije, glasati da se zaustavi planirani početak radova na izgradnji autoputa Horgoš-Požega, predstavlja pravu destrukciju ekonomskog razvoja zemlje - rekao je Koštunica.

On je dodao da „sada vidimo da je stigao nečiji nalog da se ruši izgradnja autoputa i takva odluka ministara DS-a predstavlja direktno i bezobzirno nanošenje neizmerne štete Srbiji i njenim građanima".

- Zbog ove nerazumne odluke, neposrednu odgovornost za sve moguće dugoročno loše posledice po ekonomski razvoj zemlje snosiće sadašnji ministri iz DS - kazao je Koštunica.

Čarke između ministara nastavljene su juče popodne i na konferenciji za novinare. Ministar za infrastrukturu Velimir Ilić optužio je tom prilikom kolege iz G 17 plus i DS da pričaju gluposti i iz političkih razloga zaustavljaju investiciju koja je „od skoro najvećeg istorijskog značaja za Srbiju".

Ilić je tvrdio da je trebalo odobriti zahtev koncesionara za odlaganje roka za pribavljanje garancije od „Dojče banke" do 31. decembra ove godine, jer bi u međuvremenu koncesionar počeo da gradi sopstvenim sredstvima, bez ubiranja naplate putarine.

- Jako mi je ružno kad najbolji ministar finansija na svetu priča gluposti. Ovde koncesionar sam sebe finansira ove godine. Može tako bez problema da finansira izgradnju i narednih godina. Ne bi voleo da u Vladi u buduće bude ovakvih priučenih ministarčića, koji su do juče tvrdili da je sve super, a sada pričaju drugu priču, kao da smo mi neke „đokice" - rekao je ljutito Ilić.

- Vreme će pokazati ko je mali, a ko je veliki- odgovorio je ministar Mlađan Dinkić, naglašavajući da izgradnja nije stopirana iz političkih nego iz finansijskih i ekonomskih razloga.

- Ukoliko koncesionar ne pribavi garancije, tih 1,5 milijadri evra bi moglo da padne na leđa republičkog budžeta i građana Srbije. Koncesionar sada traži ustupak od Vlade da do kraja godine pribavi te garancije, a da počne sa naplatom putarine od 1. maja. Ko nam garantuje da 31. decembra neće tražiti drugi ustupak - rekao je Dinkić.

Prema rečima državnog sekretara Mihajla Markovića, nije moguće obaveze koncesionara pretvoriti u javni dug, a Vlada Srbije 31. decembra 2008. može da poništi ugovor ukoliko koncesionar ne pribavi garancije.

Dragan Đilas, koji je inače napustio konferenciju za štampu pre njenog kraja, rekao je da bi Vlada Srbije trebalo da nađe zajedničko rešenje kako bi izgradnja što pre počela, ističući da izgradnja autoputa Horgoš-Požega jeste od strateškog značaja za Srbiju.

- Mi smo tražili da koncesionar za 90 dana ispuni obaveze iz ugovora i pribavi garancije o završetku finansijske konstrukcije, koju je po ugovoru bio obavezan da uradi do 31. marta. Premijer to nije hteo da stavi na glasanje - naveo je Đilas.

Ministar Predrag Bubalo rekao je da je kampanja počela prljavo i da ne može da shvati da se tako značajna stvar odlaže.

- Svi ministri su pre tri dana tvrdili da je sve u redu i da izgradnja može da počne, a sada ne znam koje su mračne sile uticale na to da se njihovo mišljenje promeni - istakao je Bubalo.

Prof. dr Milan Kovačević, stručnjak za strana ulaganja, izričit je da sa 1. aprilom, sem ukoliko do tada „Alpina" i „Por" ne dostave dokaze da imaju zatvorenu finansijsku konstrukciju za kompletnu gradnju autoputa Horgoš-Požega, koncesioni ugovor prestaje da važi.

- I kad bi posle 1. aprila Vlada Srbije htela da produži taj ugovor i koncesionaru ponudi dodatni rok da obezbedi pare, morala bi da pravi aneks. Morala bi, dakle, da pristupi izmeni koncesionog ugovora. Takva izmena, verujem, neće uslediti, jer je kompletan aranžman od početka problematičan i dobro je što se prekida sada, jer bi nastavak donosio samo veću štetu - kaže za „Blic" prof. dr Milan Kovačević.

Nema saglasnosti ni oko kampanje „Kosovo je Srbija"

Veliko sporenje na jučerašnjoj sednici Vlade pratilo je i tačku dnevnog reda u vezi sa novcem koji je Ministarstvo za Kosovo namenilo za kampanju „Kosovo je Srbija" sa bilbordima koji se postavljaju širom zemlje. Reč je o ukupnom iznosu od 90 miliona dinara. Za novac koji se troši i za agencija koje vode ovu kampanju najviše su se zainteresovali ministar odbrane Dragan Šutanovac i ministar ekonomije Mlađan Dinkić, jer kampanju Ministarstva vodi „Politikum", koji, po nekim navodima, vodi i kampanju DSS. Ministar za KiM Slobodan Samardžić je samo ponavljao da „započeti posao treba da se završi". Šutanovac i Dinkić su pitali zašto nije konsultovano i Ministarstvo kulture, da li je svemu prethodio proces javnih nabavki i zašto je za jedno od istraživanja bila angažovana slovenačka agencija.

- Pa, zašto slovenačka kada su priznali Kosovo - upitao je Šutanovac.

Tadić: Nije ideja da počnemo, nego da put izgradimo

Predsednik Srbije Boris Tadić ocenio je juče da autoput Horgoš-Požega ne treba da se gradi bez bankarskih garancija. „Ne može autoput da se gradi bez garancija, jer ga onda biti neće", rekao je Tadić. Prema njegovim rečima, gradnja autoputa je životno, a ne političko pitanje, jer infrastruktura obezbeđuje ljudima i investitorima pristup poslovima i novim lokacijama za gradnju fabrika.

„Nije ideja da se započne gradnja autoputa, nego da bude konačno završena i da ne budemo jedna od retkih zemalja u Evropi koja nema razvijenu mrežu autoputeva, a sve to možemo da završimo u narednih pet godina", rekao je Tadić.

Prema rečima Tadića, garancije i koncesija su jedan način za izgradnju, a drugi način je kreditna linija koju država može da dobije. Kako je naveo, u slučaju da država dobije kredit, onda nema potrebe da neko kroz koncesioni ugovor dobije pravo za gradnju autoputa, već se onda raspisuje druga vrsta tendera.

„Garancije u svakoj razvijenoj državi na svetu postoje i služe da kao finansijsko pokriće da jedan infrastrukturni projekat bude na kraju završen", rekao je Tadić. Ističući da bi gradnja bez garancija bila u sporu sa elementarnom logikom, Tadić je rekao da ne postoji nijedan infrastukturni projekat kojem ne prethodi garancija. (Beta)

Danilo Šuković: Zloupotreba institucija

Prof. dr Danilo Šuković smatra da je spas da se ovaj posao sada „zatvori", ali njegovi akteri ne bi smeli da ostanu iza paravana patriotskih želja.

- Od početka je bilo toliko netransparentnosti. I dan danas su ostali javnosti nedostupni brojni aneksi. A ovo što se ispostavilo u finalu - da se traži da koncesionar uđe u posed, i to samo na osnovu obećanja da će da gradi - pokazuje koliko su naše institucije neefikasne i zloupotrebljene - navodi Šuković.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.