„Alpina” gradi Koridor 10, cena nepoznata

Izvor: Politika, 30.Okt.2012, 16:01   (ažurirano 02.Apr.2020.)

„Alpina” gradi Koridor 10, cena nepoznata

Austrijski izvođač već kasni sa radovima, ali ni mi nismo uradili sve kako treba, pa će opet biti problema sa plaćanjem poslova koje obavlja ta firma

Prve penale na Koridoru 10 mogla bi da plati austrijska „Alpina” zbog kašnjenja na izgradnji autoputa od Pirota do Dimitrovgrada. Ona, pak, to kašnjenje pravda nepredviđenim radovima i troškovima. „Koridorima Srbije” je uputila odštetni zahtev, baš kao i za most kod Beške.

Šta se nepredviđeno >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << desilo na gradilištima i koliko to dodatno košta Nevenka Sinđić, direktorka „Alpine” nije htela da kaže, budući da za to nije ovlašćena, ali nas je uputila na investitora, odnosno „Koridore Srbije”.

U ovom javnom preduzeću kažu da razmatraju mogućnost naplate penala, jer postoje evidentna kašnjenja na deonicama Pirot –Sukovo, Sukovo–Dimitrovgrad kao i na mostovima.

– Zbog neadekvatne organizacije radova i relativno niske ugovorene cene, „Alpina” nije uspela da održi postignut početni nivo dinamike izgradnje, što je rezultiralo kašnjenjem u realizaciji projekta. Trebalo bi napomenuti da na obilaznici oko Dimitrovgrada, koju takođe gradi ova kompanija, postoji problem tehničke prirode koji se odnosi na stabilnost kosina, što dodatno usporava i otežava realizaciju projekta – odgovaraju u „Koridorima Srbije”.

U ovom javnom preduzeću podsećaju da radove na deonici Pirot istok – Dimitrovgrad finansiraju iz kredita Evropske banke za obnovu i razvoj, dok radove na obilaznici oko Dimitrovgrada kreditira Svetska banka. Vrednost ugovorenih poslova iznosi 60 miliona evra.

– U ovom slučaju tenderske procedure su sprovedene prema pravilima banaka. Osnovni kriterijum izbora najpovoljnije ponude je najniža ponuđena cena uz ispunjenje ostalih uslova tendera. Ugovorena cena izvođenja radova za izgradnju ove dve deonice niža je od naše  procene – navode u „Koridorima Srbije”.

Radove na obilaznici oko Dimitrovgrada „Alpina” je započela 14. aprila 2010. i obavezala se da ih završi za 720 dana, a 24. novembra iste godine da će dve deonice od Pirota do Dimitrovgrada sagraditi za 540 dana.

Istina, čelnici ove austrijske kompanije prošle godine su javno saopštili da neće uspeti da završi radove do zadatog roka. U startu su nekoliko meseci kasnili zbog nezavršene eksproprijacije. Zbog problema sa lokalnim stanovništvom, koje je tražilo da njihovo zemljište uđe u zonu eksproprijacije, izgubili su oko četiri do pet meseci. Jedan od uzroka je i arheološko otkriće rimskog puta Vija militaris i zbog toga izgubili oko dva do tri meseca.

Za Gorana Rodića, sekretara Udruženja za građevinarstvo Privredne komore Srbije, kašnjenje i zahtev za naknadno plaćanje su očekivani.

– Po pravilu kada se posao pogodi po damping cenama neminovna su dodatna plaćanja, jer izvođač ne može da izvede radove za pare koje su ugovorene. Takve firme kao „Alpina” imaju čitav tim ljudi koji love svaku tačku i zarez i pokušavaju da naplate što više troškova. Dovoljno je da u projektu postoji neka nedorečena stavka i izvođač će je iskoristiti – kaže Rodić.

Dobri projekti su prema njegovom mišljenju osnova svega. Svaka nedorečenost nas košta kašnjenja, beskonačnog razvlačenja radova i naknadnih plaćanja. On kaže da bi „Koridori Srbije” trebalo da plate odštetni zahtev ako nije na vreme završena eksproprijacija ili uveden izvođač u posao.

Međutim, Zoran Đorđević, direktor konsultantske kuće „Ju bild” smatra da „Alpina” ima malo prostora da naplati dodatna potraživanja.

– Nešto smo naučili na greškama iz prošlosti. Država se u ugovoru mnogo bolje zaštitila nego što je bio slučaj sa mostom kod Beške – kaže Đorđević.

„Alpinino” kašnjenje, prema njegovim rečima, neće suštinski uticati na završetak istočnog kraka Koridora 10.

U sklopu obilaznice oko Dimitrovgrada nalaze se i dva tunela (Pržojna Padina i Progon), koji su ugovoreni sa grčkom „Ternom”, koja je mnogo kasnije počela da gradi.

– To znači da obilaznica Dimitrovgrad i trasa autoputa neće moći biti puštena u saobraćaj sve dok ne budu završeni i tuneli – kaže Đorđević.

Na pitanje kako bi „Alpini” problemi kod kuće i eventualna najava o povlačenju iz istočne Evrope uticala na završetak autoputa u „Koridorima Srbije” kažu da za takvu informaciju nemaju zvaničnu potvrdu. I ako bi do toga došlo, smatra Đorđević, umesto „Alpine” bi bio ubačen drugi izvođač radova i samo bi nastavio tamo gde je ona stala.

M. Avakumović

objavljeno: 30.12.2012.
Pogledaj vesti o: Autoput

Nastavak na Politika...






Povezane vesti

Alpina kasni sa Koridorom, država "preti" penalima

Izvor: Kamatica.com, 31.Okt.2012, 12:29

Prve penale na Koridoru 10 mogla bi da plati austrijska Alpina zbog kašnjenja na izgradnji autoputa od Pirota do Dimitrovgrada. Ona, pak, to kašnjenje pravda nepredviđenim radovima i troškovima. Koridorima Srbije je uputila odštetni zahtev, baš kao i za most kod Beške..

Nastavak na Kamatica.com...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.