Izvor: Blic, 11.Mar.2008, 08:37 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Vožnjom na plin ušteda novca i do dva puta
Ugradnja sistema za korišćenje tečnog naftnog gasa (TNG), popularnijeg kao plin, u najjeftinijoj varijanti košta oko 220 evra, a zajedno sa troškovima atesta i registracije, ukupni trošak dostiže 285 evra. Bez obzira na ovu visoku sumu, TNG je duplo jeftiniji od benzina, pa se ugradnja plina u prosečnom putničkom automobilu može isplatiti za oko pola godine.
Pri potrošnji od osam litara na 100 kilometara i pređenih 15.000 kilometara godišnje, godišnja ušteda je oko >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << 54.000 dinara. S obzirom na to da ugradnja plinske boce i atesti koštaju oko 26.500 dinara, ispada da se vožnja na plin isplati za nepunih pola godine.
- Što se tiče potrošnje gasa i benzina, još uvek je jeftinije voziti se na TNG iako mu je cena skočila - kaže za „Blic" Zoran Doroslovac, jedan od ovlašćenih servisera. Što se tiče dizel motora, ugradnja plina kod putničkih automobila još nije isplativa jer košta oko 2.500 evra. Drugi razlog je i dosta niža cena dizela u odnosu na benzin, a Doroslovac kaže da dizel motori sa ugrađenim plinom štede oko dinar po kilometru, pa se isplate jedino ukoliko se radi o velikim vozilima kao što su kamioni i slično.
Inače, sama procedura dobijanja dozvole i atesta za vožnju na TNG nešto je komplikovanija, pa vozači treba da obrate pažnju na više detalja.
- Vozilo mora da se vozi na tehnički pregled, nakon čega se sa tehničkim listom odlazi u SUP gde je vozilo registrovano. Iz SUP-a se uzima uput za ugradnju, koji se predaje u servisu koji radi tehnički. Uz uput su potrebna fotokopija saobraćajne i fotokopija dokumenata za plinsku instalaciju, tačnije bocu i isparivač, kao i izjava servisa gde je plin ugrađen. Nakon pregleda ovlašćenog inženjera AMSS-a, vozilo se vraća na tehnički pregled gde se izdaje atest da je ugrađen TNG. Posle toga, vozač se vraća obično u lokalni SUP da bi mu upisali u saobraćajnu potrebne podatke - objasnili su nam u AMSS-u.
Kako nam je objašnjeno, atest za ugradnju košta 3.600 dinara, tehnički pregled je obično 600 - 1.000 dinara, a taksa u SUP-u je 1.210 dinara. Svega oko 5.500 dinara. Inače, održavanje sistema za TNG košta od pet evra godišnje za najjeftinije sisteme, do 50 evra za one složenije i skuplje.
Početkom prošle godine tečni naftni gas koštao je 35,50 dinara i u odnosu na benzin bio je jeftiniji 2,2 puta. Polovinom 2007. gas je bio još jeftiniji u odnosu na benzin, ali je početkom tekuće godine bio samo 1,8 puta jeftiniji. Trenutni odnos cena je dva prema jedan u korist tečnog naftnog gasa, ali se zbog dolaska toplih dana, i samim tim manje potrošnje, može očekivati čak i blagi pad cene. Ipak, da li će se ovakva praksa ponoviti i ove godine najviše će zavisiti i od kretanja cene energenata u svetu.
Cene ugradnje
Vozila sa karburatorom(Jugo,Golf) 230 do 250
Vozila injection (Ford,Opel,Fiat) 300 do 400
Vozila sa direktnim ubrizgavanjem gasa 900 do 1,300
(cene su u evrima)
Ušteda na 100 km sa auto-gasom (TNG)
Derivat
broj km
potrošnja
cena
Benzin
100
8
798,40 din
TNG
100
8.80
440,00 din
Ušteda
/
/
358,40 din
Godišnja ušteda sa auto-gasom (TNG)
Derivat
broj km
potrošnja(l)
cena
Benzin
15.000
1.200
119.760 din
TNG
15.000
1.320
66.000 din
Ušteda
/
/
53.760 din
Troškovi ugradnje
Cena ugradnje TNG
21,000(250 evra)
Atest za plin
3,600
Tehnički pregled
600
Potvrda SUP-a
1,210
Ukupno
26,410(314,15 evra)