Štrajk zbog „lagane vožnje”

Izvor: Politika, 22.Apr.2009, 23:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Štrajk zbog „lagane vožnje”

Beogradski čvor sporiji je od tramvaja „dvojka“, Prokop se gradi kao Skadar na Bojani, pa zato „Brzim prugama Srbije“ preti totalni kolaps

Tri reprezentativna sindikata Železnice (Sindikata železničara Srbije, Unije sindikata srpskih železnica i Nezavisnog sindikata železničara Srbije) sa 15.000 zaposlenih najavili su na jučerašnjoj konferenciji za novinare štrajk, ukoliko se na njihove brojne pozive ne odazove Vlada Srbije ili predstavnici resornih ministarstava.
>> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << />
„’Beovoz’ je sporiji od tramvaja ’dvojka’, a Prokop se gradi kao Skadar na Bojani”, čulo se juče.

S obzirom na stanje Železnica, jasno je zašto se građani okreću drugim vidovima prevoza, a ovo javno preduzeće trpi gubitke.

– Naši zahtevi se ne odnose na visinu zarada, već na stanje u ovom javnom preduzeću, maćehinski odnos države i ignorisanje železnica, što može imati posledice na bezbednost saobraćaja – istakao je Branislav Petrović, predsednik Nezavisnih strukovnih sindikata mašinovođa Srbije, i upozorio da zbog takvog stanja trpi i celokupni metalski kompleks zemlje, preko 2.000 domaćih i stranih preduzeća i nekoliko stotina hiljada onih čiji posao direktno ili indirektno zavisi od funkcionisanja železnice. – Ne osporavamo status i plate zaposlenih u ostalim javnim preduzećima, već za „žilu kucavicu" domaćeg saobraćaja tražimo isti tretman.

Milorad Vemić, zamenik predsednika Sindikata železničara Srbije, rekao je da su prosečne zarade 32.000 dinara, ali da ima i sektora gde su zarade od 13.000 do 18.000 dinara. Vemić je najavio skori generalni štrajk, koji će biti organizovan uz poštovanje minimalnog procesa rada u putničkom i teretnom saobraćaju.

„Brze pruge Srbije", zbog stanja infrastrukture, na polovini pruga dozvoljavaju vozovima da se kreću brzinom manjom od 60, a na samo 95 kilometara koloseka brzinom većom od 100 kilometara na sat. Stoga su Železnice prinuđene da uvedu tzv. lagane vožnje sa brzinom od 10 do 30 km na sat, zbog bezbednosti putnika i tereta.

Mreža pruga u Srbiji duga je 3.809 kilometara i stara više od jednog veka. Preko 30 godina staro je 60 odsto vučnih i putničkih i 40 odsto teretnih vozila. Za potrebe privrede potrebno je 5.500 teretnih, ali su železnice imale u saobraćaju 3.110 vagona. Zato su u tri prethodne godine izgubile oko 90 miliona evra. Razumevanje vlade i resornih ministarstava za modernizaciju železnica i izgradnju Koridora 10, može pokrenuti celu srpsku privredu, ubeđeni su sindikalci.

Za otpremnine 9.742 zaposlena utrošeno je 45.756.518 evra, pa je na ime zarada koje im nisu isplaćene, direktno ušteđeno 200 miliona evra, što je pet puta više od sredstava utrošenih za otpremnine.

Firme-ćerke (Društvo za održavanje objekata, CIP, Zavod za zaštitu zdravlja železničara), čija delatnost nije usko vezana za železnice, prodate su, ali pare nisu dobile ni „ćerke", ni železnice. Pošto nisu samostalno poslovale, još su deo Železnica Srbije. U ovom zamešateljstvu jedino profitira država jer naplaćuje svoj PDV.

Nijedna država u svetu se ne odriče svoje nacionalne železnice, niti je ostavlja da sama rešava svoje probleme, pa se to ne može desiti ni u Srbiji, jer finansijska konsolidacija železnica nije moguća bez direktne pomoći države, istakli su sindikalci.

S. Bogdanović

[objavljeno: 23/04/2009]

Nastavak na Politika...






Povezane vesti

Železničari prete generalnim štrajkom

Izvor: 24sata, 22.Apr.2009

Predstavnici Sindikata železničara Srbije, Nezavisnog sindikata železničara Srbije i Unije sindikata srpskih železnica istakli da vlada ignoriše težak položaj "Železnica Srbije", koje sa oko 20.000 zaposlenih i oko 200.000 radnika vezanih za funkcionisanje železnice predstavljaju jedan od...

Nastavak na 24sata...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.