Autoput ne može da se gradi bez tendera

Izvor: Blic, 27.Avg.2008, 21:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Autoput ne može da se gradi bez tendera

Raspisivanje tendera za izgradnju kraka autoputa koridora 10 koji ide od mađarske granice do Novog Sada najbolji je način da ovaj kapitalni posao bude urađen po najpovoljnojoj ceni za državu kao naručioca posla. Da tako i bude, po svemu sudeći, male su šanse. Jer, kako „Blic" saznaje, u Vladi Srbije očekuju da svakoga časa austrijsko-španski konzorcijum „Alpina-Por" pošalje pisanu saglasnost na sporazumni raskid ugovora o koncesiji na izgradnju i eksploataciju putnog >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << pravca Horgoš - Požega. Za uzvrat, bivšim koncesionarima ponuđeno je da grade levu traku autoputa Horgoš - Novi Sad, bez tenderske procedure predviđene Zakonom o javnim nabavkama.

Taj zakon, međutim, u članu 23 konstituiše dva izuzetka od pravila da država, kao naručilac posla, mora da ide na najotvoreniji, tenderski postupak. Neposredna pogodba moguća je ako „zbog objektivnih razloga ili razloga povezanih za zaštitom isključivih prava, nabavku mogu ispuniti samo određeni naručioci dobara, pružaoci usluga ili izvođači radova". Drugi izuzetak u „vanrednim okolnostima, odnosno nepredviđenim događajima" državni organ i „ne može da postupi u rokovima" propisanim tenderom.

- Nisam siguran da je u slučaju „Alpine-Pora" moguće ići na neposrednu pogodbu. Ako država kao naručilac posla želi neposrednu pogodbu, mora da obrazloži takvu odluku, a tada možemo da je komentarišemo. Vlada u prethodnom sazivu je produžila ugovorene rokove koncesionarima zbog političkog dogovora između stranaka koje su tada bile u Vladi, a danas su na suprotnim stranama. U ime mira u kući odložili su rešavanje ovog problema, jer su već bili konfrontirani oko sporazuma sa EU i tzv. gasnog sporazuma - kaže za „Blic" Nemanja Nenadić iz „Transparentnosti Srbije".

Za Vericu Barać, predsednicu Saveta za borbu protiv korupcije, tender je jedini nekoruptivni način izgradnje kraka koridora 10, kao i autoputa Beograd - Požega.

- Osnovno pitanje nije zašto će Vlada da raskine ugovor o koncesiji, već ko je odgovoran što se uopšte išlo na koncesiju. Koliku štetu je pretrpela država i od koga ona da se obešteti, jer konzorcijumu „Alpina-Por" nadoknađuju štetu, iako je upravo taj konzorcijum kriv što gradnja autoputa nije još započeta. Logično je da „Alpina-Por" nadoknađuje štetu državi, a ne obrnuto. Ko je i u kom postupku utvrdio da je šteta pričinjena samo tom konzorcijumu, i da se šteta kompenzuje ustupanjem posla bez tendera? Ko je odgovoran za taj posao, jer ne možemo da razumemo državne razloge da se daje koncesija na 25 godina za nešto što košta 138 miliona evra, kad taj krak koridora 10 može da bude građen veoma povoljnim međunarodnim kreditima. Ovo je treći državni posao sa „Alpinom" iako su prethodna dva pokazala da je ona nepouzdan partner: most u Beškoj nije još počeo da se gradi, niti ijednu obilaznicu na autoputu kroz Vojvodinu - analizira Verica Barać.

Baraćeva apostrofira da je ceo „koncesioni posao" urađen mimo zakona i da je korupcionaškog karaktera, ali se sud time neće baviti jer tužilaštvo neće reagovati zato što imamo sistemsku korupciju u kojoj krivično odgovaraju samo oni koji nemaju zaštitu jake političke partije.

- Koncesionar nije obezbedio bankarske garancije, iako je morao, dakle, prekršio je ugovor, i sad ga još obeštećuju. Ugovor o koncesiji je menjan, iznos bankarske garancije je promenjen u odnosu na tenderske uslove, pa ni to konzorcijum nije ispoštovao. Ni javnost, ni Savet za borbu protiv korupcije nisu dobili kompletnu dokumentaciju i ne znamo koliko ima tajnih aneksa dodatih u vreme stare vlade, a takve su sve vlade. Poverenik za informacije od javnog značaja tražio je da se obelodani sve, međutim, aneksi o finansijskim obavezama su i dalje sakriveni, nepoznata je njihova sadržina. Moguće je, zato, da se deo sadašnjeg dogovora vezuje za te tajne anekse. Ovde je posredi čudan posao, iza kojeg stoji partijska koalicija, a ne državni razlozi - govori Verica Barać.

Izvor „Blica" iz Vlade, koji insistira na anonimnosti, upitan zašto je izvršna vlast popustljiva prema ovom konzorcijumu, veli da to zna „prethodna vlada i ministar za kapitalne investicije Velimir Ilić". O tajnim finansijskim aneksima koncesionog ugovora, u Vladi tvrde da „ne znaju ništa". Baraćeva je, dodaje on, službenik Vlade i treba da daje odgovore koje bi Vlada razmatrala, umesto što postavlja pitanja i daje paušalne ocene.

Inače, Predrag Jovanović, direktor Uprave za javne nabavke, ukazuje na to da mišljenje te uprave, ni kad je reč o ovom problemu, nije obavezujuće za izvršnu vlast.

Tender nije maraton

Nije tačno da bi tenderska procedura za izgradnju leve trake autoputa Horgoš - Novi Sad trajala godinu dana. Za najkomplikovanije slučajeve zakonski rok je 45 dana, s tim što postoji i rok u kojem država mora da pripremi dokumentaciju na osnovu koje potencijalni kandidati za izvođača radova mogu da se prijave na tender - kaže Nemanja Nenadić na tvrdnje izvora „Blica" da bi eventualni tender „potrošio godinu dana".

Šok među srpskim putarima

Mogućnost raskidanja ugovora o koncesiji sa „Alpina-Porom" uz davanje njima prava da grade drugu traku autoputa Horgoš - Novi Sad šokiralo je domaće izvođače, koji nisu zaboravili kako su eskivirani na tenderu za izgradnju mosta kod Beške, iako su dali najbolju ponudu, a sada se posao namešta istom stranom izvođaču. Putari s kojima je razgovarano, a koji nisu pristali na objavljivanje imena - plaše se da bi zbog toga mogli izgubiti i podizvođački položaj - kažu da „ne mogu da veruju da država tako nešto radi", javlja FoNet.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.