Ada
Ada

Opština Ada je jedna od opština u republici Srbiji. Nalazi se u Ap Vojvodina i spada u Severno banatski okrug. Po podacima iz 2004. godine opština zauzima površinu od 227 km, od čega je najviše površina pripalo šumama i poljoprivrednim usevima. Centar opštine je grad Ada.

Pored Ade kao opštinskog centra ova površina obuhvata i naselja Mol, Obornjača, Sterijino, i Utrine. Prema podacima popisa do nedavno je u Adi živelo 17.000 stanovnika. Ada grad se nalazi na severu Vojvodine i spada u Severno banatski okrug, smeštena je na desnoj strani reke Tise. Okružena je opštinama Senta, Čoka, Kikinda, Novi Bečej, i Bačka Topola.
Po podacima iz 2004. godine broj zaposlenih u opštini iznosi 5.000 ljudi. U opštini se nalazi pet osnovnih i jedna srednja škola.

Ada je najveće naselje i središte opštine i broji 10.547 građana. Prosečna starost stanovništva iznosi sada 40,9 godina, u naselju ima 4093 domaćinstva, a prosečan broj članova, po domaćinstvu je 2,58.
Ovo lepo naselje je uglavnom naseljeno Mađarima, a u poslednja tri popisa primećen je i pad u broju stanovnika, natalitet se smanjuje.
Područje Ađanske opštine od najstarijih vremena je bilo pogodno za naseljavanje. Tu su pronađeni kameni predmeti, oružje i grnčarija, koji dolaze iz perioda neolita, i oni se čuvaju u Gradskom muzeju Senta.
Na ovim teritorijama ostavljaju tragove varvarski narodi, Rimljani, Huni pa Avari, koji su povukli za sobom i neka slovenska plemena.

Krajem 19. stoleća u Panonskoj niziji se pojavljuju Mađari. Nakon tatarske najezde koja je uništila Potiska naselja, Bela četvrti je naselio Kune na ovo područje. Tokom 12 i 14 stoleća se pojavljuje čitav niz naselja sa pretežno mađarskim stanovništvom, Asonjfalva, Pese, Benfalva i ostali. Nešto kasnije ova naselja dobijaju i srpsko stanovništvo. Ranije spomenuta srednjovekovna naselja su relativno kratkog veka. Za vreme najezde Turaka ova naselja su mahom izgubila mađarsko stanovništvo da bi onda kasnije kada su se prilike pod turskom vlašću nešto pomirile, obnovila, i nastavila život sa novim, uglavnom srpskim stanovništvom.
Početkom 18. veka je osnovana vojna granica, kojoj je pripadala i Ada, Austrija je za graničare vrbovala i uzimala zatečene stanovnike, mahom srpske nacionalnosti i to oni koji su se doselili prilikom prisilne seobe Arsenija Čarnojevića 1690. godine. Graničari su uživali, velike povlastice i nagrade.

Prema podacima prvog popisa u Vojnoj granici iz 1872. godine Ostrovo jer se Ada u to vreme tako nazivala, imalo je 69 graničara i 11 udovica. Posle ukidanja Vojne granice formiran je poseban potiski vojni okrug a privilegije graničara su smanjene. Veliki broj graničara zbog nezadovoljstva se iseljava iz Potisja i dolaze u Ukrajinu. Da bi se sprečilo odlaženje graničara u Rusiju komora je bila prisiljena da prizna određena prava graničarima vojnicima. Tako je Marija Terezija oslobodila sve bivše graničare plaćanja raznih dažbina, osim krunskih. S obzirom da se veliki broj stanovnika iselio iz Potisja, nastala je nestašica radne snage. Zbog toga je usledilo naseljavanje novih stanovnika, Terezijanskom i jozefinskom kolonizacijom Adu je naselio veći broj Mađara, Slovaka, Bunjevaca i drugih.

Petrina je bila prilično veliko naselje, misli se da je izgrađeno na obalama Ađanski bare i da je stanovništvo bilo razlog za privlačenje građana Ade, koje se formiralo tek 1694. godine. Ovim starosedeocima se pripajaju i nekoliko srpskih porodica, i menjaju ime u Petrinac, a početkom 17. veka u Adu.

Početkom 18. veka je osnovana vojna granica, i njoj je pripala Ada, veći broj graničara je ušlo u vojsku, a zatečeni građani nisu smeli da se oglušuju već su se priključili vojsci. Jedan od značajnijih događaja jeste proglašenje Ade za trgovište 1836. godine. Početkom 19. veka osnovano je nekoliko esnafa koji se kasnije reorganizuju u zanatlijska udruženja.
Pravoslavna osnovna škola se osniva 1703. godine, a katolička 1760. sredinom 19. veka Ada ima svoju bolnicu, a u isto vreme je počela raditi i pošta i telegraf. Ada dobija železničku prugu 1889. godine, i 1908. električnu centralu, a 1910. godine prvu uličnu rasvetu. Razvoj Ade su usporile razne prirodne nepogode kao što su požari, poplave, kolera i kuga.

Pravi uspon i preporod, u poljoprivredi, zanatstvu i industriji Ada doživljava nakon drugog svetskog rata. Na posedu opštine Ada postoje značajni privredni subjekti u granama poljoprivrede, metalske industrije i trikotaže.

U poljoprivredi je najbitnije poljoprivredno dobro Halas Jožef, koje ima razvijeno ratarstvo i stočarstvo. Pored poljoprivrednog dobra postoji veliki broj raznih privrednika.
Industriju opštine Ada karakteriše relativno veliki broj privatnih preduzeća i samostalno zanatsko trgovačkih radnji u odnosu na broj građana.

Glavnu ulogu u kulturnim zbivanjima ima gradska biblioteka, s velikom tradicijom još iz 1860. godine, kao Čitalačko društvo ujedinjenja.
Na teritoriji opštine radi više amaterskih kulturnih društava i organizacija kao što su Čoboljo, Aranjkapu, Venus, Vadvirag, Lola, gradski hor Muzika Humana, kao i ostale družine.
U centru Ade se nalazi otvorena scena za letnje dane i manifestacije. Sportsko rekreativni centar Adica se nalazi pored reke Tise.


Stranica: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Izvor: Nezavisne Novine, 18.Avg.2019, 20:10

Paljevina u Banjaluci: Dok je bio u provodu zapaljen mu skupi auto

BANJALUKA - Skupocjeni pasat, star nepune dvije godine, zapaljen je u banjalučkom naselju Ada, a u tim momentima...

Detaljnije >>


Izvor: Radio 021, 18.Avg.2019, 10:16

Četiri naplatne rampe na novom autoputu

Šef projekta izgradnje Koridora 11 Ivan Pavlović kaže za RTS da putnici iz Beograda do početka autoputa mogu doći putem pored Ade ka Obrenovcu, ali i obilaznicom preko Ostružničke petlje.. Dodaje da je putnicima od Beograda do Mislođina, početka novog autoputa, potrebno od dvadeset do trideset minuta. Pavlović je naveo da se putnici na novi autoput uključuju u mestu Mislođin i da ih nakon nekoliko kilometara očekuje prva naplatna rampa. "Ovu deonicu čine...

Detaljnije >>

Izvor: RTS, 18.Avg.2019, 10:00

Četiri naplatne rampe na novom auto-putu

Četiri naplatne rampe na novom auto-putu

Šef projekta izgrade Koridora 11 Ivan Pavlović kaže za RTS da putnici iz Beograda do početka auto-puta mogu doći putem pored Ade ka Obrenovcu, ali i obilaznicom preko Ostružničke petlje. Dodaje da je putnicima od Beograda do Mislođina, početka novog auto-puta potrebno od dvadeset do trideset minuta. Ivan Pavlović je gostujući u Jutarnjem Dnevniku RTS-a naveo da se putnici na novi auto-put uključuju...

Detaljnije >>

Izvor: Nezavisne Novine, 17.Avg.2019, 17:59

Gorio pasat u Banjaluci

BANJALUKA - U banjalučkom naselju Ada, noćas oko 55 minuta iza ponoći došlo je do požara na automobilu pasat, potvrđeno je „Nezavisnim“ u Policijskoj upravi Banjaluka.

Detaljnije >>

Izvor: Blic, 17.Avg.2019

Novi MOST NA ADI HUJI trebalo bi da bude gotov 2024. godine, a koštaće oko 228 MILIONA EVRA

Beograd bi narednih godina, ako se ostvare ambiciozni planovi gradske vlasti, trebalo da dobije dva nova tunela i dva velelepna mosta!

Detaljnije >>

Izvor: Blic, 17.Avg.2019

Ispred restorana u Banjaluci zapaljen "pasat", policija traga za piromanom

Policija traga za osobom koja je noćas, oko jedan čas iza ponoći zapalila automobil “pasat” ispred...

Detaljnije >>

Izvor: AutoBlog, 16.Avg.2019, 14:19

VIDEO: Lamborghini Aventador S by Skyler Grey

VIDEO: Lamborghini Aventador S by Skyler Grey

* Promocija na događaju 2019 Monterey Car Week u Kaliforniji, pri čemu je eksterijer delo mladog američkog umetnika Skylera Greya koga zovu i "Fresh Prince of Street Art" * Spoljašnjost je u narandžastoj, žutoj i beloj boji, sa nacrtanim bikovima...

Detaljnije >>