Grad ne prihvata   uslove Francuza

Izvor: Blic, 26.Dec.2010, 01:40   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Grad ne prihvata uslove Francuza

Priča oko projektovanja i izgradnje beogradskog metroa, koja je trebalo da bude poverena nekoj od francuskih kompanija, proteklih dana se zakomplikovala i ne ide u pravcu koji žele francuske vlasti. Njihova ideja je da Srbiji odobre donaciju od tri miliona evra za izradu projekta prve linije, ali pod uslovom da sve kompozicije vozova budu kupljene od francuske kompanije “Alstom”, saznaje “Blic”.

To bi praktično značilo da bi francuska strana platila sama sebi, odnosno >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << svojoj firmi da radi projekat (pošto je to bio načelan dogovor), a da bi Srbija i Grad Beograd trebalo da od njihovog proizvođača kupe vozove u vrednosti od oko 200 miliona evra (preliminarne procene) i to bez tendera.

Situacija bi se dodatno zakomplikovala, jer Grad i Republika nakon toga ne bi mogli da uzmu kredite od najvećih banaka koje finansiraju ovakve i slične projekte (Evropske banke za obnovu i razvoj i Evropske investicione banke), jer one to ne čine u aranžmanima bez tendera. Takođe, prema nezvaničnim informacijama, francuska strana je tražila i da se u naredne dve godine na ovu temu ne pregovara ni sa jednom drugom firmom osim sa "Alstomom”.

Kada se uopšte krenulo u konkretniju priču oko metroa, domaće vlasti su razmišljale u pravcu da Francuzi urade projekat i rade na njegovoj izgradnji, ali bi njihova obaveza bila i da obezbede sredstva (kroz povoljne kredite), koje bi Republika i Grad vraćali narednih 25 do 30 godina, kao i da francuska strana može da uđe i kao koncesionar i delimično upravlja i ubira profit. U takvom aranžmanu kompozicije vozova bi se verovatno i nabavljale od njihovih proizvođača, jer bi metro tako bio i projektovan.

Međutim, u ponudi francuske strane obaveza gradskih i republičkih vlasti bila bi, pored kupovine kompozicija vrednih oko 200 miliona evra, i da obezbede još oko 500 miliona evra da metro uopšte počne da se pravi. Prema saznanjima "Blica”, Republika i Grad saglasni su u tome da na ovaj aranžman ne treba pristati.

Ovakav razvoj događaja dodatno će usporiti projekat izgradnje metroa s obzirom na to da je nekakav načelan dogovor sa francuskom stranom bio da izrada projekta za prvu liniju od Ustaničke do Novog Beograda (Tvorničke ulice) potraje oko godinu dana, a da metro eventualno počne da se gradi za oko dve godine.

Gradske vlasti su još pre nekoliko meseci francuskoj Vladi dostavile projektni zadatak, koji je podrazumevao kompletnu pripremu dokumentacija za prvu liniju, kao i izradu idejnog projekta, studije izvodljivosti, zaštite životne sredine, isplativosti... Takođe, on je trebalo i da kaže kako će prva linija izgledati, gde će preći reku, kog će kapaciteta biti, koliko će imati stanica i koliko će sve to koštati. Grad bi tako, kada za to dođe vreme, imao spremne sve papire, projekte i studije na osnovu kojih bi mogao da se raspiše tender za izgradnju trase od Ustaničke do Tvorničke ulice.

Pre tačno 16 dana potpredsednik Vlade Božidar Đelić rekao je za "Blic” da je „sve izvesnije da će Francuska biti strateški partner Srbiji za izgradnju metroa".

- Ako u tome nađe interes, francuska strana će morati da obezbedi nekomercijalne kredite i za kupovinu svega što je potrebno da metro funkcioniše, od vagona i lokomotiva do ostale opreme, a prema prvim procenama, taj iznos bi mogao da bude oko 190 miliona evra - rekao je tada Đelić.

„Samo da ne bude stani-kreni"

- Naši razgovori sa Francuskom, koja ima jedan od najefikasnijih metro-sistema u svetu i koja je gradila metroe u više desetina zemalja, nisu ograničeni samo na projekat i studiju. Tražimo strateškog partnera koji će nas u narednih desetak godina finansijski i tehnološki „pratiti” u ovom poslu, kako ne bismo imali situaciju kao u prošlosti, da se ovaj posao počne, pa se stane... Mali je broj država koje imaju kapacitet za jednu takvu stvar, ali Francuska sigurno jeste jedna od njih - kaže Đelić.

Nastavak na Blic...






Povezane vesti

Francuzi traže protekciju za metro?

Izvor: B92, 26.Dec.2010

Beograd -- Priča oko projektovanja i izgradnje beogradskog metroa, koja je trebalo da bude poverena nekoj od francuskih kompanija, proteklih dana se zakomplikovala...Naime, francuske vlasti žele da Srbiji odobre donaciju od tri miliona evra za izradu projekta prve linije, ali pod uslovom da sve kompozicije...

Nastavak na B92...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.