Panbalkanski autoput nailazi na prepreke

Izvor: Southeast European Times, 17.Jun.2011, 23:36   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Panbalkanski autoput nailazi na prepreke

Novi, dugo očekivani autoput u Srbiji mogao bi da bude otvoren u narednih pet godina, ali ne ranije.

17/06/2011

Georgi Mitev Šantek za Southeast European Times iz Beograda – 17.06.2011.

Radovi na panevropskom autoputu, tzv. Koridoru 10, koji je prvobitno zamišljen kao glavna tranzitna ruta za Olimpijadu u Atini 2004, danas još više kaskaju i sva je prilika da neće biti završeni do 2016. godine.

Deonica koja prolazi kroz Srbiju u početku >> Pročitaj celu vest na sajtu Southeast European Times << je nazivana jedinstvenom prilikom za strane investicije, ali je njena gradnja na svakom koraku nailazila na prepreke.

„Ako se ne mogu poštovati rokovi za autoput na livadi, kako će se celokupna srpska deonica Koridora 10 završiti do 2015? Probijanje planine na južnom kraku, u dužini od dvanaest kilometara, nije ni počelo“, kaže savetnik za razvoj i investicije Mahmut Bušatlija.

„Za to konkretno probijanje planine u Sićevačkoj klisuri je, tehnički posmatrano, potrebno najmanje pet godina, ma kakve se džinovske mašine koristile,“ upozorava on.

Dve državne firme, Putevi Srbije i Koridori Srbije, zadužene su za izgradnju i delimično i finansiraju projekat, dok ostatak obezbeđuju inostrane banke. Putevi Srbije, zaduženi za starije, ali nepotpune deonice autoputa, finansiraju projekat iz državnog budžeta, što je aranžman koji predstavlja poseban problem za završetak radova.

„U toku prošlog meseca održana su tri javna tendera za otvaranje 70 km novih puteva. Slede novi tenderi u narednom periodu,“ kaže za SETimes Sanja Stavrić, PR menadžer Koridora Srbije.

Finansije su uvek veliki problem, prvenstveno zbog toga što nadoknade za vlasnike zemljišta dolaze iz državnog budžeta, a ne Svetske banke, Evropske banke za obnovu i razvoji ili Evropske investicione banke.

Čak i da sredstava ima dovoljno, zemljišne knjige i slabi poslovni kapacitet lokalnih uprava predstavljaju dodatne prepreke za bržu izgradnju autoputa.

Stavrićeva ističe da duže od dve decenije bukvalno ništa nije urađeno u smislu planova i projekata, niti je Srbija imala radnu snagu za gradnju.

„Ako su za izgradnju običnog autoputa potrebne dve godine, za pripremu projekta i eksproprijaciju [zemljišta] [za projekat kao što je Koridor 10] potrebno je dvostruko više. Vidljivi deo radova, kada mašine izađu na teren, najlakši je segment. Pronaći finansijska sredstva, projektovanje i tehnička kontrola, rešavanje svojinskih prava na zemljište je ozbiljan i komplikovan posao,“ kaže Stavrićeva.

Od 800 kilometara EU Koridora 10 kroz Srbiju, od mađarske granice kod Subotice do Dimitrovgrada i do Preševa pored granice sa Bugarskom i Makedonijom, 330 kilometara autoputa još uvek je nedovršeno. Od 2004. godine je godišnje u proseku građeno trideset kilometara, a u 2008. godini izgrađeno je samo 7,7 km.

U drugom delu pročitajte kako su afere i neplaćeni računi doprineli kašnjenju.

Nastavak na Southeast European Times...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Southeast European Times. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Southeast European Times. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.