„Dojče banka“ traži promenu uslova za gradnju autoputa

Izvor: Blic, 03.Apr.2008, 09:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

„Dojče banka“ traži promenu uslova za gradnju autoputa

Koncesionaru, „Alpini" i „Poru", jeste produžen do 31. decembra rok za dostavljanje dokaza o zatvorenoj finansijskoj konstrukciji, ali ono što su nadležni u Vladi Srbije prećutali javnosti je da su tom odlukom telefonske sednice 31. marta ušli u obavezu da sa koncesionarom, i to najdalje do 30. juna, naprave izmene ugovora o koncesiji.

U saopštenju Vlade Srbije taj deo zaključka je naveden kroz formulaciju da je „Vlada kao koncident saglasna da se obaveze >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << iz člana 24.7 ugovora o koncesiji izvrše najkasnije do 30. juna 2008.". Zvaničnici iz Nemanjine 11 su taj rok objašnjavali kao ispunjenje tehničkih uslova, usaglašavanja preuzetih obaveza oko projekta gradnje. Valjda su očekivali da se niko neće dosetiti da uzme u ruke ugovor i pročita šta u tom članu 24.7 piše. A, piše: „Izmene i dopune ugovora o koncesiji". Kompletan taj član (24.7) bavi se mogućnošću izmene koncesionog ugovora. Navodi se „da su ugovorne strane saglasne da će s vremena na vreme možda biti neophodno zaključiti izmene ovog ugovora kako bi predmet koncesije ispunjavao zahteve finansijskih ugovora". U sledećoj rečenice piše: „Stoga će ugovorne strane razmatrati i pregovarati u dobroj nameri i uz ulaganje najvećih napora o primeni tih izmena i dopuna kako bi se omogućilo finansijsko zatvaranje posla".

Taj predlog izmena ugovora o koncesiji je već na stolu nadležnih u Nemanjinoj 11. Uputila ga je „Dojče banka", navodeći da bez izmena ugovora ne mogu koncesionaru „Alpini" i „Poru" da daju bankarsku garanciju za ovaj projekat, odnosno budu garant zatvorene finansijske konstrukcije.

Ako bi ugovor bio izmenjen do 30. juna, oni bi onda najdalje do 31. decembra dali garancije da je zatvorena finansijska konstrukcija za kompletan projekat.

A te tražene izmene ugovora su, barem prema tekstu do kojeg je došao „Blic", suštinske.

„Dojče banka" traži:

1) da putarinu utvrđuje isključivo koncesionar,

2) da budući da se se putarina naplaćuje u dinarima država koncesionaru obračunava fiksni kurs kako ne bi trpeo štete od osciliranja dinara prema evru,

3) da se koncesionaru da pravo da prvo izmiruje svoje obveze prema kreditorima, pa tek onda državi Srbiji za koncesionu nadoknadu,

4) da koncesionar ne snosi rizik raskida ugovora usled kršenja rokova, a ako za kršenje tih rokova nije odgovoran,

5) da Vlada Srbije da pravičnu nadoknadu koncesionaru ako bude trpeo gubitke usled malog prometa.

U pismu „Dojče banke" se navodi još nekoliko predloga, poput dužine trajanja koncesije, garancija oko izmena zakonodavne regulative u Srbiji, ali se za te segmente, za razliku od decidiranih ovih pet, daje mogućnost usaglašavanja kroz zajedničku radnu grupu, čije formiranje predlažu što pre.

Aleksandar Stevanović, analitičar Centra za slobodno tržište, kaže da je normalno da „Dojče banka" hoće da se obezbedi. I u tome nema ništa sporno. Za nas, međutim, i to za sve građane Srbije, ima i te kako spornih detalja.

- Kada bi to što traže bilo prihvaćeno, to bi značilo da koncesionar može da odvali najviše putarine na svetu, a to što bi promet bio mali, kompenzovala bi mu država Srbija, odnosno kroz poreze direktno građani Srbije. Uz to, sa praznim autoputem koncesionar bi bio dodatno čašćen time što ne bi imao troškova za održavanje tog puta - navodi u izjavi za „Blic" Stevanović, ukazujući da bi na takav koncesioni ugovor pristala samo neuračunljiva vlada. To bi, navodi ovaj ekonomski stučnjak, bio put da nas sve kolektivno opljačkaju.

Prof. dr Milan Kovačević, konsultant za strana ulaganja, u izjavi za „Blic" kaže:

- Nastavlja se nestransparentno postupanje. Oni koji rade na koncesiji, daju jednu informaciju, a stvarnost je potpuno drugačija. To što predlaže „Dojče banka" je radikalno menjanje ugovora, a ovaj, ovakav ugovor je, inače, u ogromnoj meri odstupio od uslova koji su bili na tenderu. Pitanje broj jedan je da li uopšte Vlada Srbije sme da radi to što radi.

Sve u svemu, dakle, rukavica je bačena. Ukoliko do 30. juna Srbija ne dobije novi saziv svoje izvršne vlasti, koncesioni ugovor će menjati aktuelna tehnička vlada. Slučajno ili ne, tek i sami ugovor o koncesiji je ispregovaran i potpisan u vreme kad je Srbija imala, takođe, tehničku vladu, i to sa takođe njenim predsednikom dr Vojislavom Koštunicom, ali je sastav bio nešto drugačiji.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.