
Izvor: Glas javnosti, 17.Dec.2008, 07:37 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Besplatan internet za sve đake u Srbiji
BEOGRAD - Telekom Srbije će u narednih šest meseci uvesti internet priključak u sve osnovne i srednje škole u Srbiji, a one će tu uslugu u narednih pet godina plaćati jedan dinar mesečno. Protokol o uvođenju Interneta juče su u Vladi Srbije potpisali ministar prosvete Žarko Obradović i generalni direktor Telekoma Branko Radujko.
Još bolji uslovi
Prema rečima ministra prosvete ova akcija >> Pročitaj celu vest na sajtu Glas javnosti << će pomoći da se poveća računarska pismenost, poboljša razmena informacija unutar prosvetnog sistema ali i olakša pristup svim drugim informacijama. Uvođenje priključaka planirano je u 1.851 školi u Srbiji, dok se zasada ne zna da li će se Internet dobiti i neka isturena odeljenja.
Na pitanje da iznese podatke o opremljenosti škola informatičkom opremom, on je kazao da u Srbiji ne postoje pouzdani podaci.
- Ova akcija će nam biti od pomoći steknemo uvid u pravo stanje. Neke škole verovatno nemaju ni osnovnu opremu poput telefona, dok nekim već opremljenim školama, poput beogradske Matematičke gimnazije, trebaju još bolji uslovi koji bi bili u skladu sa potrebama učenika - rekao je ministar Obradović.
ADSL u učionicama
On je dodao da se u proces opremanja škola informatičkom opremom uključio i predsednik Srbije Boris Tadić i da će to olakšati pronalaženje sredstava i donacija za opremanje škola.
Generalni direktor Telekoma Branko Radujko rekao je da prema istraživanjima koja su rađena na određenom uzorku oko 11 odsto školske dece koristi Internet.
- Očekujem da ćemo pokretanjem ove akcije na neki način isprovocirati mnoge kompanije iz sektora informacionih i komunikacionih tehnologija da se uključe u akciju opremanja škola i doniraju računare i drugu opremu- dodao je direktor Telekoma.
Komercijalni direktor Telekoma Vladimir Lučić kazao je da će u škole biti uveden po jedan ADSL priključak koji je dovoljan za uvođenje interneta u sve učionice.
ODGOVOR: ministru prosvete Obradoviću i Presedniku(psihologu-profesoru) republike Srbije Tadiću
Prvo nam je na Jugu Srbije Đilas „pravio klozete“-naravno ko te pita što u škole prokišnjavaju (a pre neki dan na TV loklane u Lebanu-osnovna škola sa oko 1000 đaaka prokišnjava i deca strahuju da ne padne tavanica u učionicama-a šta je po selima to samo mi ZNAMO KOJI SMO CEO ŽIVOTNI RADNI VEK PROVE4LI I PROVODIMO „PO KAZNI-KATEGORIJE MORALNO POLITIČKE PODROBNOSTI“, a što se godinama mrznemo, pešačimo po kiši snegu, što nemamo prostora ni da dišemo u učionicama, što nemamo čak ni krede i table normalne, što je teško održati čas matematike već godinama zbog nedostatka čak ni modela(od žica )-GEOMETRISKIH TELA, ŠTO NAS ZLOSTAVQAJU I DECA I RODITELJI-JER JE KRIMINALIZOVANA I DRŽAVA I DECA I ŠKOLA i borimo se da mentalno ostanemo barem do penzije čitavi-ko te pita.
Naravno da ovi qudi koji sebe nazivaju DOKTORIMA MATEMATIKE, POLITIKOLOGA, profesroa psihologa-A JOŠ I FUKCIJA NA PRIVATNIM FAKULTETIMA I DRŽAVBIM FUNKCIJAMA:Presednika države i ministra prosvete-ili se prave BLESAVI da smo svi na Jugu Srbije GLUPACI ili žele da se dobro unovči nečiji džepovi-srpskih tajkuna i lažnih EVROPEJACA ili je pak neka gadna ZAJEBANCIJA(lokalna vulgarna reč za neozbiqne ljude).
Da bi se ova država postavila na zdrave noge, mora se prvo sastaviti njen temelj od zdravog materijala-pa onda nadgrađivatia naukom, obrazovanjem i kulturom.
Sa polupismenima, tajkunima i nesposobnjakovićima(po partiskoj liniji)-to još dugo neće biti u Srbiji.
Treba verovati da će se naći neko barem razuman da pročita ovaj(kao i sve moje neobjavljene) kritičke tekstove i knjige, pa prvo sedne u autobus i pešice uzduž(ne luksuznim džipovim)-prepešači celu Srbiju, „snimi“ stvarno stanje u društvu i školama(propast sadašnje reforme)-pa tek onda graditi „srpsku školu“ kao istinski deo civilizovane Evropske kuće. Kuća se gradi od temelja-a ne od krova, tako je i sa „kompjuterizacijom“ u školama i čitavom društvu.
U prilogu ću dostaviti i ovaj svoj „jeres“ nekada-rad na ovu temu kada sam bio tada uzbačen(šest godina) iz prosvete-a ti isti mi i danas „sole pamet“-neki zbog dobrog profita, neki zbog karijera u politici, neki zbog doktorskih titula-a ja i dalje ostadoh isti-zbog svojih uverenja i zbog ljubavi prema deci i školi. To je i više razlog da se ništa nije promenilo u ovoj srbiji i na Jugu Srbije u suštinskim stvarima one prave reforme u društvu i školi zbog kopje sam i bio žrtva čitavog svog radnog i životnog veka.
Miroslav Mladenović OŠ „Braća Milenković“ selo Šišava-Lomnica Vlasotince
17.decembar 2008. godine Vlasotince
Библитека: Савремена школа
SAVREMENA NASTAVA
PEDAGOŠKI ČLANCI
ČLANCI I ISTRAŽVANJA U ŠKOLI
Miroslav Mladenović nastavnik
OŠ „Braća Milenković“ selo Šišava Vlasotince
Predgovor
Evo pred kraj sam svoga radnoga veka u prosveti kao nastavnika matematike u osnovnoj školi. Ceo radni vek sam proveo na selo, samo zato što sam uvek težio da se „gleda napred“ i nikada se nisam mirio sa postojećim staanjem u školi i u nastavi na ostvarivanje obrazovno vaspitne funkcije škole .
Naročito je to teško u malim i zaostalim sredinama, poput mog rodnog Juga Srbije. U životu za ostvarivanje tih ideala i u samoj Srbiji platio sam veliku ličnu i porodičnu cenu. No, kada se čovek okrene i pogleda svoj trag, onda se oseća srećnim što iza sebe ostavlja nešto što se ničim nemože ni kupiti ni platiti-zdrav duh za naredna pokolenja u prosveti i uopšte u društvu.
Ovde je mali deo pedagoških članaka i istražiavčkičkih tekstova sa neposrednim odgovorima učenika na postavljena pitanja u anketama na jedan mali deo pitanja, dok na druga pitanja iz anketa od 1984.godine do 2005.godine biće publikovana u nekom drugom vremenu. Naravno da svoja uža metodsko matematička istraživanja i napisani metodski priručnici biće štampani u nekom drugom vremenu kada se počne iskazivati želja za ocenjivanje vrednosti znanja i rada u školi odnosno u prosveti.
Naravno da sam prestao da više pišem kritičke članke o reformi društva i škole, jer su mi zbog mojih iznetih javnih stavova dovedeni u neogogdan položaj moj i život moje porodice, koja je ispaštala ceo moj životni vek-samo zato što sam kritički mislio i težio da gradim jedan pravedniji i humaniji svet. Naravno
da na prvo mesto u tom svetu su imala deca u školi koju sam ceo svoj radni vek podučavao da lakše odrastu i steknu matematičko obrazovanje - radne i moralne norme za život u jednom civilizovanom društvu. Uvek sam težio da naučim svoje učenike da kritički misle i stvaraju svet po sopstvenom merilu. Koliko sam uspeo u tome to će pokazati vreme. Ovde na kraju da kažem da će ovi moji pedagoški krtički članci ostati kao trag vremena.
Maj 2008.godine
OŠ „Braća Milenković“ selo Šišava-Lomnica Miroslav Mladenović Mirac
SISTEM ELEKTRONSKE KOMUNIKACIJE-VIZIJA BUDUĆNOSTI ŠKOLE
U vaspitno-obrazovnom procesu u našim školama još uvek dominira živa i pisana reč-pa se tako komunicira na relaciji učenik-nastavnik u izvođenju nastavnog procesa, iscrpljujući se i tumačeći verbalno nastanak pojedinih pojmova i procesa na časovima redovne nastave. No, izumom radiskog prenosa na daljine, zatim pojave televizije i kompjutera, sredstva komunkacije u školi (u zameni starih sredstava komunikacija novim) su otvorila put komunikacije elektronskim uređajima i pomagalima-nastanku jedne nove ere, odnosno doba "elektronske škole". Da bi inovacije mogle sebi stvoriti put u primeni, osavremenjavanju i podizanju kvaliteta u sistemu vaspitanja i obrazovanja u našoj školi, nužno je da se izbliza detaljnije upoznamo sa suštinom i mogućnostima sistema elektronske komunkacije-nove inovirajuće nastavne komunkacije. Kao i svaki drugi komunikaciski sistem, tako i elektronski sistem javnog komuniciranja ima sva dvoja podsistema: hardverski(strojni) i softverski (programski).
Na osnovu današnjih dostignuća hardverski podsistem javnog komuniciranja danas kao celina obuhvata: školsku internu televiziju, video rekorder, video ploče, videoprojekcione sisteme, CATV kablovsku televiziju, satelitsku televiziju velikog razlaganja, teletekst, trodimenzionalnu televiziju, školski komjuter, video-igre i priključak na UNISIST. Pod uticajem naglog razvitka nauke i tehnike, danas se sve više govori i piše o potrebi obogaćivanja stare obrazovne tehnologije novim hardverskim sredstvima. S tim u vezi savremena obrazovna tehnologija posebnu pažnju obraća na elektronski sistem komuniciranja.
Novi sistem komuniciranja, odnosno elektronski sistem, donosi i niz posebnosti kao što su: pojeftinjenje obrazovne informacije, njena potpuna demokratizacija, njena mogucnost doturanja u sve krajeve sveta, njeno modelovanje u skladu sa karakteristikama učenika i nastavnika, dalje oslobađanje funkcija memorisanja u korist jačanja stvaralačkih sposobnosti učenika.
Treba istaći da će elektronski uždbenik istisnuti papir i na taj način umnogome pojeftiniti sredstva učenja, jer ce s jedne strane, na elektronskoj matrici se beskrajno umnožavati kopije. Pojeftinjenjem proizvodnje obrazovnih informacija umnogome će se smanjiti i materijalni troškovi učenika i školskog sistema u društvu. Samim tim, pridoneće se afirmaciji ideje, potpune demokratizacije obrazovanja, jer će svi ljudi u otvorenim TELEUČILIŠTIMA moći u svako doba da se u svemu obrazuju prema svojim sposobnostima i interesovanju.
Elektronskim sistemom poučavanja i učenja ostvariće se potpuna individualizacija-kao vizija o ostvarivanju ideje o nužnosti individualizacije obrazovno-vaspitnog procesa, kao predpostavka demokratizacje obrazovanja. Škola će biti u funkciji epohalnog rada i stvaralaštva. U doba fabričke organizacije rada škola je oponašala fabriku: okupljanje đaka na znak školskog zvona, koje je obavljalo tu funkciju u nastavi, isto tako kao što se u fabrikama rad delio po područjima I fazama, tako je nastavna delatnost deljena po predmetima, razredne, školske godine itd..
Fabrički model organizacije škole ustupiće mesto sveopštoj kibernetizaciji, komjuterizaciji odnosno najnovoj komunikaciskoj revoluciji.
Elektronska komunikacija će biti konačna tačka u organizaciskoj strukturi obrazovanja i vaspitanja naše buduće sociološke škole, koja će konačno napustiti sve stare organizacione oblike tk.zv. masovnog, fabričkog "menzaškog" obrazovanja i vaspitanja koji su se svodili kako je to lepo isticao i Makarenko, na tipizirano "podšišivanje" svih učenika prema stereotipima, što je značilo nasilje nad slobodom učenika.
Elektronski sistem učenja i poučavanja s maksimalnom individualizacijom omogućava realizaciju davno zapisanog pedagoškog ideala OMNES OMNIA OMNINO (Komenski-svakome svemu i sasvim poučiti).
U staroj masovnoj i prosečnoj školi taj se ideal nikako nije mogao ostvariti, jer je nastavnik uvek vodio borbu između dva kraja: ispod-prosečnih i nadarenih učenika, pa je osrednje tempirana komunikacija nastavnika bila pretečka za jedne a prelaka za druge.
U toj budućoj "elektronskoj školi" funkcija sadašnjih uždbenika zameniće elektronički profil uždbenika koga različito nazivaju: programirani uždbenik, matematički uždbenik, multimediski izvor informacija itd.
Ekstrapolirajući posledice treće komunikaciske revolucije koja se u razvijenom zemljama već zbiva u bliskoj budućnosti (K. Matsuhita-poznati tvorac robotizacije dela automobilske industrije i sada osnivač škole mislilaca XXI veka) predviđa da će se u sledećih pedeset godina dogoditi u školstvu::
- 1. Prelaz s kolektivnog na individualno obrazovanje. A to znači prelaz s klasičnih učionica na mikrokompjuter, oko kojeg će se stvarati fleksibilna grupa koju će voditi i usmeravati nastavnik.
-2. Prelaz s pasivnog obrazovanja na aktivno obrazovanje uz za sada još nepredvidiv broj nastavnika koji će pratiti i podsticati to aktiviranje učenika.
-3. Umesto dosadašnjeg bloka školskih godina vreme posvećeno obrazovanju raspoređivat će se fleksibilno tokom celog života.
-4. Ispite će zameniti stalno individualno proveravanje ne postignutim rezultatima nego novih sposobnosti rada na vlastitom obrazovanju.
Ako bismo, u najkraćim crtama, pokušali da opišemo strukturu toga fleksibilnog uždbenika čija je budućnost, onda bi se moglo reći da će on sadržati sledeće podsistemske celine:
- KO (koji učenik, s kakvim specifičnim sposobnostima i interesovanjem,
- ŠTA (Koju informaciju, u kojem obimu i intenzitetu),
- KAKO (POMOĆU KOJIH KOMUNIKACISKIH POSTUPAKA I SREDSTAVA),
- GDE (U kojoj formi kolektivne egzistencije kao oblika vaspitne zajednice), i s kakvim IZGLEDIMA NA USPEH (mikro i makro evaluacija radi postizanja uspeha i u situacijama koje odmah ne obezbeđuju uspeh-terapeutski postupci).
Elektronska obrazovna tehnologija u našim osnovnim i srednjim školama već ulazi "na mala vrata". Stara tradicionalna škola se ne može "nadgrađivati" bez potpune reforme našeg celokupnog školskog sistema. Potreban nam je jedinstven školski sistem, jer kakve su šanse da ce jedan region (ili republika ili pokrajina) doći do faze da se organizuju istraživački radovi na projektovanju, uvođenju i primenama modela INDOK-sistema podržanih računarima.
Znači, elektronska komunikacija u našem društvu mora biti okrenuta svestranom, emancipovanom razvoju svakog pojedinca, u fukciji njegovog oslobođenja-da će tek individualan čovek vratiti u sebe apstraknog građanina i tek tada ce, možda, biti dovršena čovekova emancipacija.
Ta nova emancipaciska škola sa novim sistemom emancipaciskog vspitanja je socijalna predpostavka za razvoj našeg društva. Danas je to, možda, i teško zamisliti budućnost takve škole, ali je zadatak svakog nastavnika inovatora i stvaraoca da elemente i oblike te nove škole otkriva i stalno proverava u pedagoškoj praksi. Ovim zadatkom bi trebalo da se pozabavi i naša pedagogija-napuštajuci isuviše apstraknosti, uopštenosti i dogmatizam i vraćajući se konkretnoj artikulaciji svih elemenata obrazovno-vaspitnog procesa.
Ta nova u budućnost-emancipaciska škola, nije i ne sme biti tejloristička dresura, tojest privikavanje mlade generacije na zastarele oblike rada, nego učilište revolucije, učilište emancipacije, tj. učilište rada i stvaralaštva. Sistem elektronske komunikacije je, prema tome, samo jedna od predpostavki za stvaranje i razvijanje takve škole i emancipaciskog vaspitanja. Elektronska komunikacija je, zato velii izazov. U kojem ćemo je pravcu mi iskoristiti-to će pokazati bliska budućnost.
(Rad je izlagan na jugoslovenskom simpozijumu u Vrnjačkoj Banji 21-23. aprila 1989.godine i štampan u časopisu INOVACIJE U NASTAVI br. 2/1996.godine, Beograd)
21. februar 2006.g Miroslav Mladenović nastavnik
Vlasotince Vlasotince
Na ovu temu prilažem i ovaj komentar:
-Saradnja Ministarstva prosvete i Telekoma Srbije
Internet u svim školama
Autor: V. A.
Beograd - Sve osnovne i srednje škole u Srbiji dobiće u narednih šest meseci po jedan ADSL priključak za pristup Internetu, brzine 16 megabajta u sekundi, što će omogućiti da sve učionice u jednoj obrazovnoj ustanovi budu priključene na globalnu mrežu. Protokol o uvođenju Interneta u škole potpisali su juče u Vladi Srbije ministar prosvete Žarko Obradovići generalni direktor Telekoma Branko Radujko.
Obradović je kazao da će ova investicija koštati 1.851 dinar, odnosno da će svaka škola platiti po jedan dinar. On je dodao da će uvođenje Interneta poboljšati protok informacija ne samo iz Ministarstva prosvete, veći iz oblasti obrazovanja, kao i da će povećati informatičku pismenost đaka.
Ministar je istakao da se ova akcija odvija pod pokroviteljstvom predsednika Republike Borisa Tadića.
Obradovićje, odgovarajući na pitanja novinara, istakao da u prosveti ima viška zaposlenih, ali da otpuštanja neće biti. On je rekao da će Ministarstvo u saradnji sa sindikatima utvrditi tačan višak i „napraviti plan šta će s tim ljudima biti“. U Beogradu ima mnogo odeljenja s manjim brojem učenika od zakonom predviđenog i „toga od 1. septembra neće biti“, poručio je ministar prosvete.
Ostavite komentar
Komentari (2)
Miroslav Mladenovic | 17/12/2008 12:50
Broj preporuka: 0 Preporuči Predloži za brisanje
ODGOVOR: Piscu članka kolegi Vojislavu Andriću i ministru prosvete Obradoviću i Presedniku(psihologu-profesoru) republike Srbije Tadiću
Prvo nam je na Jugu Srbije Đilas „pravio klozete“-naravno ko te pita što u škole prokišnjavaju (a pre neki dan na TV loklane u Lebanu-osnovna škola sa oko 1000 đaaka prokišnjava i deca strahuju da ne padne tavanica u učionicama-a šta je po selima to samo mi ZNAMO KOJI SMO CEO ŽIVOTNI RADNI VEK PROVE4LI I PROVODIMO „PO KAZNI-KATEGORIJE MORALNO POLITIČKE PODROBNOSTI“, a što se godinama mrznemo, pešačimo po kiši snegu, što nemamo prostora ni da dišemo u učionicama, što nemamo čak ni krede i table normalne, što je teško održati čas matematike već godinama zbog nedostatka čak ni modela(od žica )-GEOMETRISKIH TELA, ŠTO NAS ZLOSTAVQAJU I DECA I RODITELJI-JER JE KRIMINALIZOVANA I DRŽAVA I DECA I ŠKOLA i borimo se da mentalno ostanemo barem do penzije čitavi-ko te pita.
Naravno da ovi qudi koji sebe nazivaju DOKTORIMA MATEMATIKE, POLITIKOLOGA, profesroa psihologa-A JOŠ I FUKCIJA NA PRIVATNIM FAKULTETIMA I DRŽAVBIM FUNKCIJAMA:Presednika države i ministra prosvete-ili se prave BLESAVI da smo svi na Jugu Srbije GLUPACI ili žele da se dobro unovči nečiji džepovi-srpskih tajkuna i lažnih EVROPEJACA ili je pak neka gadna ZAJEBANCIJA(lokalna vulgarna reč za neozbiqne ljude).
Da bi se ova država postavila na zdrave noge, mora se prvo sastaviti njen temelj od zdravog materijala-pa onda nadgrađivatia naukom, obrazovanjem i kulturom.
Sa polupismenima, tajkunima i nesposobnjakovićima(po partiskoj liniji)-to još dugo neće biti u Srbiji.
Treba verovati da će se naći neko barem razuman da pročita ovaj(kao i sve moje neobjavljene) kritičke tekstove i knjige, pa prvo sedne u autobus i pešice uzduž(ne luksuznim džipovim)-prepešači celu Srbiju, „snimi“ stvarno stanje u društvu i školama(propast sadašnje reforme)-pa tek onda graditi „srpsku školu“ kao istinski deo civilizovane Evropske kuće. Kuća se gradi od temelja-a ne od krova, tako je i sa „kompjuterizacijom“ u školama i čitavom društvu.
U prilogu ću dostaviti i ovaj svoj „jeres“ nekada-rad na ovu temu kada sam bio tada uzbačen(šest godina) iz prosvete-a ti isti mi i danas „sole pamet“-neki zbog dobrog profita, neki zbog karijera u politici, neki zbog doktorskih titula-a ja i dalje ostadoh isti-zbog svojih uverenja i zbog ljubavi prema deci i školi. To je i više razlog da se ništa nije promenilo u ovoj srbiji i na Jugu Srbije u suštinskim stvarima one prave reforme u društvu i školi zbog kopje sam i bio žrtva čitavog svog radnog i životnog veka.
Miroslav Mladenović OŠ „Braća Milenković“ selo Šišava-Lomnica Vlasotince
17.decembar 2008. godine Vlasotince
Библитека: Савремена школа
SAVREMENA NASTAVA
PEDAGOŠKI ČLANCI
ČLANCI I ISTRAŽVANJA U ŠKOLI
Miroslav Mladenović nastavnik
OŠ „Braća Milenković“ selo Šišava Vlasotince
Predgovor
Evo pred kraj sam svoga radnoga veka u prosveti kao nastavnika matematike u osnovnoj školi. Ceo radni vek sam proveo na selo, samo zato što sam uvek težio da se „gleda napred“ i nikada se nisam mirio sa postojećim staanjem u školi i u nastavi na ostvarivanje obrazovno vaspitne funkcije škole .
Naročito je to teško u malim i zaostalim sredinama, poput mog rodnog Juga Srbije. U životu za ostvarivanje tih ideala i u samoj Srbiji platio sam veliku ličnu i porodičnu cenu. No, kada se čovek okrene i pogleda svoj trag, onda se oseća srećnim što iza sebe ostavlja nešto što se ničim nemože ni kupiti ni platiti-zdrav duh za naredna pokolenja u prosveti i uopšte u društvu.
Ovde je mali deo pedagoških članaka i istražiavčkičkih tekstova sa neposrednim odgovorima učenika na postavljena pitanja u anketama na jedan mali deo pitanja, dok na druga pitanja iz anketa od 1984.godine do 2005.godine biće publikovana u nekom drugom vremenu. Naravno da svoja uža metodsko matematička istraživanja i napisani metodski priručnici biće štampani u nekom drugom vremenu kada se počne iskazivati želja za ocenjivanje vrednosti znanja i rada u školi odnosno u prosveti.
Naravno da sam prestao da više pišem kritičke članke o reformi društva i škole, jer su mi zbog mojih iznetih javnih stavova dovedeni u neogogdan položaj moj i život moje porodice, koja je ispaštala ceo moj životni vek-samo zato što sam kritički mislio i težio da gradim jedan pravedniji i humaniji svet. Naravno
da na prvo mesto u tom svetu su imala deca u školi koju sam ceo svoj radni vek podučavao da lakše odrastu i steknu matematičko obrazovanje - radne i moralne norme za život u jednom civilizovanom društvu. Uvek sam težio da naučim svoje učenike da kritički misle i stvaraju svet po sopstvenom merilu. Koliko sam uspeo u tome to će pokazati vreme. Ovde na kraju da kažem da će ovi moji pedagoški krtički članci ostati kao trag vremena.
Maj 2008.godine
OŠ „Braća Milenković“ selo Šišava-Lomnica Miroslav Mladenović Mirac
SISTEM ELEKTRONSKE KOMUNIKACIJE-VIZIJA BUDUĆNOSTI ŠKOLE
U vaspitno-obrazovnom procesu u našim školama još uvek dominira živa i pisana reč-pa se tako komunicira na relaciji učenik-nastavnik u izvođenju nastavnog procesa, iscrpljujući se i tumačeći verbalno nastanak pojedinih pojmova i procesa na časovima redovne nastave. No, izumom radiskog prenosa na daljine, zatim pojave televizije i kompjutera, sredstva komunkacije u školi (u zameni starih sredstava komunikacija novim) su otvorila put komunikacije elektronskim uređajima i pomagalima-nastanku jedne nove ere, odnosno doba "elektronske škole". Da bi inovacije mogle sebi stvoriti put u primeni, osavremenjavanju i podizanju kvaliteta u sistemu vaspitanja i obrazovanja u našoj školi, nužno je da se izbliza detaljnije upoznamo sa suštinom i mogućnostima sistema elektronske komunkacije-nove inovirajuće nastavne komunkacije. Kao i svaki drugi komunikaciski sistem, tako i elektronski sistem javnog komuniciranja ima sva dvoja podsistema: hardverski(strojni) i softverski (programski).
Na osnovu današnjih dostignuća hardverski podsistem javnog komuniciranja danas kao celina obuhvata: školsku internu televiziju, video rekorder, video ploče, videoprojekcione sisteme, CATV kablovsku televiziju, satelitsku televiziju velikog razlaganja, teletekst, trodimenzionalnu televiziju, školski komjuter, video-igre i priključak na UNISIST. Pod uticajem naglog razvitka nauke i tehnike, danas se sve više govori i piše o potrebi obogaćivanja stare obrazovne tehnologije novim hardverskim sredstvima. S tim u vezi savremena obrazovna tehnologija posebnu pažnju obraća na elektronski sistem komuniciranja.
Novi sistem komuniciranja, odnosno elektronski sistem, donosi i niz posebnosti kao što su: pojeftinjenje obrazovne informacije, njena potpuna demokratizacija, njena mogucnost doturanja u sve krajeve sveta, njeno modelovanje u skladu sa karakteristikama učenika i nastavnika, dalje oslobađanje funkcija memorisanja u korist jačanja stvaralačkih sposobnosti učenika.
Treba istaći da će elektronski uždbenik istisnuti papir i na taj način umnogome pojeftiniti sredstva učenja, jer ce s jedne strane, na elektronskoj matrici se beskrajno umnožavati kopije. Pojeftinjenjem proizvodnje obrazovnih informacija umnogome će se smanjiti i materijalni troškovi učenika i školskog sistema u društvu. Samim tim, pridoneće se afirmaciji ideje, potpune demokratizacije obrazovanja, jer će svi ljudi u otvorenim TELEUČILIŠTIMA moći u svako doba da se u svemu obrazuju prema svojim sposobnostima i interesovanju.
Elektronskim sistemom poučavanja i učenja ostvariće se potpuna individualizacija-kao vizija o ostvarivanju ideje o nužnosti individualizacije obrazovno-vaspitnog procesa, kao predpostavka demokratizacje obrazovanja. Škola će biti u funkciji epohalnog rada i stvaralaštva. U doba fabričke organizacije rada škola je oponašala fabriku: okupljanje đaka na znak školskog zvona, koje je obavljalo tu funkciju u nastavi, isto tako kao što se u fabrikama rad delio po područjima I fazama, tako je nastavna delatnost deljena po predmetima, razredne, školske godine itd..
Fabrički model organizacije škole ustupiće mesto sveopštoj kibernetizaciji, komjuterizaciji odnosno najnovoj komunikaciskoj revoluciji.
Elektronska komunikacija će biti konačna tačka u organizaciskoj strukturi obrazovanja i vaspitanja naše buduće sociološke škole, koja će konačno napustiti sve stare organizacione oblike tk.zv. masovnog, fabričkog "menzaškog" obrazovanja i vaspitanja koji su se svodili kako je to lepo isticao i Makarenko, na tipizirano "podšišivanje" svih učenika prema stereotipima, što je značilo nasilje nad slobodom učenika.
Elektronski sistem učenja i poučavanja s maksimalnom individualizacijom omogućava realizaciju davno zapisanog pedagoškog ideala OMNES OMNIA OMNINO (Komenski-svakome svemu i sasvim poučiti).
U staroj masovnoj i prosečnoj školi taj se ideal nikako nije mogao ostvariti, jer je nastavnik uvek vodio borbu između dva kraja: ispod-prosečnih i nadarenih učenika, pa je osrednje tempirana komunikacija nastavnika bila pretečka za jedne a prelaka za druge.
U toj budućoj "elektronskoj školi" funkcija sadašnjih uždbenika zameniće elektronički profil uždbenika koga različito nazivaju: programirani uždbenik, matematički uždbenik, multimediski izvor informacija itd.
Ekstrapolirajući posledice treće komunikaciske revolucije koja se u razvijenom zemljama već zbiva u bliskoj budućnosti (K. Matsuhita-poznati tvorac robotizacije dela automobilske industrije i sada osnivač škole mislilaca XXI veka) predviđa da će se u sledećih pedeset godina dogoditi u školstvu::
- 1. Prelaz s kolektivnog na individualno obrazovanje. A to znači prelaz s klasičnih učionica na mikrokompjuter, oko kojeg će se stvarati fleksibilna grupa koju će voditi i usmeravati nastavnik.
-2. Prelaz s pasivnog obrazovanja na aktivno obrazovanje uz za sada još nepredvidiv broj nastavnika koji će pratiti i podsticati to aktiviranje učenika.
-3. Umesto dosadašnjeg bloka školskih godina vreme posvećeno obrazovanju raspoređivat će se fleksibilno tokom celog života.
-4. Ispite će zameniti stalno individualno proveravanje ne postignutim rezultatima nego novih sposobnosti rada na vlastitom obrazovanju.
Ako bismo, u najkraćim crtama, pokušali da opišemo strukturu toga fleksibilnog uždbenika čija je budućnost, onda bi se moglo reći da će on sadržati sledeće podsistemske celine:
- KO (koji učenik, s kakvim specifičnim sposobnostima i interesovanjem,
- ŠTA (Koju informaciju, u kojem obimu i intenzitetu),
- KAKO (POMOĆU KOJIH KOMUNIKACISKIH POSTUPAKA I SREDSTAVA),
- GDE (U kojoj formi kolektivne egzistencije kao oblika vaspitne zajednice), i s kakvim IZGLEDIMA NA USPEH (mikro i makro evaluacija radi postizanja uspeha i u situacijama koje odmah ne obezbeđuju uspeh-terapeutski postupci).
Elektronska obrazovna tehnologija u našim osnovnim i srednjim školama već ulazi "na mala vrata". Stara tradicionalna škola se ne može "nadgrađivati" bez potpune reforme našeg celokupnog školskog sistema. Potreban nam je jedinstven školski sistem, jer kakve su šanse da ce jedan region (ili republika ili pokrajina) doći do faze da se organizuju istraživački radovi na projektovanju, uvođenju i primenama modela INDOK-sistema podržanih računarima.
Znači, elektronska komunikacija u našem društvu mora biti okrenuta svestranom, emancipovanom razvoju svakog pojedinca, u fukciji njegovog oslobođenja-da će tek individualan čovek vratiti u sebe apstraknog građanina i tek tada ce, možda, biti dovršena čovekova emancipacija.
Ta nova emancipaciska škola sa novim sistemom emancipaciskog vspitanja je socijalna predpostavka za razvoj našeg društva. Danas je to, možda, i teško zamisliti budućnost takve škole, ali je zadatak svakog nastavnika inovatora i stvaraoca da elemente i oblike te nove škole otkriva i stalno proverava u pedagoškoj praksi. Ovim zadatkom bi trebalo da se pozabavi i naša pedagogija-napuštajuci isuviše apstraknosti, uopštenosti i dogmatizam i vraćajući se konkretnoj artikulaciji svih elemenata obrazovno-vaspitnog procesa.
Ta nova u budućnost-emancipaciska škola, nije i ne sme biti tejloristička dresura, tojest privikavanje mlade generacije na zastarele oblike rada, nego učilište revolucije, učilište emancipacije, tj. učilište rada i stvaralaštva. Sistem elektronske komunikacije je, prema tome, samo jedna od predpostavki za stvaranje i razvijanje takve škole i emancipaciskog vaspitanja. Elektronska komunikacija je, zato velii izazov. U kojem ćemo je pravcu mi iskoristiti-to će pokazati bliska budućnost.
(Rad je izlagan na jugoslovenskom simpozijumu u Vrnjačkoj Banji 21-23. aprila 1989.godine i štampan u časopisu INOVACIJE U NASTAVI br. 2/1996.godine, Beograd)
21. februar 2006.g Miroslav Mladenović nastavnik
Vlasotince Vlasotince
Miroslav Mladenovic | 17/12/2008 17:00
Broj preporuka: 0 Preporuči Predloži za brisanje
Cedomir Antic
23 дец 2007 ... Miroslav Mladenović Vlasotince 3.januar 2008.godine. - Miroslav Mladenović, mmirac@ptt.yu, 03 Jan 2008 06:10 am. Пошаљите коментар ...
www.napredniklub.org/naprednjaci/antic/index.php?subaction=showfull&id=1...... - 28k - Кеширано - Сличне странице
• Komentar:
• Na jednom simpozijumu u Vrnjačkoj Banji 1989.godine u okviru svog saoipštenja:“Elektronska komunikacija vizija sociološke škole“-izneo sam tezu o emancipaciji porodice i u okviru takvog civilizacisko emancipaciskog oblika škole i uopšte društva- video budućnost nove demokratske škole i društva gde će individua imati svoju slobodu u pogledu razvoja ličnosti u školi i uopšte društvu. Bio je to tada jeres . Naravno do tog ideala je teško uopšte danas doći ni putem pisanja komentara. Bilo bi potrebno stvarati predpostavke u razvoju društvene svesti –nažalost biće to dug i težak proces-kada je cela Srbija pretvorena u jednu primitivističku baruštinu u kojoj pohlepa za bogatstvom-u kojoj evo desetina godina vlada potpuno bolesno stanje duha, gde čovek više nepredstavlja nikakvu vrednost kao ljudsko biće, gde je pretvoren kao ROB surovog kapitalizma, u kome se najbolje „snalaze“ hulje, kriminalci i ratni profiteri i najgori ološ u politici, kulturi i uopšte u društvu .Miroslav Mladenović Vlasotince 3.januar 2008.godine
- Miroslav Mladenović, mmirac@ptt.yu, 03 Jan 2008 06:10 am
Opet budalastine! Kakav bre internet? Dajte NORMALNE profesore a isterajte djubrad koja od dece prave monstrume! Pogledajte ko sve ne predaje po skolama! S T R A H O T E nevidjene! Sociopate, alkoholicari, bivisi kriminalci i robijasi... to je danasnji nastavni kadar Srboslavije koja cak i bosansku ijekavstinu prima da nam decu poducava SRPSKI JEZIK!
Internet? Ne-ve-ro-vat-no!
Pogledaj vesti o: Prodaja Telekoma