Izgradnja prve deonice auto-puta od Niša do Prištine počinje 2018.

Izvor: RTS, 04.Okt.2017, 11:40   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Izgradnja prve deonice auto-puta od Niša do Prištine počinje 2018.

Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović izjavila je da bi sledeće godine trebalo da počne izgradnja prve deonioce auto-puta Niš–Merdare–Priština, od Niša do Pločnika, čija je vrednost 212 miliona evra.
"Idejni projekat se radi, a finansira ga Fond za Zapadni Balkan. Vlada Srbije je završila prostorni plan i očekuje se da bude uskoro usvojen da bi u novembru >> Pročitaj celu vest na sajtu RTS << počela eksproprijacija za deonicu Niš–Pločnik", navela je Zorana Mihajlović uoči sastanka sa direktorkom Kancelarije Evropske investicione banke (EIB) za Zapadni Balkan Dubravkom Negre.

Ministarka je istakla da je taj auto-put od Niša do Prištine trenutno veći prioritet nego da se poveže Niš sa Ibarskom magistarlom jer u Niškom i Topličkom okrugu živi više od pola miliona ljudi, a auto-put bi doneo nove poslove i ulaganja.
"Nije ovaj auto-put za kosovske Albance, samo za Srbiju ili samo za Albaniju. Ovo je za čitav region auto-put. Omogućava Srbiji nešto što nema. Srbija nema izlazak na more. Srbiji trebaju luke. Koridorom 11 će izaći na Bar, a ovim auto-putem na albansku luku", istakla je Mihajlovićeva.
Ocenila je da nema auto-puta koji nije strateški važan i da Srbija treba da iskoristi svoj geografski položaj za izgradnju putne infrastrukture, jer će se na taj način povećati protok ljudi i robe.
Studija izvodljivosti je, prema njenim rečima, pokazala da je auto-put u potpunosti isplativ, a omogućiće i da šest odsto Srba, koliko ih ima na Kosovu, ostane tu da žive.
Procene su da će izgradnja auto-puta od Niša do Merdara koštati 855 miliona evra.
A njegovom prvom deonicom dogodine, domaće građevinske firme mogle bi da izađu iz uloge podizvođača na poziciju glavnog izvođača radova. Pod uslovom da se dogovore o formiranju nacionalnog kozorcijuma, iza kojeg bi stajala država.
"'Energoprojekt' treba da bude nosilac tog konzorcijuma. I suština je da li na nekom projektu pravimo profit ili gubitak. Kao podizvođači samo pravimo gubitak, ne možete da pružite kvalitet ili pratite dinamiku", navodi Dobroslav Bojović iz GP "Energoprojekt" i "Napred".
U "Mostogradnji" smatraju da bi bilo bolje da se formira više specijalizovanih konzorcijuma, na primer, jedan za mostove, gde bi oni bili lider.
"Učešće kao direktnog ugovarača poslova u konzorcijumu na takvim poslovima omogućuje da profit ostaje u kompaniji, zemlji za stvaranje novih kadrova, za opremanje i nastup ubuduće sa mnogo jačih pozicija nego u prethodnom periodu", objašnjava Aleksandar Popović, predsednik Nadzornog odbora GP "Mostogradnja".
Model udruživanja će tek biti utvrđen, kažu u Vladi.
"Hoćemo jaku kompaniju. Hoćemo da bude privatna, odnosno hoćemo da ima privatnog i državnog udela, ali nećemo da država daje novac. Hoćemo da je organizovana s bankama, institutima i svima koji su potrebni da se posao radi. I hoćemo da ono što je državni interes, država stane iza te kompanije", navodi Mihajlovićeva.
Direktorka Kancelarije Evropske investicione banke Dubravka Negre navela je da će veliki deo sredstava za izradnju auto-puta Niš–Priština biti iz bespovratne pomoći EU, što će dodatno povećati njegovu isplativost.
Potvrdila je da će krediti EIB-a za tu saobraćajnicu biti povoljni i da ta banka ulazi samo u projekte koji su ekonomski i tehnički opravdani i isplativi.
Istakla da će se raditi obilaznica oko Prokuplja koji je usko grlo za saobraćaj.
Prema rečima direktorke Negre, dosadašnja saradnja EIB sa Vladom Srbije je izuzetna, kao i da se sa javnim preduzećima dogovoreni poslovi brzo završavaju.
Negre je navela da je za te namene već odobreno 75 miliona evra bespovratnih sredstava EU, a ostatak će kreditirati EIB, dok će Vlada Srbije dati novac za eksproprijaciju.
EIB je za poslednih 15 godina radove u putnoj i železničkoj infrastrukturi u Srbiji kreditirala sa više od 1,5 milijardi evra.
Ministarka Mihajlović je najavila da će se sa EIB razgovarati i o finansiranju elektrifikacije i modernizacije pruge Niš–Dimitrovgrad i obilaznice oko Niša, čija je ukupna vrednost 260 miliona evra. 
Pogledaj vesti o: Autoput

Nastavak na RTS...






Povezane vesti

"Bitnije povezati Niš s Prištinom nego s Ibarskom"

Izvor: B92, 04.Okt.2017

Verujem da ovaj put, u koji će biti uloženo 212 miliona evra, može da donese samo nove poslove i dodatne investicije, rekla je ministarka Mihajlović...Ministarka građevinarstva Zorana Mihajović izjavila je da će izgradnja prve deonice auto-puta Niš-Merdare-Priština, od Niša do Pločnika, prema...

Nastavak na B92...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta RTS. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta RTS. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.