
Izvor: Politika, 04.Sep.2010, 11:01 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Krhka zdanja u vazduhu
Zlatnog lava za najbolji projekat u Seđiminoj selekciji dobio je japanski arhitekta Junji Išigami za fragilnu instalaciju u Arsenalu: Arhitektura u vazduhu – studija za zamak na obali, koji ispituje granice vidljivog, materijalnog, tananog... arhitekture same
Specijalno za Politiku
Poslednje nedelje u avgustu otvorena je u Veneciji 12. međunarodna izložba arhitekture i trajaće do 21. novembra. Čuvena >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << japanska arhitektkinja Kazuo Seđima (sa partnerom u arhitektonskom studiju SANAA Rujem Ničizavom dobitnica Prickerove nagrade za 2010) prva je žena na čelu ove ugledne arhitektonske manifestacije.
Seđima i Ničizava su 2000. bili kustosi japanskog paviljona, a za Muzej savremene umetnosti 21. veka u Kanazavi dobili su Zlatnog lava „za najznačajniji projekat” na 9. međunarodnoj izložbi arhitekture Venecijanskog bijenala 2004. Njihovi projekti nose epitet najinovativnijih, pa su po tome poznati i Novi muzej savremene umetnosti u Njujorku, Serpentin paviljon u Londonu, zgrada Kristijan Dior u Tokiju, kao i Edukativni centar Roleks u Lozani o kojem je Vim Venders snimio nadasve poetičnu dvanaestominutnu arhitektonsku verziju NebanadBerlinom u 3D tehnici. Projekcije filma su u Arsenalu, u sklopu Sedžimine selekcije, ali Venders nije bio u konkurenciji za nagrade.
Paolo Barata, predsednik venecijanskog bijenala, upoređujući prošlu i ovu izložbu napisao je: Ako je, 2008, postavka Arona Betskog okarakterisana kao radosni pesimizam, onda se sa Kazuo Seđimom vraćamo uzvišenoj veri u arhitekturu. Obrazlažući ovogodišnji moto izložbe: Ljudi se (su)sreću u arhitekturi (People meet in architecture), Kazuo Seđima je od učesnika tražila da ponovo promisle potencijale arhitekture u savremenom društvu: Ovaj vek doneo je mnoge promene. Ljudi, kulture i ekonomije nikad nisu bilitako povezanikao danas. Izložba arhitekture je izazovan zadatak jer izgrađene zgrade ne mogu biti izložene – makete, crteži i drugi predmeti moraju zameniti zgradu. Kao arhitekta, osećam da je deo obaveze naše profesije korišćenje prostora kao medija preko koga izražavamo naša osećanja.
Svakom od 46 pozvanih učesnika, od kojih su neki veoma poznati a neki debitanti, prepustila je ulogu kustosa i pozvala ih da istražuju, ispituju granice i razmišljaju o ljudima koji se (su)sreću u arhitekturi. Isto to je očekivala i od selektora nacionalnih paviljona.
U paviljonu Srbije realizovan je projekat Klackalište umetničke grupe Škart, izabran na javnom konkursu. Odlično se uklopio u zadatu temu. Inspirisani stihovima Vaska Pope (Reče mi onomad moja žena/Za koju bih učinio sve, sve/E, da mi je jedno malo drvo/ Da svud trči za mnom ulicom), Škartovci su u i ispred paviljona postavili višekrake klackalice i doneli mobilne biljke (mobiljke), kreirajući tako ambijent koji traži od posetioca da bude aktivan, da provoza mobiljku ili isproba klackalicu (za to već mora imati ili naći Drugog, Trećeg i tako redom). Višeznačnost ovog projekta može se uporediti sa pričom o Guliveru koja se u detinjstvu čita kao bajka, dok odrastao čovek u njoj iščitava nešto sasvim drugo. U paviljonu Srbije možete se dakle veselo klackati i šetati biljke, ali dok to radite morate stalno paziti na Drugog; da ga ne povredite vukući neko stablo za sobom, ili dok nastojite da budete u ravnoteži sa onima koji s vama dele klackalicu. U stvari, ne smete biti egoistični. Klackalište je visoko rangirano na mnogim listama najzanimljivijih projekata. Zagrebački Jutarnji list uvrstio ga je u deset najboljih građevina u Veneciji.
S nestrpljenjem se očekivalo uplovljavanje hrvatskog paviljona-broda u venecijansku luku. Barža od čeličnih šipki nažalost nije izdržala plovidbu. U Arsenalu su, ako je za utehu, prikazane sve faze njenog nastajanja.
Zlatni lav za najbolji paviljon otišao je u ruke debitantima, Kraljevini Bahrein, koji su oduševili žiri svojom lucidnom samoanalizom odnosa nacije prema brzim promenama na obali i tretiranjem mora kao jedne od formi javnog prostora.
Zlatnog lava za najbolji projekat u Seđiminoj selekciji dobio je japanski arhitekta Junji Išigami za fragilnu instalaciju u Arsenalu: Arhitektura u vazduhu – studija za zamak na obali, koji ispituje granice vidljivog, materijalnog, tananog... arhitekture same. Srebrnog lava za perspektivnog mladog umetnika dobili su OFFICE Kersten Gers David van Severen + Bas Prinsen (Belgija i Holandija).
Zlatnog lava za životno delo dobio je holandski arhitekta Rem Kolhas – onaj koji voli da pliva u javnom bazenu u svakom novom gradu, čija je zgrada TV stanice u Pekingu postala čuvena mnogo pre no što je završena, koji je 2003. održao predavanje na beogradskom Arhitektonskom fakultetu. Njegovu knjigu S,M,L,XL mnogi smatraju skoro Biblijom arhitekture, jer sve je u razmeri.
Prvi put je, na predlog Kazuo Seđime, dodeljen i in memoriam Zlatni lav. Japanskom arhitekti Kazuu Šinohari.
Moji favoriti bili su belgijski i holandski paviljoni. U prvom su, u maniru američke lirske apstrakcije, postavljeni delovi zgrade ili elementi enterijera pohabani dugotrajnom upotrebom. Postavka u holandskom paviljonu bavi se slabo korišćenim prostorima u javnim objektima i mogućnostima njihovog alternativnog korišćenja. Odličan primer je sam paviljon u Đardinima. Izgrađen je 1954. i koristi se samo u vreme Bijenala (kao i svi ostali paviljoni u Đardinima), a to je 3,5 meseca godišnje. U ostalom delu godine paviljon se ne koristi, što znači da je van upotrebe više od 39 godina. U Holandiji je na hiljade takvih javnih zgrada. Koliko ih je tek u Srbiji.
Ovogodišnja postavka u Arsenalu i Đardinima je prozračna, ponekad jedva vidljiva, krhka, sva u ispitivanju granica. Nekad je samo muzika, često duhovita, ponegde zabavna, nikako površna. Mnogo je pratećih izložbi i paralelnih programa, razgovora, diskusija, edukativnih programa.
Seđimin koncept neće se svideti onima koji žele čvrstu, snažnu, mačo izložbu arhitekture. Ovde je sve istočnjački neuhvatljivo, jednostavno i komplikovano u isti mah, jasno a opet zamagljeno, nikako sentimentalno.
Snežana Ristić
objavljeno: 04/09/2010
Već viđeno: Tipsarević izgubio od Monfisa
Izvor: GoSerbia.com, 05.Sep.2010, 00:59
Janko Tipsarević nije uspeo da na US openu nastavi da pobeđuje velike favorite. Pošto je u drugom kolu nadigrao Endija Rodika, u trećoj rundi, poklekao pred Gaelom Monfisom, kolegom po statusu bivšeg najboljeg ju..