San snova – do Čačka

Izvor: Politika, 26.Jul.2012, 23:01   (ažurirano 02.Apr.2020.)

San snova – do Čačka

Novi ministar za građevinarstvo i urbanizam Velimir Ilić planira da do isteka svog mandata stigne kući novim autoputem

Prioritet novog ministra za građevinarstvo i urbanizam Velimira Ilića biće da na Koridoru 11 završi pun profil autoputa od Beograda do Čačka, sa zaustavnim trakama, što bi, kako kaže, bilo„ ostvarenje njegovog sna”. Hvali se da ima kompletnu viziju kako je moguće taj projekat dovesti do kraja, jer je upravo on taj projekat i započeo i da „poznaje >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << svako ćoše” na tom putnom pravcu. Predlaže da autoput bude finansiran iz kredita i koncesija – po drugi put.

– Trebalo bi da bude kombinovano finansiranje da bismo izbegli kontrolu MMF-a, da se ne opteretimo mnogo kreditnim linijama i učinimo sebe kreditno nesposobnim za neke druge važne projekte. Možda deo bude koncesiono, a deo kreditno. Napravićemo neku kombinaciju da se to uradi i ja nameravam da za svog mandata dođem autoputem do Čačka. To je moj životni san – rekao je Ilić za agenciju Tanjug.

Autoput od Beograda do Čačka bio je deo koncesionog ugovora za izgradnju autoputa Horgoš–Požega u vreme dok je on bio ministar za kapitalne investicije u vladi Vojislava Koštunice. Ta koncesija je neslavno završena. Ugovor je raskinut, jer koncesionari, austrijske kompanije „Alpina” i „Por”, nisu na vreme zatvorili finansijsku konstrukciju. Srbija je završila na arbitraži u Parizu, a odštetni zahtev austrijskih kompanija iznosi 70 miliona evra.

Milutin Mrkonjić, koji je do juče bio zadužen za izgradnju svih koridora, takođe je koncesiju pominjao kao mogućnost za deo autoputa od Beograda do Ljiga.

On se nedavno sastao sa predstavnicima španske korporacije FCC, koja je novi vlasnik austrijske „Alpine”. Sa njima je razgovarao o mogućnosti javno-privatnog partnerstva. Inače, ta španska kompanija svojevremeno je upravo sa „Alpinom” pobedila na tenderu za koncesiju Horgoš–Požega, ali su ubrzo posao ustupili austrijskom „Poru”.

Kao ozbiljni partneri za deo autoputa od Beograda do Ljiga pominjane su turske kompanije „Kolin”, „Juksel” i „Makijo”. Sa njima su potpisani sporazumi o razumevanju za izgradnju 65 kilometara autoputa od Beograda do Ljiga, po sličnom modelu kao sa Kinezima za most Borča–Zemun. Tada je bilo reči i da su ove turske kompanije zainteresovane i za deo autoputa od Požege do granice sa Crnom Gorom.

Šta je do sada urađeno?

Iz budžeta je obezbeđeno oko 70 miliona evra za deonicu od Uba do Lajkovca. Tih 12, 5 kilometara finansira se iz budžeta, a grade ih „Putevi Užice”.

Trenutno se gradi i oko 40 kilometara između Ljiga i Čačka. Kredit u iznosu od 300 miliona evra obezbedila je vlada Azerbejdžana, uz uslov da firme iz njene zemlje izvode deo radova. Glavni izvođač je njihova firma „Azvirt”.

Ugovorom o kreditu predviđena je fiksna kamatna stopa od četiri odsto, na 15 godina, sa grejs-periodom od tri i otplatom na 12 godina. Dodatnih osam miliona evra, koliko je potrebno za ovaj projekat, obezbedila bi Vlada Srbije. Domaća građevinska preduzeća biće zastupljena oko 49 odsto.

Prema proceni inženjera preuzeća „Koridori Srbije”, za završetak deonice od Ljiga, preko Boljkovca i Takova do Čačka, koja će se prelaziti za pola sata vožnje, potrebno je oko tri godine. Reč o složenoj trasi, na kojoj treba izgraditi  66 mostova i pet tunela.

Za deo od Beograda do Ljiga, koji bi prema nekim ranijim procenama Ministarstva infrastrukture trebalo da košta nešto više od 200 miliona evra – glavni projekti su završeni. Predstoji rešavanje imovinskih odnosa.

Odlazeća vlada je na samom kraju mandata razrešila dilemu kuda će se iz Beograda ulaziti na ovaj autoput. Republička reviziona komisija je 28. juna usvojila idejni projekat za trasu kojom će se iz Beograda do Obrenovca stizati levom obalom Save preko Surčina, Jakova i novog mosta na ušću Kolubare u Savu. Varijanta preko klizišta Duboko, odnosno Ostružnice i Umke, za koju se Velimir Ilić zalagao u vreme kada je koncesija bila u igri, definitivno je odbijena kao mogućnost.

----------------------------------------------

Deonice od Beograda do Preljine

Deonice 1 i 2 – Beograd (Surčin) – Obrenovac 25,5 km;

Deonica 3, Obrenovac–Ub, 26,23 km;

Deonica 4, Ub–Lajkovac, 12,50 km (obezbeđen novac i gradi se);

Deonica 5, Lajkovac–Ljig 23,98 km;

Ljig–Preljina (obezbeđen novac i gradi se)

Deonica 1: Ljig–Boljkovci, 10,72 km

Deonica 2: Boljkovci–Takovo, 12,57 km

Deonica 3: Takovo–Preljina, 17,07 km

Marijana Avakumović

objavljeno: 27.07.2012.

Nastavak na Politika...






Povezane vesti

ILIĆ: Želim autoput do Čačka do kraja mandata

Izvor: Gradnja-Online.com, 27.Jul.2012, 13:52

Budući ministar za građevinarstvo i urbanizam Velimir Ilić izjavio je da će jedan od njegovih prioriteta biti da na Koridoru 11 završi autoput od Beograda do Čačka, što bi, kako je objasnio, moglo biti izvedeno kombinacijom koncesije i zaduživanja.Ilić je u intervjuu Tanjugu izjavio da će...

Nastavak na Gradnja-Online.com...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.