Ko brine o ceni   mosta na Adi

Izvor: Blic, 21.Jun.2009, 01:15   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Ko brine o ceni mosta na Adi

Nadležni i dalje ne žele konkretno da odgovore na pitanje da li će gradnja mosta preko Ade koštati manje zbog pojeftinjenja čelika, isto kao što je poskupila kada je cena ove sirovine rasla. Ulog nije mali, jer bi saobraćajnica mogla da košta i nekoliko desetina miliona evra manje.



Upravni odbor Direkcije je u martu prošle godine saopštio da je s izvođačima radova ugovorena cena od 118,642 miliona >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << evra, uz rok od 40 meseci za završetak radova. Direkcija je podsetila da je po usvojenom idejnom projektu iz 2005. godine bio predviđen iznos od oko 90 miliona evra, ali je razlika realnost koja proizlazi iz poskupljenja čelika na svetskom tržištu za 52 odsto. Međutim, krajem prošle godine i početkom ove kriza je zahvatila i tržište sirovina, pa je čelik pojeftinio. Ova sirovina od 2005. do 2007. koštala je oko 400 evra po toni, da bi sredinom 2008. dostigla 700-800 evra, a sada se prodaje ponovo za 400-500 evra.

Posle nemuštog odgovora Direkcije za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda da li će pojeftinjenje čelika smanjiti cenu gradnje mosta, obratili smo se gradonačelniku Draganu Đilasu i izvođaču radova, austrijskoj kompaniji POR. U predstavništvu austrijske kompanije POR kažu da prema ugovoru o gradnji mosta sve informacije o ovom projektu može da daje Direkcija za građevinsko zemljište i gradnju Beograda. Da podsetimo, u ovoj ustanovi nisu imali konkretan odgovor na pitanje da li će pojeftinjenje čelika smanjiti investiciju u saobraćajnicu preko Ade. „Uvek smo otvoreni za medije, ali sada su nam vezane ruke", naveli su u stranoj kompaniji. I na pitanje da li je „zatvaranje usta" izvođačima radova praksa u poslovima koje sklapaju, nije bilo odgovora. Da odgovori na pitanja nije našao za shodno ni gradonačelnik Đilas.

U nedostatku odgovora, valja se podsetiti izjave direktora gradske Direkcije Borisa Rankovića, koju je preneo B92, prilikom potpisivanja ugovora o gradnji. On je prvo podsetio da je izgradnja mosta poskupela sa 90 na 118 miliona evra zbog povećanja cene čelika na svetskom tržištu, a zatim je dodao: „Ta cena građevinskog materijala ima tendenciju rasta. Ja slobodno s ovog mesta mogu da kažem da bi ovaj most, ako bismo ga ugovarali za godinu dana, sigurno bio skuplji za 20 odsto."

Ćuprija preko Ade finansira se najvećim delom iz kredita koji je Grad Beograd podigao kod Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) čije će mesečne rate neko morati da vrati.

Direkcija: Pravila Fidika

„Prema propisima EBRD, na osnovu kojih je i zaključen ugovor o kreditu, na ovom projektu koriste se pravila Fidika, međunarodnog udruženja inženjera konsultanata. Sredstva se izvođaču isplaćuju u skladu s ovim ugovorom prema stepenu izvedenih radova. Fidikovi uslovi ugovora u sebi sadrže klauzulu da se ugovorna cena usklađuje sa cenama na tržištu kroz seriju koeficijenata koji su definisani ugovorom. Ove koeficijente objavljuju zvanične međunarodne i domaće institucije, a klauzula je standardna u svim međunarodnim ugovorima koji su predviđeni da traju više od godinu dana", naveli su u Direkciji. Upitani da nam objasne da li to znači da će most koštati manje, samo su ponovili svoj odgovor.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.