Pravila finansiranja kampanje u BiH se teško sprovode

Izvor: Southeast European Times, 02.Okt.2010, 00:02   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Pravila finansiranja kampanje u BiH se teško sprovode

Uprkos obećanjima da će smanjiti potrošnju, političke stranke u Bosni i Hercegovini su, kako se smatra, dale više miliona evra za kampanju. Zbog nedovoljne transparentnosti, teško je reći.

01/10/2010

Ljiljana Smiljanić za Southeast European Times iz Banja Luke -- 01/10/10

Više od 8.000 kandidata registrovanih za nedeljne (3. oktobra) opšte izbore u Bosni i Hercegovini ulazi u sprint pred kraj trke.

Građani će birati članove državnog >> Pročitaj celu vest na sajtu Southeast European Times << i entitetskih parlamenata, kao i kantonalnih parlamenata u Federaciji Bosne i Hercegovine (FBiH). Za tročlano predsedništvo zemlje nadmeće se devetnaest kandidata.

Sadašnji članovi Haris Silajdžić, Nebojša Radmanović i Željko Komšić nadaju se da će ostati na svojim funkcijama, uprkos protivkandidatima kao što su Bakir Izetbegović -- sin pokojnog Alije Izetbegovića, prvog predsednika nezavisne BiH -- i bivši član predsedništva Sulejman Tihić.

Iz anketa je teško izvući zaključak. Neke pokazuju da je biračima dosta sadašnjih zvaničnika, jer nije bilo konkretnog napretka u protekle četiri godine, dok druge nagoveštavaju da oni i dalje imaju veliku podršku.

Šta je tačno pokazaće izborni rezultati.

Kada je kampanja zvanično počela prošlog meseca, sve političke stranke u zemlji obećale su da će smanjiti potrošnju zbog ekonomske recesije. Uprkos tom obećanju, Transparensi Internešenel BiH procenjuje da će troškovi kampanje iznositi skoro 2 miliona evra.

Po zakonu, politička stranka ne sme da potroši više od 10 evro centi po biraču u toku kampanje. Ali, ta pravila je teško sprovoditi, jer ne postoji zakon kojim je propisana transparentnost finansija političkih stranaka.

Stranke su većinom uložile svoja sredstva u TV reklame i bilborde. Profesor Miodrag Živanović, predavač na Univerzitetu u Banja Luci, kaže da je malim i novim strankama onemogućeno da dobiju dovoljno prostora na TV stanicama u BiH, jer etabliranije i uticajnije stranke imaju više novca i moći da obezbede sebi taj prostor.

Po njegovom mišljenju, to će uticati na izborne rezultate.

"Mediji imaju veliki uticaj na obične građane. To je zato što, kako volim da kažem, imaju televizore umesto mozga. Umesto da čitaju novine, oni čitaju šta god im se stavi ispred nosa", rekao je Živanović.

Bošnjačka Stranka demokratske akcije (SDA) potrošila je više od 130.000 evra na svoju kampanju u poslednjih sedam dana.

"Glavna aktivnost SDA je angažovanje velikog broja njenih članova da nadoknade nedostatak novca na terenu. Ukupni finansijski troškovi biće sigurno manji od onih predloženih zakonom", rekli su zvaničnici stranke.

Ranije, tokom prve dve nedelje kampanje, vladajuća stranka u Republici Srpskoj, Savez nezavisnih socijaldemokrata (SNSD), i vladajuća stranka u Federaciji BiH, Stranka za BiH (SBiH), potrošili su najviše. Do sada je SNSD potrošila oko 140.000 evra, a SBiH oko 130.000 evra.

"Potrošićemo koliko nam je potrebno. Taj iznos će biti između 300.000 i 500.000 evra", rekao je generalni sekretar SNSD Rajko Vasić.

Stranke su ove nedelje za medijske reklame potrošile ukupno 40.000 evra, što je preko 100 puta više od prosečne plate u zemlji.

Nastavak na Southeast European Times...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Southeast European Times. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Southeast European Times. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.