Izvor: B92, 09.Mar.2021, 19:27

Pola sata do Novog Sada, dva do Zlatibora: Koje saobraćajnice će promeniti Srbiju?

Pola sata do Novog Sada, dva do Zlatibora: Koje saobraćajnice će promeniti Srbiju?

Pre kraja godine gradiće se sedam auto-puteva, a možda i osam ili devet.

To je nedavno izjavio predsednik Srbije Aleksandar Vučić kada ga je ugostila TV Prva.

Koji su ključni projekti na polju saobraćajne infrastrukture? U nastavku pišemo o nekima od njih.

Pruga: Od Beograda do Novog Sada za pola sata i 1.000 dinara

Takođe, Vučić je najavio da će za manje od godine od Beograda do Novog Sada moći da se stigne za dvadeset i nešto >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << minuta vozom. Dodao je da će karta koštati oko 1000 dinara.

Predsednik je kazao da će građevinski pruga biti izgrađena mnogo ranije, ali da su potrebna dva ili tri meseca za testove kako bi mogla da se pusti u saobraćaj brza pruga. Naša zemlja će tako biti povezana i sa Budimpeštom i Bečom, kao i centralnom Evropom, istakao je on.

Srbija će, prema njegovim rečima, za tu prugu kupiti najlepše i najudobnije vozove u Evropi i najbrže će se stizati.

"Kupujemo švajrcarske Štadlerove dabl deker vozove sa najlepšim pogledom", rekao je Vučić.

Podsetimo, u pitanju je pruga za brzinu od 200 kilometara na sat.

Do Zlatibora za dva sata

"Na Svetog Nikolu otvaram auto-put Čačak–Požega", rekao je predsednik Vučić nakon sastanka sa ambasadorkom Kine Čen Bo.

Dodao je da će se stizati do Zlatibora za najviše dva sata i 10 minuta, dok se sada putuje tri sata i 40 minuta.

Predsednik je, takođe, najavio da će biti ugovoren i nastavak gradnje auto-puta dalje od Požege do Boljara i da će odmah početi radovi, kao i da je dogovorena cena od oko 1,5 milijardi evra.

Digitalni auto-put

Moravski koridor činiće tri deonice: Pojate–Kruševac u dužini od 27,83 kilometra, Kruševac–Adrani u dužini 53,88 kilometara i Adrani–Mrčajevci–Preljina dužine 30,66 kilometara.

Najsavremeniji auto-put biće izgraden "na tri Morave", a u okviru projekta biće regulisana rečna korita u dužini od 68 kilometara, postavljeni i telekomunikacioni uređaji i prvi put će biti primenjene nove tehnologije. Izgradnja telekomunikacionog koridora duž auto-puta podrazumeva najsavremenije optičke i digitalne kablove, stanice za besplatan vaj-faj internet, najmodernije upravljanje saobraćajem na auto-putu, takozvane inteligentne transportne sisteme i drugo.

To je prvi digitalni auto-put u Srbiji, koji će, kako je ranije najavljeno, biti do sada najširi auto-put u zemlji, odnosno od postojećih će biti širi za ukupno 1,6 metara

Auto-put se gradi za maksimalnu dozvoljenu brzinu od 130 kilometara na čas, a biće izgrađeno ukupno 11 petlji i 130 ostalih objekata, od čega 71 most, 23 nadvožnjaka, pet podvožnjaka i 31 propust.

"Na deonici od Pojata do Kruševca trenutno se izvode radovi na temeljima i stubovima na 5 mostova, dok su na preostalih 5 u toku pripremni radovi. Obišli smo i zemljane radove na pozajmištima odakle se vrši iskop materijala za izgradnju autoputa i zajedno sa izvođačem konstatovali da je dinamika intenzivirana", istakao je direktor Koridora Srbije Aleksandar Antić pre nekoliko dana.

Auto-ut Beograd – Zrenjanin – Novi Sad

Letos je oglašen i rani javni uvid povodom izrade prostornog plana područja posebne namene koridora auto-puta Beograd – Zrenjanin – Novi Sad. Planirani koridor auto-puta državnog puta IA reda prolazi ili tangira građevinska područja naselja Ovča, (grad Beograd), Glogonj, Jabuka (grad Pančevo), Sefkerin (opština Opovo), Debeljača, Kovačica, Idvor (opština Kovačica), Aradac, Lukićevo, Ečka, Mužlja, Zrenjanin (grad Zrenjanin), Žabalj (opština Žabalj) i Kać (grad Novi Sad).

Putnu mrežu u koridoru budućeg auto-puta državnog puta IA reda, na pravcu Beograd (Ovča) – Zrenjanin – Novi Sad, pored državnih puteva I i II reda, čine i opštinski i nekategorisani putevi koji se nalaze i u zoni potencijalnog koridora auto-puta koji zahtevaju odgovarajući tretman u konfliktu sa putem najvišeg hijerarhijskog nivoa. U obuhvatu plana nalaze se i dva aerodroma Ečka i Čenej, koji svoju namenu zadržavaju i u narednom periodu.

Putni pravac auto-puta državnog puta IA reda na pravcu Beograd (Ovča) – Zrenjanin – Novi Sad, predstavlja krak primarne mreže puteva Srbije koji treba da ubrza i učini efikasnijim postojeće daljinske tokove na magistralnom pravcu od Beograda ka Zrenjaninu i Novom Sadu. U sistemu putne mreže Srbije ovaj putni pravac predstavlja osnovnu vezu na pravcu sever–jug, koji povezuje Vojvodinu i Beograd, centralne i severne delove Srbije. Nastavak ovog državnog puta severno od Zrenjanina prema Novom Sadu, predstavlja važnu vezu ka međunarodnom putu E-75. Detaljnije o trasi pročitajte u posebnom tekstu.

Ka Sarajevu

Ministar građevinarstva, saobraćaja i infastrukture Tomislav Momirović ocenio je da auto-put Beograd–Sarajevo ne spaja samo dve države nego i naše narode.

Naveo je da će budući koridor spojiti Beograd i Sarajevo, ali i omogućiti povezivanje na međunarodne linije, kao i da gradovi kao što su Tuzla, Banjaluka i Bijeljina budu nikad bliže.

Kako je ranije najavljeno, saobraćajnica se gradi u dva pravca: Bijeljina – Sremska Rača (granica sa BiH) – Kuzmin i Požega–Kotroman (granica sa BiH).

Vožd Karađorđe

Ovaj auto-put biće najbrža veza istočne Srbije sa centralnom i zapadnom Srbijom, kao i s koridorima 10 i 11. Put će biti dugačak 220 kilometara, a gradnja će biti podeljena na pet deonica.

Nova saobraćajnica proći će kroz teritorije opština Lazarevac, Sopot, Mladenovac, Aranđelovac, Topola, Rača, Lapovo, Velika Plana, Svilajnac, Despotovac i Bor, dodaju oni.

"Na ovaj način ostvariće se veza Istočne, zapadne i centralne Srbije sa Beogradom i Vojvodinom na severu, odnosno centralnom i zapadnom Evropom, kao i sa južnim delovima Srbije, odnosno Makedonijom, Bugarskom i dalje sa Bliskim istokom i Azijom", najavili su iz "Koridora Srbije".

Petljom "Županjac" kod Lazarevca biće spojena dva auto-puta, "Miloš Veliki" i "Vožd Karađorđe", što će omogućiti najkraću vezu sa Crnom Gorom, a preko luke Bar i sa južnom Italijom, i veze sa pomorskim lukama Jadrana i Sredozemlja.

Auto-put "Vožd Karađorđe" biće povezan sa saobraćajnim Koridorom 10 kod Malog Požarevca i Markovca, a doprineće poboljšanju opštih uslova života građana, ali će omogućiti i ubrzani razvoj turizma u Šumadiji.

Fruškogorski koridor

Koridori Srbije raspisali su prošlog meseca javnu nabavku usluge tehničke kontrole projektne dokumentacije za Fruškogorski koridor.

U tenderu se precizira da je reč o četiri deonice buduće brze saobraćajnice Novi Sad – Ruma: deonica 1: Petlja “Auto-put E-75” – Paragovo, deonica 2: Paragovo – početak Obilaznice Rume, deonica 3: Petlja “Kać” – Petrovaradin (petlja “Auto-put E-75”) i deonica 4: početak Obilaznice Rume – Petlja “Ruma” (E-70).

U tehničkim specifikacijama projekta u okviru tenderske dokumentacije navodi se da će Fruškogorski koridor imati četiri trake širine po tri i po metra, ukupno 14 denivelisanih raskrsnica na sve četiri deonice, dva tunela – "Širine" (pešačko-biciklistički tunel) i "Iriški venac", 42 mosta i 10 nadvožnjaka. Podseća se da se projekat Fruškogorskog koridora dugog oko 48 kilometara realizuje na osnovu ugovora između Vlade Srbije kao finansijera, Puteva Srbije kao investitora, Koridora Srbije kao naručioca i kompanije China Road and Bridge Corporation, kao izvođača radova, zaključenog 6. oktobra prošle godine.

Auto-put Niš–Merdare–Pločnik

Novi auto-put bi trebalo da poveže Niš i albansku luku Drač, a deo od Niša do Merdara biće dug 77 kilometara. Trasa budućeg auto-puta ide od Merošine (Niša), zatim Topličkim okrugom pored Prokuplja, Beloljina, Pločnika, Kuršumlije do Merdara.

Prva deonica koja će se graditi od Niša do Pločnika u dužini od 33 kilometra vredna je 255 miliona evra i za to je već obezbeđen zajam Evropske investicione banke od 100 miliona evra, kao i grant od 40,6 miliona evra iz Investicionog okvira za Zapadni Balkan (WBIF), rečeno je Tanjugu u Ministarstvu građevinarstva.

Takođe, zajam od 85 miliona evra Evropske banke za obnovu i razvoj tek treba da bude popisan, a ostatak će biti finansiran iz budžeta Srbije.

Ranije je procenjeno da će za deo od Pločnika do Merdara u dužini od 44 kilometra biti potrebno oko 570 miliona evra.

Značaj auto-puta je u tome što će povezati oko pola miliona građana koji žive u Pirotskom, Nišavskom i Topličkom okrugu, a kod Niša će se povezati na Koridor 10 i omogućiti Srbiji izlazak na albansku luku Drač na Jadranskom moru.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, Twitter nalogu i uključite se u našu Viber zajednicu.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.