Izvor: B92, 02.Apr.2008, 14:37 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Više od igre
Intervju: Aja Jung, Selektor 5. Beogradskog festivala igre
Prema svom sloganu, 5. Beogradski festival igre biće „više od igre". Sve ono što se u svetskim metropolama razvuče i na po godinu dana, beogradska publika ima mogućnost da pogleda tokom dve aprilske nedelje.
Beogradski festival igre održava se ove godine od 4 - 19. aprila.
Tokom trajanja festivala, koga će sve publika moći da vidi na sceni?
Prvi dolazak Baleta >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << milanske Skale, čija je istorija tesno isprepletena sa samom istorijom baletske umetnosti, jeste kulturni događaj koji će ostati zapisan u našoj plesnoj istoriji. Balet "Mediteranea", u izvođenju Baleta milanske Skale, oslanja se na boje, atomsferu i muziku živopisnog regiona.
Predstava "Pret A Porter", Baleta iz Maribora, osim sjajne igre podrazumeva i koncert dvojice najpoznatijih slovenačkih pijanista Milka Lazara i Bojana Gorišeka. Zatim tu je i jedan od najinteresantnijih igrača i koreografa današnjice, kinez Šen Vej, koji je završio slikarstvo i filmsku režiju u Njujorku, gde je osnovao i svoju plesnu kompaniju za koju se otimaju najprestižnije svetske scene i festivali. Njegov rukopis jeste sublimacija najrazličitijih kreativnih iskustava...
Hipnotički efekat šejkera ili kugle ispunjene snegom čiji su stanovnici igrači izraelske trupe "Inbal Pinto", doneće novo viđenje plesne scenografije i kostima kakvi predstavljaju ultimativni polazište i izazov za koreografsku kreaciju. Poseban crni humor švajcarske plesne predstave koju prate video radovi iz lekarske ordinacije, približava se vrhunskom dramskom teatru.
Ako se uzme u obzir kompletan program, beogradskoj publici će se predstaviti čitav tim etabliranih, svetski priznatih koreografa srednje generacije. Neki od njih su još uvek aktivni igrači, a svi su vešti direktori prestižnih baletskih kompanija. U aprilu dolaze Henri Oguike, Edvard Klug, Mauro Bigonceti, Gaj Vajzman, Šen Vej, Mauro Astolfi, Gilijerme Boteljo....
Kakav je značaj dolaska Baleta milanske Skale u Beograd?
Kada se krajem decembra podigla zavesa u Skali, i kada su se na sceni pojavili Roberto Bole i Svetlana Zaharova u Labudovom jezeru, shvatila sam još jednom zašto ovaj „baletski Diznilend" retko gostuje, odnosno zašto su pravila užasno kruta i ne dozvoljavaju kompromise.
Prošle godine su se predstvili publici u Londonu i na japanskoj turneji, a ova godina je rezervisana za parisku Operu i gostovanje u Beogradu. To će ujedno biti i prvo predstavljanje Baleta milanske Skale u našem regionu.
Moji pregovori sa Skalom traju skoro sedam godina, od Rikardija Mutija do Stefana Lisnera, od perioda rekonstrukcije do povratka u prelepu zgradu raskošne scene.
Balet Skale će 4. aprila u Centru Sava, otvoriti 5. Beogradski festival igre, i to u punom sastavu plesnog, tehničkog i administrativnog korpusa. Donose predstavu od koje se očekuje da bude novi hit iz pera koreografa Maura Bigoncetija, i koju će beogradska publika videti odmah nakon italijanske premijere, koja je bila 25. marta.
Publika će moći da vidi mnogo toga što je novo na svetskoj sceni igre, koreografije...?
Videće potpuno nove produkcije, što je zaista privilegija. Videće trupe koje gostuju na najprestižnijim svetskim scenama. Videće nova stremljenja savremene igre i najrazličitije koreografske rukopise.
Veliki broj baletskih stručnjaka, kritičara i novinara, ali i producenata, direktora velikih pozorišnih kuća i festivala, koji u aprilu dolaze u Beograd - a to jeste potvrda da smo na dobrom putu. Kada o Festivalu pišu vodeći baletski i plesni časopisi u svetu, kada magazin "Air France"-a obezbedi dobar prostor za priču o manifestaciji, kada novine i portali u regionu govore o festivalu kao o važnom kulturnom događaju ili kada o gostovanju milanske Skale u Beogradu izveste sve vodeće italijanske novine i magazini, onda to postaje važno za grad i državu... To je ono što popularno nazivamo brendiranjem Srbije i u čemu očekujemo još veću podršku domaćih autoriteta.
Treba dodati da se čitav projekat ponovo događa u nevreme, jer kada Pariz upale demostranti, ni jedan umetnik ne razmišlja o otkazivanju svog nastupa u pariskoj Operi, a kada iz Beograda otputuje loša vest, ona za čas može da izazove strah i da čitavu manifestaciju stavi u pitanje.
Pojedine predstave 5. Beogradskog festivala igre gostovaće i u drugim gradovima Srbije?
Da, već tradicionalno pokušavamo da decentralizujemo događaj.
Ove godine američko-kineska trupa "Shen Wei Dance Arts", nakon Beograda odlazi u Niš, a švajcarski "Alias" u Užice.
Bilo bi dobro da imamo još partnera, jer bi to smanjilo troškove produkcije i omogućilo publici van Beograda da uživa u nekim novim pozorišnim razmišljanjima i tehnikama. Ipak, da bi imali ovakav program morate razmišljati bar jednu sezonu unapred, a rano planiranje, vizija i strategija u oblasti kulture, još se nisu primile na domaćem terenu.
Koliko je ovaj festival značajan za Beograd, Srbiju, region...?
Igra se u lokalnim, balkanskim prilikama, ranije posmatrala u domenu hobija, iako se radi o izuzetno zahtevnoj i fragilnoj profesiji sa puno odricanja.
U svetu savremena igra je u modi, mnoge ozbiljne zemlje upravo na umetničkoj igri baziraju svoju kulturnu strategiju i predstavljanje svoje kulture van granica.
Jedina plesna razglednica iz tog sveta ranije nam je stizala preko Bitef-a, dok je Beogradski festival igre, hrabro uveo boje na crno belu plesnu fotografiju regiona.
Videli smo po prvi put ono što se u svetu već smatra savremenom klasikom. Velike koreografe i produkcije. Problem je što publiku više ne možete vratiti unazad, pa je vreme da se i lokalna plesna zajednica inficira uticajima i da amaterizam i eksperiment kakvima smo se zadovoljavali u godinama mraka, ustupe mesto kvalitetu koji će obezbediti kontinuitet u periodu između dva festivala.
U početku, BFI bio je zamišljen kao smotra regionalnog karaktera. Postepeno Beograd je, naime, dobio glamurozan festival igre, festival za koji raste interesovanje širom Evrope?
Beogradski festival igre je krenuo da se osmišljava i realizuje u krajnje prijateljskim okvirima.
U regionu nije bilo takvog plesnog događaja, ni u prošlosti, odnosno periodu kulturne istorije koja je imala snažnije finansijske okvire, tako da nije bilo mogućnosti da se oslonimo na ranija iskustva.
Projekat je bio utemeljen jedino na mnogobrojnim ličnim kontakatima, velikom entuzijazmu i energiji. Da nije bilo prijateljskih relacija, sigurno nikad ne bi imali ovakav program. Komercijalne cene pojedinih plesnih kompanija, kao i uslovi kakve postavljaju u drugim prilikama i svetskim metropolama, za nas su još uvek nemoguća misija. Pre svega zbog toga što ne možemo izvoditi jedan naslov nekoliko večeri uzastopno, kako se to radi u Milanu, Parizu ili Londonu, niti računati na prihod od ulaznica, koji u svetu pokrije dosta troškova.
Iako je tim koji realizuje ovu manifestaciju izuzetno mali i još uvek deluje bez kancelarije, u njenom stvaranju, učestvovalo je mnogo onih koji su prepoznali kvalitet, novu vrstu komunikacije, prostor i potrebu u kulturnom životu...
Naravno, festival se dogodio i uprkos mnogim saplitanjima i omalovažavanjima. U drugoj festivalskoj godini, naišli smo na razumevanje gradskih, a u trećoj i na razumevanje nadležnih republičkih institucija. To je i u svetu potvrda za jednu manifestaciju, kada grad i država u nju ulaze. Takođe, pomoć sponzora je dragocena i njima dugujemo zahvalnost za ovakav program i odjek festivala.
Šta se od ovog festivala može očekivati u budućnosti?
Radimo na budućim izdanjima festivala i trudimo se da festival unapredi lokalne plesne prilike. Ovde su potrebni dobri pedagozi i plesna akademija, dobra produkcija kakva će jednog dana moći i da se izveze u svet, zanimljivi časopisi, plesni teatar, potrebni su novi klinci, nove generacije talenata... Samo da još sami sebi priznamo da nam je potrebna pomoć stručnjaka, a vrata su nam otvorena i mnogo dobre volje ima.
Pročitajte više o ovoj temi
Program festivala:
BALET MILANSKE SKALE
Milano, Italija
4.4.2008. Sava centar 20h
Mediteranea
muzika: W.A.Mozart, G.Ligeti, P.da Palestrina, G.Paniagua, M.Marais, A.Brahem, J.Cabanilles, tradicionali
izbor muzike: Paride Bonetta & Mauro Bigonzetti
koreografija: Mauro Bigonzetti
scena i kostim: Roberto Tirelli
dizajn svetla: Carlo Cerri
produkcija: Teatro alla Scala
zvezda: Massimo Murru
premijera: 2008., Teatro degli Arcimboldi, Milano
trajanje: 75'
INBAL PINTO DANCE COMPANY
Tel Aviv, Izrael
6.4.2008. Beogradsko dramsko pozorište 20h
Šejker
muzika: F.Chopin, G.Bryars, A.Part, Švedska narodna muzika, pesme iz 50-ih godina XX veka...
koreografija,scena,kostim,šminka: Inbal Pinto & Avshalom Pollak
saradnik kostimografa: Ditza Avidan
dizajn svetla: Uri Morag
balet majstor: Efrat Mazor Goldberg
organizacija turneje: Ronnit Rabinowitz
premijera: Tel Aviv, 2006
trajanje: 60'
igraju: Noga Harmelin, Shi Pratt, Dana Shoval, Naomi Nissim, Ivica Bago, Elad Livnat, Yigal Furman, Michal Almogi, Zvi Fishzon, Talia Beck, Shir Medvetzki
HENRI OGUIKE DANCE COMPANY
London, Velika Britanija
8.4.2008. Beogradsko dramsko pozorište 20h
Malo crveno
muzika: Antonio Vivaldi
koreografija: Henri Oguike
kostim: Asalia Khadjé
dizajn svetla: Guy Hoare
trajanje: 22'
premijera: 2007, Laban Centre, London
Granice izražajnosti
muzika: Ali Farka Toure
koreografija: Henri Oguike
kostim: Asalia Khadjé
dizajn svetla: Guy Hoare
trajanje: 10'
premijera: 2006, Wyvern Theatre, Swindon
Ples tigra
muzika: Steve Martland
koreografija: Henri Oguike
kostim: Elizabeth Baker
dizajn svetla:Guy Hoare
trajanje: 16'
premijera: 2005, St Edmundsbury Cathedral, Bury St Edmunds
Prva linija
muzika: Dmitri Shostakovitch
koreografija: Henri Oguike
kostim: Elizabeth Baker
dizajn svetla: Guy Hoare
trajanje: 20'
premijera: 2002, British Dance Edition, Birmingham
igrači: Henri Oguike, Nuno Campos, Sarah Linstra, Laura Pena Nunez, Wei Chun Luo, Chihiro Kawasaki, Fukiko Takase, Lisa Welham, Giorgio De Carolis, Judith La Rocca, Martina Bussi, Jac Carlsson, Fabrizio Petrachi
ALIAS
Ženeva, Švajcarska
10.04.2008. Beogradsko dramsko pozorište 20h
Hvatanje prašine
koreografija: Guilherme Botelho u saradnji sa igračima
izbor muzike:Guilherme Botelho
kostimi: Karine Vintache
scena: Gilles Lambert
dizajn svetla: Pascal Burgat
fotografija: G. Leao de Carvalho
premijera: 2007, Theatre Forum Meyrin, Geneva
trajanje: 75'
igraju: Fabio Bergamaschi, Sung Im Her, Sang Mi Park, Guillaume Marie, Christos Strinopoulos
SHEN WEI DANCE ARTS
Njujork, SAD
12.4.2008. Opera Madlenianum 20h
Posvećenje proleća
muzika: Igor Stravinsky
koreografija, dizajn, scenografija, kostim, šminka: Shen Wei
klavir: Fazil Say
dizajn svetla: David Ferri
premijera: 2003, Lincoln Center, New York
trajanje: 40'
Slobodan pad / Šen Vei
muzika: John Tavener, Tibetan Buddhist Chant
koreografija, dizajn, scenografija, kostim, šminka: Shen Wei
dizajn svetla: David Ferri
premijera: 2000, Guangdong Modern Dance Company, China
trajanje: 40'
igraju: Reid Bartleme, Brooke Broussard, Lindsay Clark, Andrew Cowan, Dai Jian, Duan Ni, Jessica Harris, James Healey, Kathleen Jewett, Alexa Kershner, Oceane McCord, Shen Wei, Sara Procopio, Kanako Sato, Joan Wadopian
KLUB GAJ i RONI
Groningen, Holandija
13. 4.2008. Beogradsko dramsko pozorište 20h
Poetični porazi
muzika: Heiner Goebbels
muzički aranžman: Frits Selie (Prime)
koncept, koreografija: Roni Haver & Guy Weizman
scenario: Veerle van Overloop
dizajn scene: Ascon de Nijs
izrada dekora: Douwe Ket & Alicia Ziff
film, grafički dizajn: Peter de Kan
dizajn svetla: Wil Frikken
fotografija: Wim Te Brake
produkcija: Grand Theatre Groningen, Club Guy & Roni, Prime
premijera: 2008, Mounsonturm, Frankfurt, Germany
trajanje: 70'
igraju: Roni Haver, Dunja Jocić, Eva Puschendorf, Yvonne Weschke, Jorge Morro, Igor Podsiadly, Peter Cseri
SPELLBOUNDANCE
Rim, Italija
15.04.2008. Beogradsko dramsko pozorište 20h
Nafas / Mauro Astolfi
muzika: G.Rossini, J.S.Bach, L.V.Beethoven
koreografija, scena, kostim: Mauro Astolfi
dizajn svetla: Valentina Marini, Mauro Astolfi
premijera: 2007, Teatro Comunale, Benevento
trajanje: 40'
Emotivna ravnoteža
muzika: Max Richter, Scanner, Alexandre Tharaud
koreografija, kostimi: Mauro Astolfi
dizajn svetla: Marco Policastro
premijera: 2007, Teatro Camploy , Verona
trajanje: 22'
igrači: Alessandra Chirulli, Angelo Venneri, Maria Cossu, Gianmaria Giuliattini, Marianna Ombrosi, Silvia Rizzo, Sofia Barbiero, Francesco Gammino, Camilla Brezzi.
NACIONALNI BALET
Maribor, Slovenija
17.04.2008. Scena Sava centra 20h
Pret-a-Porter
muzika: Milko Lazar
koreografija: Edward Clug
scenografija: Marko Japelj
kostim: Leo Kulaš
dizajn svetla: Andrej Hajdinjak
igrači: Križman, Evgenija Koškina, Branka Popovici, Ines Petek, Catarina Meneses, Matjaž Marin, Tiberiu Marta, Gaj Žmavc, Denes Darab, Demetrius King
klavir: Bojan Gorišek & Milko Lazar
trajanje: 70 min.
premijera: 2008, Belgrade Dance Festival
NACIONALNI BALET MARSEJA
Marsej, Francuska
19.4.2008. Sava centar 20h
Metapolis II
koncept : Frédéric Flamand & Zaha Hadid
koreografija: Frédéric Flamand and the dancers
dizajn scene i kostima: Zaha Hadid
saradnik koreografa: Yasuyuki Endo
dizajn svetla: Frédéric Flamand & Nicolas Olivier
muzički aranžman: Jacques-Yves Le Docte
video: Jean-Christophe Aubert
kamera: Pino Piptone
produkcija: Ballet National de Marseille, Festival de Marseille, Charleroi/Danses-Centre Chorégraphique de la Communauté franaise de Belgique, Brussel 2000-European Capital of Culture, La Maison des Arts de Créteil, l'Arsenal de Metz, Het Muziektheater Amsterdam, Festival Oriente Occidente
igraju: Valerie Blaecke, Delphine Boutet, Marion Cavaille, Katharina Christl, Nonoka Kato, Yoshiko Kinoshita, Agnes Lascombes, Aurelie Lique, Valentina Pace, Marion Zurbach, Slawek Bendrat, Frederic Carre, Simon Courchel, Yasuyuki Endo, Vito Giotta, Marcos Marco, Nathanael Marie, Anton Zvir
premijera: 2006, Festival de Marseille
trajanje: 75'