
Izvor: Politika, 03.Jul.2013, 10:47 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Selo moje lepše od Pariza, tužnije od mene
Svetska premijera srpskog filma „Odumiranje“ Miloša Pušića u takmičarskom programu „Istočno od Zapada“, ubedljivo predstavljanje Mine Đukić i Darka Lungulova pred inostranim producentima
Karlove Vari – Vrlo dobar utisak ostavlja film „Odumiranje” mladog srpskog reditelja Miloša Pušića. Elegičan, sav u molskim tonovima, izvanredno snimljen i vrsno glumljen, sa pričom koja gledaoca ne može ostaviti ravnodušnim.
Pušićev film imao je juče svetsku >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << premijeru u takmičarskom programu „Istočno od Zapada“ na 48. festivalu u Karlovim Varima (članica žirija je i naša rediteljka Maja Miloš), na koji je stigao tek sveže završen, posle mnogo producentskih muka i čekanja na odobrenje sredstava za finalnu postprodukciju. Producentski trud se isplatio (producent je glumac Branislav Trifunović) i s obzirom na utiske koje ostavlja film „Odumiranje“, srpska kinematografija ima dostojnog predstavnika na uglednom međunarodnom festivalu.
U „Odumiranju“, koji je rađen prema scenariju Dušana Spasojevića, autora istoimene i nagrađivane drame koja se igrala u Ateljeu 212, reditelj Pušić majstorski dočarava život udaljenog planinskog sela čiji žitelji polako stare i izumiru negujući istinske i tradicionalne vrednosti, dok njihovi potomci po svaku cenu, čak i po cenu prodaje očevog groba, žude za gradskim životom pa makar im on nudio samo hod po trnju. I dok već ostareli seoski žitelji imaju čvrstu vezu i jake osećaje za prostor i zemlju sa koje su ponikli i koja ih, uz sav težački rad, nesebično hrani, potomci žude za boljom, bržom, modernijom i svetlijom budućnosti. I tu negde, između ta dva osećanja i htenja, između dva suprotna viđenja životnih vrednosti, Miloš Pušić senzibilno gradi dramu o generacijskim razlikama roditelja i sinova, teškom i obavezujućem nasleđu i naslednicima koji radije biraju život gradskih autsajdera. Reditelj pokazuje razumevanje za obe strane ove suštinske životne klackalice i veliko poštovanje spram lepote i živopisnosti planinskih pejzaža kojima je namenio važnu ulogu slike sveta koji polako nestaje.
Za poetski uzbudljive kadrove nestvarne lepote planinskog pejzaža (snimano na obroncima Zlatibora) zaslužan je direktor fotografije Aleksandar Ramadanović, a za emotivne zvuke harmonike i originalnu muziku (narodne pesme) kompozitor Dejan Kostić Mocart. U ulozi sina Janka koji nije uspeo u Beogradu, ali se nada da će uspeti u Švajcarskoj, ubedljiv je i siguran Branislav Trifunović. Njegovu usamljenu majku Milicu, što se zalud nada sinovljevom povratku i unucima, glumi Dara Džokić, u ulozi Jovanke je Jasna Đuričić, Emir Hadžihafisbegović je Genije geometar, Stamenu glumi Milica Janevski. Posebne pohvale zaslužuje Boris Isaković, koji se kao Strahinja izbrazdane seljačke duše, od turobnosti života i porodične nesreće brani lažima, izmišljenim srećnim pričama, vedrim duhom i optimizmom koji nema ama baš nikakvog realnog utemeljenja za postojanje.
Miloš Pušić, kojem je ovo tek drugi dugometražni igrani film (prvi je „Jesen u mojoj ulici“), pokazao je zavidno umeće rada sa glumcima koji su zajedno sa njim postigli suštinsku stvar, a to je da je glavna misao koja prožima i ljude i predele, upravo to – odumiranje. I nad tim se vredi zamisliti.
U glavnom takmičarskom programu danas će biti predstavljen film Vinka Brešana „Sveštenikova deca“, koji je rađen u hrvatsko-srpskoj koprodukciji. U koprodukcijskom pičing programu „Radovi u toku“, u okviru kojeg se predstavljaju novi filmski projekti, vrlo dobar nastup imali su i srpski autori. Rediteljka i producentkinja Mina Đukić, autorka kratkog dokumentarca „Jugo, kratka autobiografija“, predstavila je svoj novi film „Neposlušni“, a reditelj Darko Lungulov, zajedno sa producentkinjom Snežanom Penev, ubedljivo je pred inostranim producentima i festivalskim čelnicima govorio o svom filmu „Spomenik Majklu Džeksonu“.
----------------------------------------------
Omaž Haroldu Pinteru
Džulijen Sends kao Harlod Pinter
Kao poseban događaj ovogodišnjeg izdanja festivala u Karlovim Varima, pamtiće se monodrama „Počast Haroldu Pinteru“, koju je juče u prepunoj Galeriji modernih umetnosti izveo filmski, televizijski i pozorišni britanski glumac Džulijen Sends. Predstavu u kojoj se koriste odlomci iz Pinterovih pesama, koja gradi jedinstveni portret dobitnika Nobelove nagrade za književnost i jednog od najznačajnijih dramskih pisaca 20. veka i koja sve to kombinuje sa anegdotama iz Pinterovog života, ličnim sećanjima i prepiskama delikatno je režirao slavni Sendsov glumački kolega Džon Malkovič, koji je za svoju režiju dobio pohvale pozorišnih kritičara.
Dubravka Lakić
objavljeno: 03.07.2013.
Pogledaj vesti o: Pariz
Obećavajući srpski filmovi
Izvor: SEEcult.org, 03.Jul.2013
Među 19 evropskih filmova u postprodukciji koji su predstavljeni na Flmskom festivalu u Karlovim Varima posebnu pažnju izazvali su “Neposlušni”, road-filma o odrastanju, režiserke Mine Đukić, i crna komedija “Spomenik Majku Džeksonu” Darka Lungulova, režisera festivalskog hita “Tamo...