Izvor: Politika, 18.Avg.2013, 12:12   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Čerupaju automobile i kradu akumulatore, navigaciju, točkove…

Lopovi imaju svoje „ljude” u blizini naplatne rampe ili autoputu, prate vozila sa stranim registracijama i čekaju pogodan trenutak za obijanje. – Na mestima gde nema kamera kola su posebno na udaru obijača

Kad parkiraju automobil na Makiškom putu i odu na Adu Ciganliju vozači bi trebalo da povedu računa o stvarima koje ostavljaju u vozilu, da ih sklone sa vidnog mesta, a dokumenta i novčanike da ponesu.

>> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << />Ovaj kraj je u toku leta popularan za lopove koji sa prednjih i zadnjih sedišta odnose majice, tašne, jakne, novac, dokumenta… Obijanje automobila i krađa česti su u okolini bolnica i tržnih centara. Kradu i akumulatore, sisteme za navigaciju, točkove...

U toku letnjih meseci meta su vozila sa stranim tablicama i ona iz unutrašnjosti zemlje jer obično nemaju dodatnu zaštitu.

– Lopovi imaju svoje „ljude” u blizini naplatne rampe u Šimanovcima ili autoputu i prate vozila sa stranim registracijama. Znaju da vlasnici imaju novac i robu i da negde moraju stati. Sačekaju pogodan trenutak i obijaju vozilo. Slično je i na parkinzima u tržnim centrima. Kada vide da auto nema nikakvu zaštitu, lopovi deluju na dva „fronta”. Jedan prati putnike i vozača dok kupuju, a drugi za to vreme obija – objašnjava Borislav Kovačević, šef odseka za suzbijanje delikata na motornim vozilima Policijske uprave za Beograd.

Obijanje vozila u gradu je u porastu, naročito na mestima gde ne postoje kamere. Makiški put je „idealan” jer su vozila u koloni od po nekoliko kilometara, pa je lako obiti ih. Na različite načine lopovi se dovijaju da dođu do akumulatora, a da ne budu uhvaćeni.

– Obijaju i jeftinija vozila poput, starih „golfova” i  „kadeta”. Zavuku šrafciger pod haubu i provuku sajlu kroz masku motora, a onda lako izvade akumulator. Obično to rade u grupama. Jedan od njih, ide od vozila do vozila i vadi akumulatore. Baci ih pored kola, da ne bi bio sumnjiv što se zadržava u blizini. Kada proceni da je prikupio dovoljno, dolazi kombi u koji se ukradena roba ubacuje. Ako lopove u tom trenutku uhvatimo oni mogu da budu i sudski gonjeni. Ako zaustavimo kombi i u njemu nađemo akumulatore, bez obzira na to što pretpostavljamo da je roba ukradena, to ne možemo da dokažemo. Na akumulatorima ne postoji identifikacioni broj, a lopov može reći da ga je od nekog otkupio i da hoće da ga proda na otpadu za sekundarne sirovine – kaže nam Kovačević.

Osim akumulatora lopovi kradu i gume, posebno u proleće i u jesen, kao i katalizatore, koji se u zavisnosti od veličine, na otpadima otkupljuju od 70 do 100 evra. Za katalizator kombija „sitroen pikaso”, recimo, može da se dobije i do 180 evra. Katalizatori su im zanimljivi jer sadrže određen procenat zlata, platine, srebra.

Grupe lopova iza rešetaka, smanjena krađa automobila

Na svetskom tržištu pala cena motornih vozila pa njihova krađa i nije isplativa. – Beli džipovi završavali na tržištu Bliskog istoka, jer tamo kupci vole bele automobile

Organizovane kriminalne grupe koje su se bavile krađom automobila uglavnom su iza rešetaka. Na svetskom tržištu smanjena je cena motornih vozila pa njihova krađa i nije isplativa.

Izgleda da su to razlozi koji su i beogradske lopove u poslednje dve godine odvratili od krađe automobila.  

Do početka avgusta ukradeno je 697 vozila, a pronađeno ih je 216. Oko 25 odsto krivičnih dela je rešeno.

– Procenat pronađenih vozila je, doduše, u poslednjih godinu dana smanjen. Razlog tome je što je veliki broj ukradenih kola starije proizvodnje. Ona se kradu kako bi u delovima bila prodata na otpadima. Lane i ove godine smo pojačano kontrolisali auto-otpade i pijace gde se delovi prodaju ali nam je problem da dokažemo da potiču iz krivičnih dela, jer na njima nema nikakve identifikacije – napominje Borislav Kovačević.

Izvestan broj skupocenih vozila naročito džipova, manje se krade, posebno ako su bele boje.

– Beli džipovi su završavali na tržištu Bliskog istoka, jer tamo kupci vole bele automobile. U Damasku je decenijama bila i najveća pijaca vozila na svetu, ali je zbog rata u Siriji zatvorena. Džipove crne boje vole ruski tajkuni, pa je lopovima krajnja „destinacija” bila ta zemlja – priča Kovačević.

Dobra saradnja sa policijom iz zemalja u okruženju, a i sa preduzećima koja prave alarme i zaštitu za vozila, daju rezultate. U svakoj policijskoj stanici oformljeni su timovi koji su se bavili krađom vozila.

– Niža cena automobila u svetu direktno je uticala na otkup kradenih vozila koji iznosi trećinu cene, a dobit od takve prevare ima najmanje pet-šest osoba. Rizik je sada veliki, a para malo, ne isplati im se. Ranije se mesečno zbog otkupa kralo i do 25 vozila, a sada jedno ili dva mesečno – navodi Kovačević

Prevara sa rentakar vozilima

Otkako osiguravajuće kuće isplaćuju novac za ukradena osigurana vozila vlasnici automobila se koriste različitim prevarama da bi se dočepali novca. Prodaju vozilo, a zadrže drugi ključ. Ukoliko im kupac ne plati oni prijave da je vozilo ukradeno i to koriste za sudske sporove.

Vozač koji ošteti vozilo u alkoholisanom stanju zna da ne sme da pozove saobraćajce jer ne može, zbog alkohola, da naplati osiguranje. On vozilo ukloni, rastavi u delove, proda ih, a potom prijavi da je ukradeno.

Učestala je prevara sa iznajmljenim vozilima iz Bosne i Hercegovine, Crne Gore, a u poslednje vreme pojavljuju se i prevaranti iz Švedske.

– Prevaranti iznajme automobil u rentakaru, a onda ga rasture u delove i tako prodaju na otpadu sekundarnih sirovina ili na Kosovu i Metohiji. Potom prijave da je vozilo ukradeno. Za taj automobil uzmu novac, doduše mnogo manje nego što je njegova vrednost. Krađu prijave rentakaru koji potom obavesti osiguranje i naplati štetu – priča Borislav Kovačević

I ime promenila da bi varala

Policija je pre dve godine uhapsila pedesetosmogodišnju ženu. Ona je, da bi sinu narkomanu obezbeđivala drogu, iznajmila desetak vozila u rentakar agencijama, a potom ih prodavala ekipi sa kojom je radila. Onda je u policiji prijavljivala da je vozilo ukradeno dok je, navodno, bila u prodavnici, restoranu ili u toaletu...

– Kako je osetila da smo joj na tragu promenila je ime i prezime, ali smo je ipak otkrili i priveli. Po izlasku iz zatvora, udružila se ponovo sa nekom „ekipom” i učestvovala u pljačkama zlatara. I za to je privedena – ispričao je Kovačević.

Broj ukradenih automobila po godinama:

2001. – 4.787

2002. – 3.253

2007. – 2. 625

2009. – 1.861

2010. – 1.468

2011. – 1. 558

2012. – 1.162

Branka Vasiljević

objavljeno: 18/08/2013

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.