
Izvor: Press, 03.Nov.2010, 23:13 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Raskida se ugovor sa CPM-om!
Vlada RS raskinuće ugovor o izgradnji autoputa Banjaluka - Doboj sa Slovencima koji su umesto bankarske garancije poslali bezvredan dokument
Vlada RS odlučila je da raskine ugovor sa slovenačkom kompanijom CPM o izgradnji autoputa Banjaluka - Doboj!Kako saznajemo, Vlada je ovaj potez povukla pošto je slovenačka firma umesto >> Pročitaj celu vest na sajtu Press << bankarske garancije od 300 miliona evra faksom poslala bezvredan komad papira! Odlično obavešten izvor Pressa RS tvrdi da je radna grupa Vlade za pregovore sa Slovencima na jučerašnjem sastanku predložila da se ugovor odmah raskine jer je rizično ulaziti u posao sa preduzećem koje nema kapitala, a ni podršku banaka. Naime, kako tvrde naši izvori, CPM je Vladi RS poslao dokument jedne banke iz Maribora koja je navela da „pažljivo prate projekat i da su spremni da pomognu u realizaciji posla". U tom dopisu, međutim, nisu pomenute nikakvi iznosi, niti namera da se obezbedi novac za bankarsku garanciju!
Jednoglasna odluka
- Članovi radne grupe jednoglasno su predložili Vladi da raskine ugovor sa CPM-om i pokrene postupak za raspisivanje javnog poziva za izgradnju autoputa Banjaluka - Doboj, ali i dela Koridora 5-C koji prolazi kroz RS. To je jedini način da se prekinu uzaludni pokušaji direktnih pogodbi s potencijalnim koncesionarima, zbog čije neozbiljnosti posao izgradnje 70 kilometara puta još nije počeo - kaže izvor Pressa RS.
Prema saznanjima našeg lista, nadležni u Vladi ne misle da odustanu od svoje namere bet obzira na to što su direktori slovenačke firme juče doputovali u Banjaluku i pokušali da spasu posao za koji, po svemu sudeći, nemaju para.
Naime, Slovenci su tvrdili da je materijal dostavljen Vladi RS 29. oktobra, poslednjeg dana ugovorenog roka, „sasvim dovoljna garancija" i da mogu da obezbede novac za izgradnju. Ipak, veruje se da će se Slovenci mirno povući iz posla iz straha da bi Vlada mogla da aktivira kaznene odredbe ugovora. Podsetimo, tim odredbama predviđeno je da za svaki dan probijanja roka za dostavu bankarskih garancija moraju da se plate penali od 100.000 evra.
- Vladini konsultanti iz revizorske kuće „Dilojt" koji vode pregovore sa potencijalnim koncesionarima detaljno su analizirali materijal CPM-a i zaključili da uopšte nije reč o bankarskim garancijama, već o jednom uopštenom i neobavezujućem dokumentu. Ispostavilo se da oni nisu u stanju da obezbede kredit od 300 miliona evra za izgradnju ovog pravca. Naime, sve banke su ih odbile s obrazloženjem da ne žele da se upuštaju u toliki rizik jer su CPM-u prethodno izdale garancije za velike građevinske poslove koje ova firma trenutno obavlja u Libiji - tvrde naši sagovornici.
Rastu šanse „Štrabaga"?
Kako saznajemo, Vlada je spremna da prihvati ovakav stav radne grupe i hitno pokrene proceduru za raspisivanje javnog poziva. Po svemu sudeći, i Vlada je shvatila da je to jedini način da banke kreditiraju izgradnju moderne saobraćajnice do Doboja. Do duše, do promene stava je došlo tek posle propalih pokušaja direktnih pregovora sa austrijskim „Štrabagom"i sa Slovencima.
Pri tome se, prema tvrdnjama naših izbora, pre svega računa na novac Evropske investicione banke, koja je ranije odbila „Štrabag" upravo zbog toga što taj posao nisu dobili na međunarodnom tenderu.
- U taj posao će se ući odmah, ali je problem u tome što se radi o vrlo obimnoj i zahtevnoj proceduri, za koju će u najboljem slučaju biti potrebno godinu dana. U istom paketu naći će se i deonica Koridora 5-C, jer je to način da se privuku investitori. U sadašnjem razvoju situacije najveće šanse bi imao austrijski „Štrabag", koji je i najupućeniji u ceo projekat, a sada ima priliku da lako dobije kredit za ovu deonicu - tvrde naši izvori.