Više od igre

Izvor: B92, 02.Apr.2008, 14:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Više od igre

Intervju: Aja Jung, Selektor 5. Beogradskog festivala igre

Prema svom sloganu, 5. Beogradski festival igre biće „više od igre". Sve ono što se u svetskim metropolama razvuče i na po godinu dana, beogradska publika ima mogućnost da pogleda tokom dve aprilske nedelje.

Beogradski festival igre održava se ove godine od 4 - 19. aprila.


Tokom trajanja festivala, koga će sve publika moći da vidi na sceni?

Prvi dolazak Baleta >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << milanske Skale, čija je istorija tesno isprepletena sa samom istorijom baletske umetnosti, jeste kulturni događaj koji će ostati zapisan u našoj plesnoj istoriji. Balet "Mediteranea", u izvođenju Baleta milanske Skale, oslanja se na boje, atomsferu i muziku živopisnog regiona.

Predstava "Pret A Porter", Baleta iz Maribora, osim sjajne igre podrazumeva i koncert dvojice najpoznatijih slovenačkih pijanista Milka Lazara i Bojana Gorišeka. Zatim tu je i jedan od najinteresantnijih igrača i koreografa današnjice, kinez Šen Vej, koji je završio slikarstvo i filmsku režiju u Njujorku, gde je osnovao i svoju plesnu kompaniju za koju se otimaju najprestižnije svetske scene i festivali. Njegov rukopis jeste sublimacija najrazličitijih kreativnih iskustava...

Hipnotički efekat šejkera ili kugle ispunjene snegom čiji su stanovnici igrači izraelske trupe "Inbal Pinto", doneće novo viđenje plesne scenografije i kostima kakvi predstavljaju ultimativni polazište i izazov za koreografsku kreaciju. Poseban crni humor švajcarske plesne predstave koju prate video radovi iz lekarske ordinacije, približava se vrhunskom dramskom teatru.

Ako se uzme u obzir kompletan program, beogradskoj publici će se predstaviti čitav tim etabliranih, svetski priznatih koreografa srednje generacije. Neki od njih su još uvek aktivni igrači, a svi su vešti direktori prestižnih baletskih kompanija. U aprilu dolaze Henri Oguike, Edvard Klug, Mauro Bigonceti, Gaj Vajzman, Šen Vej, Mauro Astolfi, Gilijerme Boteljo....

Kakav je značaj dolaska Baleta milanske Skale u Beograd?

Kada se krajem decembra podigla zavesa u Skali, i kada su se na sceni pojavili Roberto Bole i Svetlana Zaharova u Labudovom jezeru, shvatila sam još jednom zašto ovaj „baletski Diznilend" retko gostuje, odnosno zašto su pravila užasno kruta i ne dozvoljavaju kompromise.

Prošle godine su se predstvili publici u Londonu i na japanskoj turneji, a ova godina je rezervisana za parisku Operu i gostovanje u Beogradu. To će ujedno biti i prvo predstavljanje Baleta milanske Skale u našem regionu.

Moji pregovori sa Skalom traju skoro sedam godina, od Rikardija Mutija do Stefana Lisnera, od perioda rekonstrukcije do povratka u prelepu zgradu raskošne scene.

Balet Skale će 4. aprila u Centru Sava, otvoriti 5. Beogradski festival igre, i to u punom sastavu plesnog, tehničkog i administrativnog korpusa. Donose predstavu od koje se očekuje da bude novi hit iz pera koreografa Maura Bigoncetija, i koju će beogradska publika videti odmah nakon italijanske premijere, koja je bila 25. marta.

Publika će moći da vidi mnogo toga što je novo na svetskoj sceni igre, koreografije...?

Videće potpuno nove produkcije, što je zaista privilegija. Videće trupe koje gostuju na najprestižnijim svetskim scenama. Videće nova stremljenja savremene igre i najrazličitije koreografske rukopise.

Veliki broj baletskih stručnjaka, kritičara i novinara, ali i producenata, direktora velikih pozorišnih kuća i festivala, koji u aprilu dolaze u Beograd - a to jeste potvrda da smo na dobrom putu. Kada o Festivalu pišu vodeći baletski i plesni časopisi u svetu, kada magazin "Air France"-a obezbedi dobar prostor za priču o manifestaciji, kada novine i portali u regionu govore o festivalu kao o važnom kulturnom događaju ili kada o gostovanju milanske Skale u Beogradu izveste sve vodeće italijanske novine i magazini, onda to postaje važno za grad i državu... To je ono što popularno nazivamo brendiranjem Srbije i u čemu očekujemo još veću podršku domaćih autoriteta.

Treba dodati da se čitav projekat ponovo događa u nevreme, jer kada Pariz upale demostranti, ni jedan umetnik ne razmišlja o otkazivanju svog nastupa u pariskoj Operi, a kada iz Beograda otputuje loša vest, ona za čas može da izazove strah i da čitavu manifestaciju stavi u pitanje.

Pojedine predstave 5. Beogradskog festivala igre gostovaće i u drugim gradovima Srbije?

Da, već tradicionalno pokušavamo da decentralizujemo događaj.

Ove godine američko-kineska trupa "Shen Wei Dance Arts", nakon Beograda odlazi u Niš, a švajcarski "Alias" u Užice.

Bilo bi dobro da imamo još partnera, jer bi to smanjilo troškove produkcije i omogućilo publici van Beograda da uživa u nekim novim pozorišnim razmišljanjima i tehnikama. Ipak, da bi imali ovakav program morate razmišljati bar jednu sezonu unapred, a rano planiranje, vizija i strategija u oblasti kulture, još se nisu primile na domaćem terenu.

Koliko je ovaj festival značajan za Beograd, Srbiju, region...?

Igra se u lokalnim, balkanskim prilikama, ranije posmatrala u domenu hobija, iako se radi o izuzetno zahtevnoj i fragilnoj profesiji sa puno odricanja.

U svetu savremena igra je u modi, mnoge ozbiljne zemlje upravo na umetničkoj igri baziraju svoju kulturnu strategiju i predstavljanje svoje kulture van granica.

Jedina plesna razglednica iz tog sveta ranije nam je stizala preko Bitef-a, dok je Beogradski festival igre, hrabro uveo boje na crno belu plesnu fotografiju regiona.

Videli smo po prvi put ono što se u svetu već smatra savremenom klasikom. Velike koreografe i produkcije. Problem je što publiku više ne možete vratiti unazad, pa je vreme da se i lokalna plesna zajednica inficira uticajima i da amaterizam i eksperiment kakvima smo se zadovoljavali u godinama mraka, ustupe mesto kvalitetu koji će obezbediti kontinuitet u periodu između dva festivala.

U početku, BFI bio je zamišljen kao smotra regionalnog karaktera. Postepeno Beograd je, naime, dobio glamurozan festival igre, festival za koji raste interesovanje širom Evrope?

Beogradski festival igre je krenuo da se osmišljava i realizuje u krajnje prijateljskim okvirima.

U regionu nije bilo takvog plesnog događaja, ni u prošlosti, odnosno periodu kulturne istorije koja je imala snažnije finansijske okvire, tako da nije bilo mogućnosti da se oslonimo na ranija iskustva.

Projekat je bio utemeljen jedino na mnogobrojnim ličnim kontakatima, velikom entuzijazmu i energiji. Da nije bilo prijateljskih relacija, sigurno nikad ne bi imali ovakav program. Komercijalne cene pojedinih plesnih kompanija, kao i uslovi kakve postavljaju u drugim prilikama i svetskim metropolama, za nas su još uvek nemoguća misija. Pre svega zbog toga što ne možemo izvoditi jedan naslov nekoliko večeri uzastopno, kako se to radi u Milanu, Parizu ili Londonu, niti računati na prihod od ulaznica, koji u svetu pokrije dosta troškova.

Iako je tim koji realizuje ovu manifestaciju izuzetno mali i još uvek deluje bez kancelarije, u njenom stvaranju, učestvovalo je mnogo onih koji su prepoznali kvalitet, novu vrstu komunikacije, prostor i potrebu u kulturnom životu...

Naravno, festival se dogodio i uprkos mnogim saplitanjima i omalovažavanjima. U drugoj festivalskoj godini, naišli smo na razumevanje gradskih, a u trećoj i na razumevanje nadležnih republičkih institucija. To je i u svetu potvrda za jednu manifestaciju, kada grad i država u nju ulaze. Takođe, pomoć sponzora je dragocena i njima dugujemo zahvalnost za ovakav program i odjek festivala.

Šta se od ovog festivala može očekivati u budućnosti?

Radimo na budućim izdanjima festivala i trudimo se da festival unapredi lokalne plesne prilike. Ovde su potrebni dobri pedagozi i plesna akademija, dobra produkcija kakva će jednog dana moći i da se izveze u svet, zanimljivi časopisi, plesni teatar, potrebni su novi klinci, nove generacije talenata... Samo da još sami sebi priznamo da nam je potrebna pomoć stručnjaka, a vrata su nam otvorena i mnogo dobre volje ima.

Pročitajte više o ovoj temi

Program festivala:

BALET MILANSKE SKALE

Milano, Italija

4.4.2008. Sava centar 20h

Mediteranea

muzika: W.A.Mozart, G.Ligeti, P.da Palestrina, G.Paniagua, M.Marais, A.Brahem, J.Cabanilles, tradicionali

izbor muzike: Paride Bonetta & Mauro Bigonzetti

koreografija: Mauro Bigonzetti

scena i kostim: Roberto Tirelli

dizajn svetla: Carlo Cerri

produkcija: Teatro alla Scala

zvezda: Massimo Murru

premijera: 2008., Teatro degli Arcimboldi, Milano

trajanje: 75'

INBAL PINTO DANCE COMPANY

Tel Aviv, Izrael

6.4.2008. Beogradsko dramsko pozorište 20h

Šejker

muzika: F.Chopin, G.Bryars, A.Part, Švedska narodna muzika, pesme iz 50-ih godina XX veka...

koreografija,scena,kostim,šminka: Inbal Pinto & Avshalom Pollak

saradnik kostimografa: Ditza Avidan

dizajn svetla: Uri Morag

balet majstor: Efrat Mazor Goldberg

organizacija turneje: Ronnit Rabinowitz

premijera: Tel Aviv, 2006

trajanje: 60'

igraju: Noga Harmelin, Shi Pratt, Dana Shoval, Naomi Nissim, Ivica Bago, Elad Livnat, Yigal Furman, Michal Almogi, Zvi Fishzon, Talia Beck, Shir Medvetzki

HENRI OGUIKE DANCE COMPANY

London, Velika Britanija

8.4.2008. Beogradsko dramsko pozorište 20h

Malo crveno

muzika: Antonio Vivaldi

koreografija: Henri Oguike

kostim: Asalia Khadjé

dizajn svetla: Guy Hoare

trajanje: 22'

premijera: 2007, Laban Centre, London

Granice izražajnosti

muzika: Ali Farka Toure

koreografija: Henri Oguike

kostim: Asalia Khadjé

dizajn svetla: Guy Hoare

trajanje: 10'

premijera: 2006, Wyvern Theatre, Swindon

Ples tigra

muzika: Steve Martland

koreografija: Henri Oguike

kostim: Elizabeth Baker

dizajn svetla:Guy Hoare

trajanje: 16'

premijera: 2005, St Edmundsbury Cathedral, Bury St Edmunds

Prva linija

muzika: Dmitri Shostakovitch

koreografija: Henri Oguike

kostim: Elizabeth Baker

dizajn svetla: Guy Hoare

trajanje: 20'

premijera: 2002, British Dance Edition, Birmingham

igrači: Henri Oguike, Nuno Campos, Sarah Linstra, Laura Pena Nunez, Wei Chun Luo, Chihiro Kawasaki, Fukiko Takase, Lisa Welham, Giorgio De Carolis, Judith La Rocca, Martina Bussi, Jac Carlsson, Fabrizio Petrachi

ALIAS

Ženeva, Švajcarska

10.04.2008. Beogradsko dramsko pozorište 20h

Hvatanje prašine

koreografija: Guilherme Botelho u saradnji sa igračima

izbor muzike:Guilherme Botelho

kostimi: Karine Vintache

scena: Gilles Lambert

dizajn svetla: Pascal Burgat

fotografija: G. Leao de Carvalho

premijera: 2007, Theatre Forum Meyrin, Geneva

trajanje: 75'

igraju: Fabio Bergamaschi, Sung Im Her, Sang Mi Park, Guillaume Marie, Christos Strinopoulos

SHEN WEI DANCE ARTS

Njujork, SAD

12.4.2008. Opera Madlenianum 20h

Posvećenje proleća

muzika: Igor Stravinsky

koreografija, dizajn, scenografija, kostim, šminka: Shen Wei

klavir: Fazil Say

dizajn svetla: David Ferri

premijera: 2003, Lincoln Center, New York

trajanje: 40'

Slobodan pad / Šen Vei

muzika: John Tavener, Tibetan Buddhist Chant

koreografija, dizajn, scenografija, kostim, šminka: Shen Wei

dizajn svetla: David Ferri

premijera: 2000, Guangdong Modern Dance Company, China

trajanje: 40'

igraju: Reid Bartleme, Brooke Broussard, Lindsay Clark, Andrew Cowan, Dai Jian, Duan Ni, Jessica Harris, James Healey, Kathleen Jewett, Alexa Kershner, Oceane McCord, Shen Wei, Sara Procopio, Kanako Sato, Joan Wadopian

KLUB GAJ i RONI

Groningen, Holandija

13. 4.2008. Beogradsko dramsko pozorište 20h

Poetični porazi

muzika: Heiner Goebbels

muzički aranžman: Frits Selie (Prime)

koncept, koreografija: Roni Haver & Guy Weizman

scenario: Veerle van Overloop

dizajn scene: Ascon de Nijs

izrada dekora: Douwe Ket & Alicia Ziff

film, grafički dizajn: Peter de Kan

dizajn svetla: Wil Frikken

fotografija: Wim Te Brake

produkcija: Grand Theatre Groningen, Club Guy & Roni, Prime

premijera: 2008, Mounsonturm, Frankfurt, Germany

trajanje: 70'

igraju: Roni Haver, Dunja Jocić, Eva Puschendorf, Yvonne Weschke, Jorge Morro, Igor Podsiadly, Peter Cseri

SPELLBOUNDANCE

Rim, Italija

15.04.2008. Beogradsko dramsko pozorište 20h

Nafas / Mauro Astolfi

muzika: G.Rossini, J.S.Bach, L.V.Beethoven

koreografija, scena, kostim: Mauro Astolfi

dizajn svetla: Valentina Marini, Mauro Astolfi

premijera: 2007, Teatro Comunale, Benevento

trajanje: 40'

Emotivna ravnoteža

muzika: Max Richter, Scanner, Alexandre Tharaud

koreografija, kostimi: Mauro Astolfi

dizajn svetla: Marco Policastro

premijera: 2007, Teatro Camploy , Verona

trajanje: 22'

igrači: Alessandra Chirulli, Angelo Venneri, Maria Cossu, Gianmaria Giuliattini, Marianna Ombrosi, Silvia Rizzo, Sofia Barbiero, Francesco Gammino, Camilla Brezzi.

NACIONALNI BALET

Maribor, Slovenija

17.04.2008. Scena Sava centra 20h

Pret-a-Porter

muzika: Milko Lazar

koreografija: Edward Clug

scenografija: Marko Japelj

kostim: Leo Kulaš

dizajn svetla: Andrej Hajdinjak

igrači: Križman, Evgenija Koškina, Branka Popovici, Ines Petek, Catarina Meneses, Matjaž Marin, Tiberiu Marta, Gaj Žmavc, Denes Darab, Demetrius King

klavir: Bojan Gorišek & Milko Lazar

trajanje: 70 min.

premijera: 2008, Belgrade Dance Festival

NACIONALNI BALET MARSEJA

Marsej, Francuska

19.4.2008. Sava centar 20h

Metapolis II

koncept : Frédéric Flamand & Zaha Hadid

koreografija: Frédéric Flamand and the dancers

dizajn scene i kostima: Zaha Hadid

saradnik koreografa: Yasuyuki Endo

dizajn svetla: Frédéric Flamand & Nicolas Olivier

muzički aranžman: Jacques-Yves Le Docte

video: Jean-Christophe Aubert

kamera: Pino Piptone

produkcija: Ballet National de Marseille, Festival de Marseille, Charleroi/Danses-Centre Chorégraphique de la Communauté franaise de Belgique, Brussel 2000-European Capital of Culture, La Maison des Arts de Créteil, l'Arsenal de Metz, Het Muziektheater Amsterdam, Festival Oriente Occidente

igraju: Valerie Blaecke, Delphine Boutet, Marion Cavaille, Katharina Christl, Nonoka Kato, Yoshiko Kinoshita, Agnes Lascombes, Aurelie Lique, Valentina Pace, Marion Zurbach, Slawek Bendrat, Frederic Carre, Simon Courchel, Yasuyuki Endo, Vito Giotta, Marcos Marco, Nathanael Marie, Anton Zvir

premijera: 2006, Festival de Marseille

trajanje: 75'

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.