Kosta Čavoški: Nove državne granice

Izvor: Vostok.rs, 11.Jan.2012, 13:58   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Kosta Čavoški: Nove državne granice

11.01.2012. - Pod pritiskom Evropske unije, Vlada Srbije uredbom o kontroli administrativne linije priznala je Kosovo

Pod pritiskom članica Evropske unije, a zarad dobijanja kandidature za ulazak u ovu međunarodnu organizaciju, naša Vlada je sa samozvanom vladom u Prištini sklopila čitav niz ugovora koji predstavljaju i formalno priznanje >> Pročitaj celu vest na sajtu Vostok.rs << samozvane kosmetske države. Jedan od njih su i „dogovoreni zaključci o integrisanom upravljanju graničnim prelazima (integrated border management – IBM)", kojima se između Kosova i Metohije, s jedne, i ostatka Srbije, s druge strane, uspostavlja prava državna granica.

Da bi se ovaj sporazum, koji zapravo predstavlja svojevrsni međunarodni ugovor, praktično primenjivao, Vlada Srbije je 22. decembra 2011. godine donela Uredbu o kontroli prelaska administrativne linije prema Autonomnoj pokrajini Kosovo i Metohija („Službeni glasnik RS", br. 98 od 23. decembra 2011).

Ova Uredba je protivustavna zbog:

1) nepostojanja valjanog ustavnog i zakonskog osnova za njeno donošenje;

2) narušavanja teritorijalnog jedinstva i nedeljivosti Republike Srbije;

3) ograničavanja slobode kretanja po celoj teritoriji Republike Srbije i

4) narušavanja i ograničavanja ljudskih prava, a da nije proglašeno vanredno ili ratno stanje.

Nepostojanje valjanog ustavnog ili zakonskog osnova

Prema članu 123 tački 3 Ustava Republike Srbije, Vlada „donosi uredbe" radi izvršavanja zakona". To znači da Vlada ne može donositi uredbe ukoliko one ne predstavljaju izvršavanje zakona, niti uredbom uređivati materiju koja se isključivo može regulisati zakonom, već samo one uredbe kojima se izvršavaju određeni i izričito pomenuti zakoni u ustavnoj i zakonskoj vizi (pozivanje na odgovarajući član važećeg Ustava) za njihovo donošenje. Uzoran primer koji to potvrđuje jeste Uredba o izdavanju doplatne poštanske marke „Evropsko prvenstvo u rukometu Srbije 2012", koja je objavljena u istom broju „Službenog glasnika RS" u kojem je objavljena i osporena Uredba.

U zakonskoj vizi Uredbe o izdavanju doplatne poštanske marke „Evropsko prvenstvo u rukometu Srbije 2012" izričito se navodi da se ona donosi na osnovu člana 2 stava 2 Zakona o izdavanju doplatne poštanske marke („Službeni glasnik RS", br. 61/05) i člana 42 stava 1 Zakona o Vladi („Službeni glasnik RS", br. 66/05, 71/05 – ispravka, 101/07, 65/08 i 16/011). Kako član 42 tačka 3 Zakona o Vladi sadrži samo ovlašćenje za donošenje uredbe i objašnjenje zbog čega se ona može donositi, zakonski osnov za donošenje ove Uredbe je isključivo član 2 stav 2 Zakona o izdavanju doplatne poštanske marke.

U ustavnoj vizi Uredbe o kontroli prelaska administrativne linije prema Autonomnoj pokrajini Kosovo i Metohija najpre se navodi da se ona donosi na osnovu člana 123 stava 3 Ustava Republike Srbije, kojim se Vlada ovlašćuje da donosi uredbe, a potom se kaže da se to čini u vezi sa Zakonom o Vladi i Zakonom o ministarstvima („Službeni glasnik RS", br. 16/11). Ovo drugo je bilo potpuno suvišno, pošto se ovom Uredbom ne izvršava Zakon o Vladi, koji takođe sadrži ovlašćenje za donošenje uredaba, dok se Zakon o ministarstvima ni na koji način ne izvršava ovom Uredbom. Stoga se stiče utisak da su ovi zakoni navedeni samo da bi se prikrila činjenica da se ova Uredba donosi bez ikakvog zakonskog osnova i da se njome uređuje materija (prelaženje državne granice) koja se isključivo može regulisati zakonom.

Inače, donošenje ove Uredbe je u očiglednoj protivnosti sa članom 42 stavom 1 Zakona o Vladi koji glasi: „Vlada uredbom podrobnije razrađuje odnos uređen zakonom, u skladu sa svrhom i ciljem zakona." To znači da je zakonita samo ona uredba kojom se podrobnije uređuje materija koja je već regulisana zakonom i da se jedino za takvu uredbu može reći da izvršava tačno određen zakon, što je imperativ člana 123 tačke 3 Ustava Republike Srbije. Kako, međutim, još nema zakona kojim bi se uređivalo prelaženje pokrajinskih, okružnih pa i opštinskih granica, ovom Uredbom se podrobnije ne razrađuje niti izvršava bilo kakav zakon, pa je stoga ona ne samo protivustavna nego i protivzakonita.

Narušavanje teritorijalnog jedinstva Srbije

Prema članu 8 Ustava „teritorija Republike Srbije je jedinstvena i nedeljiva", dok je granica Republike Srbije nepovrediva i menja se samo po postupku predviđenom za promenu Ustava. Jedva da treba reći da i đaci u osnovnim školama znaju gde su granice Srbije, a da se njena južna granica nalazi na grebenu Prokletija. Uprkos tome, ovom Uredbom uspostavljene su nove granice, tako što je linija razdvajanja Kosova i Metohije od ostatka Srbije učinjena državnom granicom. To se lako može pokazati.

Članom 2 ove Uredbe propisuje se da je prelazak administrativne linije koja razdvaja Kosovo i Metohiju od ostatka Srbije dozvoljen samo na jedanaest mesta, koja postaju pravi granični prelazi. Na njima će kontrolu vršiti pripadnici Ministarstva unutrašnjih poslova, a po potrebi i službenici Ministarstva finansija, Ministarstva poljoprivrede, trgovine, šumarstva i vodoprivrede i drugih organa državne uprave u skladu sa nadležnostima utvrđenim zakonom (član 3 stav 1). To samo znači da će policajci s obeju strana kontrolisati lične i vozačke isprave, carinici naplaćivati carinu, a službenici drugih organa uprave pregledati robu i utvrđivati njenu ispravnost, saglasno sanitarnim i drugim propisima.

Dalju potvrdu da su ovo pravi granični prelazi predstavlja član 4 stav 1 koji zabranjuje prelazak lica izvan jedanaest mesta određenih u članu 2 ove Uredbe, sem ukoliko to odobri nadležni organ ili u slučaju više sile. To praktično znači da se u ovu našu južnu pokrajinu više ne može ući niti iz nje izaći seoskim i šumskim putevima i stazama, kako se to inače čini na liniji razdvajanja između Autonomne pokrajine Vojvodine i ostatka Srbije, ili između dveju opština.

Ukoliko se, pak, u slučaju više sile ta linija razdvajanja pređe na nekom drugom mestu, lice koje je to učinilo mora o tome bez odlaganja obavestiti nadležnu policijsku upravu (član 4 stav 2). I što je još gore, novčanom kaznom od 15.000 do 150.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice koje pređe ili pokuša da pređe administrativnu liniju van mesta predviđenog za njen prelazak zajedno sa jednim ili više lica (član 19 stav 2), dok će novčanom kaznom od 5.000 do 30.000 dinara biti kažnjeno lice koje pređe administrativnu liniju van administrativnog prelaza usled više sile, a o tome odmah ne obavesti nadležnu policijsku upravu (član 19 stav 4 tačka 3).

Jedino je ostalo nejasno kako će o svom prelasku na Kosovo i Metohiju izvan administrativnog prelaza u slučaju više sile o tome odmah obavestiti nadležnu policijsku upravu oni naši državljani koji stanuju u Leposaviću ili severnom delu Kosovske Mitrovice.

Izvor: dverisrpske
Pogledaj vesti o: Kandidatura Srbije

Nastavak na Vostok.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Vostok.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Vostok.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.