Domaći dramski tekst u glavnoj ulozi

Izvor: S media, 26.Maj.2010, 18:30   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Domaći dramski tekst u glavnoj ulozi

Večeras, svečanim otvaranjem i izvođenjem mjuzikla „Kosa“ (Ragni, Rado, režija Kokan Mladenović) Ateljea 212, počinje 55. Sterijino pozorje na kojem će do 4. juna, koliko traje, biti izvedeno 12 predstava u dve selekcije glavnog takmičarskog programa (nacionalna drama i nacionalno pozorište) i pet predstava u pratećem programu („Drugovi“).

Po rečima v. d. direktora Milivoja Mlađenovića, „glavnu ulogu“ na festivalu, uprkos polemikama koje je selekcija izazvala, >> Pročitaj celu vest na sajtu S media << ipak ima domaći dramski tekst, a selektor nacionalne drame Ana Tasić kaže da se u izboru rukovodila provokativnim rediteljskim čitanjima.

Upitan za izjavu za „Blic“ pred početak 55. našeg najznačajnijeg pozorišnog festivala, Milivoje Mlađenović kaže: „Jedna od stvari za koju bih rekao da je bitna činjenica ovogodišnjeg festivala je to što je od 12 predstava u zvaničnoj konkurenciji sedam onih koje su rađene po domaćem dramskom tekstu, koji jeste ključna odrednica ove pozorišne manifestacije od njenog osnivanja. S pažnjom uvažavam polemike i osporavanja ovogodišnje selekcije, od nekih ljudi od pozorišnog autoriteta, koja je reprezent onoga što je u ovom trenutku najvrednije u pozorištima Srbije po oceni selektora i koja, nema sumnje, ima svoje ozbiljne argumente. Između ostalog, festivalska draž je i u tome; u tom sučeljavanju mišljenja, estetskih sudova, koncepata. U toku festivala biće održana i konstitutivna sednica, i formiran umetnički savet sa 11 članova. Verujem, nadam se i svojski ću se truditi da 55, dakle i jubilarno Pozorje bude u slavu pozorišta u punom smislu te reči.

Ako mi dozvolite da budem i ličan, čini mi se posebno interesantnim, pa i važnim, što je Pozorju prethodio jedan novi festival koji je okupio odlične predstave, koji je završen obnovljenom legendarnom predstavom „Kate Kapuralica“ koja je iznova ispraćena ovacijama, i koji je u žižu naše pozorišne zbilje na neki način vratio Ljubomira - Mucija Draškića, velikog pozorišnog stvaraoca i teatarskog maga.“

Da podsetimo, tri selektora Ana Tasić, pozorišni kritičar, zadužena za selekciju nacionalne drame, Aleksandra Glovacki, pozorišni kritičar, zadužena za selekciju nacionalnog pozorišta, i Nikola Zavišić, reditelj selektor međunarodnog programa, odlučili su da učešće na 55. Sterijinom pozorju od 26. maja do 4. juna ove godine u Novom Sadu zaslužuje 17 predstava. Polemike su proletos, nakon objavljivanja selekcije, vođene, uglavnom, oko toga da je od ukupno 17 predstava (samo) sedam rađeno po dramskim delima pisaca iz Srbije, od kojih tri dolaze iz inostranstva, da dve predstave izvode domaća pozorišta na mađarskom jeziku, a dve na srpskom…

Ono što je, prevashodno, na ovaj ili onaj način bilo u fokusu pažnje je domaći dramski tekst. U obrazloženju svoje selekcije Ana Tasić kaže da je od polovine marta prošle do polovine marta ove godine odgledala 59 predstava, da su joj prioritet bila provokativna rediteljska čitanja. „U utvrđivanju zajedničkih odrednica programa nacionalne drame jasno se primećuje da, u formalnom pogledu, sve predstave bez izuzetka, karakteriše fragmentarnost, odsustvo linearnog narativa, a često i stabilnih likova. Ta osobenost, odnosno forma je u funkciji sadržaja predstava - izražavanja dezorijentacije, šizoidnosti savremenog čoveka, kao i njegovih pokušaja da se pronađu značenja, struktura, nov sistem vrednosti“, napominje između ostalog Ana Tasić u obrazloženju selekcije.



Predstave na Pozorju


SELEKCIJA NACIONALNE DRAME: „Barbelo, o psima i deci“ (Biljana Srbljanović / Paolo Mađeli, Pozorište „Gavela“, Zagreb), „Brod za lutke“ (Milena Marković / Aleksandar Popovski, Slovensko narodno gledališče, Ljubljana), „Generalna proba samoubistva“ (Dušan Kovačević / Nurulah Tundžer, Gradsko pozorište Istanbul), „Banović Strahinja“ (Borislav Mihajlović Mihiz / Andraš Urban, Narodno pozorište Subotica), „Pomorandžina kora“ (Maja Pelević / Kokan Mladenović, Novosadsko pozorište - Újvidéki Színház, Novi Sad), „Čekaonica” (Boris Liješević i Branko Dimitrijević / Boris Liješević, Atelje 212, Beograd) i „Sardinija” (Ištvan Besedeš / Andraš Urban, Pozorište „Kostolanji Deže”, Subotica).

SELEKCIJA NACIONALNOG POZORIŠTA: „Dundo Maroje” (Marin Držić / Kokan Mladenović, Kruševačko pozorište),”Kosa” (Ragni, Rado / Kokan Mladenović, Atelje 212, Beograd), „Drama o Mirjani i ovima oko nje” (Ivor Martinić / Iva Milošević, Jugoslovensko dramsko pozorište, Beograd), „Bahantkinje” (Euripid / Stafan Valdemar Holm, Narodno pozorište Beograd), „Nora” (Henrik Ibzen / Predrag Štrbac, Narodno pozorište Sombor).

SELEKCIJA MEĐUNARODNOG PROGRAMA: „Zagrebački pentagram” (Igor Rajki / Filip Šovagović, Paolo Mađeli... Zagrebačko kazalište mladih), „Dom Bernarde Albe” (F. G. Lorka / Dijego de Brea, Slovensko ljudsko gledališče Celje), „20 per 20” (Đianina Karbunariu, Yurick studio, Rumunija), „Fedra Fitnes”(Ištvan Tašnadi, KoMa & Alka. T. Companies, Budimpešta), „Will you ever be happy again” (Sanja Mitrović, Centar za kulturnu dekontaminaciju Beograd).

Nastavak na S media...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta S media. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta S media. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.