TOTALNI FIJASKO NAJSKUPLJEG LOVCA NA SVETU Test-pilot F-35: Ovo je strašno, nema smisla pokušavati

Izvor: Kurir, 30.Jun.2015, 21:38   (ažurirano 02.Apr.2020.)

TOTALNI FIJASKO NAJSKUPLJEG LOVCA NA SVETU Test-pilot F-35: Ovo je strašno, nema smisla pokušavati

Neimenovani pilot američke ratne avijacije testirao je F-35 protiv novije verzije starog F-16, aviona koji je razvijen krajem 70-ih godina prošlog veka, i zaključio kako je u bliskoj borbi F-16 nadmoćan po skoro svim kriterijumima

VAŠINGTON - Najmoderniji borbeni avion na svetu, američki lovac-bombarder F-35 lajtning II (munja), doživeo je totalni fijasko na nedavnim manevrima, na kojima se sukobio sa lovcem kojeg bi trebao da zameni - F-16 falkonom (soko).

F-35, >> Pročitaj celu vest na sajtu Kurir << kojeg proizvodi Lokid Martin, zamišljen je kao svevremenski višenamenski borbeni avion, namenjen za napade na kopnu, vazdušnu odbranu i nadgledanje. Pentagon planira novim avionom da zameni više serija ostarelih aviona, među njima višenamenske lovce F-16, protitenkovske avione A-10 tanderbolt, mornaričke višenamenske lovce F/A-18 hornet (stršljen) i taktičke mornaričke avione AV-8B herijer, koji mogu da sleću vertikalno.

Cena jednog aviona skočila je s 51 na 134 miliona dolara

Planira se proizvodnja tri varijante aviona - F-35A namenjen vojnoj avijaciji, F-35B namenjen marincima, koji bi mogao da sleće vertikalno, te F-35C namijenjen mornaričkim jedinicama, prilagođen za uzletanje s nosača aviona. Do sada se celi program proizvodnje sukobio s mnogim problemima i devet godina nakon prvog leta avioni F-35 još uvek nisu spremni za vojne operacije. Cena jednog aviona skočila je s 51 na 134 miliona dolara, a do kraja 2014. godine proizvedeno ih je samo 115!

Totalna katastrofa

F-35 imao je osetnu slabost na planu energije, napisao je pilot u izveštaju na pet stranica koji je procurio u medije.- Izvodili smo tradicionalne osnovne lovačke manevre u ofenzivnim, defanzivnim i neutralnim postavkama, na visinama od 10.000 do 30.000 stopa, objasnio je pilot.

F-35 leteo je "čist", bez projektila na krilima, dok je F-16 leteo uz hendikep - dva velika rezervoara za gorivo ispod svakog krila, što je znatno umanjilo njegove sposobnosti. No, ta prednost u bliskoj borbi nije značila ništa.

F-35 bio je previše trom da bi pouzdano mogao poraziti F-16, čak i s teškim rezervoarima.

- Nedovoljna brzina podizanja - energetski deficit spram suparničkog aviona bi samo rastao s vremenom. Letačke karakteristike nisu bile ni intuitivne ni povoljne, napisao je pilot.

Pilot modernijeg aviona pokušao je da "pogodi" stariji sa svojim topom, ali manji F-16 prelako se izmicao.

- Umesto da ga uhvatim nespremnog naglim podizanjem prema gore, nos se presporo dizao, i mogao je lako da tempira svoje izmicanje pre nego što bih stigao da ga naciljam, stoji u izveštaju.

Kada je F-16 proganjao F-35, pilot najskupljeg aviona na svetu nije mogao da pobegne topovima, opet zbog presporog podizanja.

- Ako letite u F-35, nema smisla upuštiti se u borbu okretanja s drugim lovcem. Nema nikakvih razloga za borbu u takvom scenariju.

Tu nije bio kraj problemima

Međutim, tu nije bio kraj problemima. Pilot je otkrio da, zbog prevelike kacige, ne može da pomera ni glavu unutar skučenog kokpita.

- Kaciga je bila prevelika da bih mogao da vidim iza aviona, napisao je. F-16 mu se nekoliko prišunjao s leđa!

Najgore od svega je to što se radilo o F-35A varijanti, koja bi trebala biti najagilnija i da ima najbolju manevrabilnost, za razliku od 'B' modela s turbinom za vertikalno sletanje u sredini, i 'C' modela s većim krilima za lakše poletanje s brodova.

Kako bi se snizili troškovi, sve tri verzije aviona imaju većinu zajedničkih delova i gotovo identičan trup, ali taj oblik zadebljanog trupa odabran je kako bi se ispunile želje marinaca za avionom s turbinom za vertikalno slijetanje. Takav dizajn čini avion težim, manje aerodinamičnim, i prisiljava dizajnere na brojne druge kompromise, poput ugradnje samo jedne mlaznice na zadnjem delu aviona, umesto dve koju ima većina suparničkih dizajna.

Kinezi napravili superiornu kopiju

F-35 jedini je avion koji će SAD proizvoditi u narednih 20 godina, i prodavati svim svojim saveznicima, a već sad postoje ozbiljne brige da se u vazdušnoj borbi ne može nositi s novom generacijom ruskih i kineskih lovaca. Kineski J-31 očita je kopija F-35, čiji su nacrti ukradeni u hakerskim napadima čak dvaput od 2007. godine do danas. Ipak, J-31 uklonio je najgori element dizajna F-35 - njegovu centralnu turbinu. Zahvaljujući tome, kineski inžinjeri su napravili lakši, čvršći i agilniji avion, s dve zadnje mlaznice i centralnim skladištem za projektile, koji zbog turbine ne staju u F-35. Na kineskoj kopiji čak su osigurali i bolju zadnju vidljivost.

Nastavak na Kurir...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Kurir. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Kurir. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.