Ibarska magistrala
Ibarska magistrala

Državni put IB reda 22 ili nazvan Ibarska magistrala, jeste državni put prvog B reda u Zapadnoj Srbiji.
On polazi od Beograda i pruža se kroz nekoliko upravnih okruga zapadne Srbije, kolubarski, moravički i raški, prolazeći kroz opštine Ljig, Gornji Milanovac, Čačak, Kraljevo, Novi Pazar i druge.

Na južnom delu ide paralelno uz reku Ibar, po kojoj je dobio ime. Završava se na graničnom prelazu Mehov Krš sa Crnom Gorom. Put dalje vodi ka Rožajama u Crnoj Gori, a postoji i isključenje ka Kosovskoj Mitrovici u autonomnoj pokrajini.
Ukupne dužine je 298 kilometara, sa preko 18.000 vozila dnevno, jedan je od najprometnijih pravaca putnih u državi. Na deonici Beograd - Čačak ide trasom evropskog puta E763, a na deonici Čačak - Kraljevo evropskim putem E761. Republika Srbija spada u države sa dobro razvijenom mrežom puteva, ukupne dužine 40.845 kilometara.

Pretpostavlja se da oko 40 posto ukupne dužine puteva pripada deonicama iznad 600 metara, a najviši putevi su na Kopaoniku i Goliji sa oko 1.700 metara. Putnu mrežu Srbije čine: Javni putevi, Državni putevi prvog reda, a reda od 669 kilometara, b reda od 4.109 kilometara, zatim Državni putevi drugog reda, a reda 7.057 kilometara, b reda od 3.183 kilometara. Opštinski putevi su dugi 23.780 kilometara. A tu su još i ulice i nekategorisani putevi. Značajan deo puteva imaju zastarele deonice, gde su kolovozi od tucanika ili zemljani.

Ibarska magistrala će u narednih nekoliko godina otići u istoriju realizacijom dugoročnog azerbejdžanskog kredita za finansiranje gradnje putne infrastrukture, i da su se stekli uslovi da se radovi na toj za Srbiju vitalno važnoj saobraćajnici maksimalno ubrzaju. Izgradnja tog autoputa predstavlja ogromnu razvojnu šansu za domaću privredu.
Taj veliki posao će obezbediti ravnomerni razvoj Republike na celoj teritoriji i pružiće priliku da se zaustavi dalji demografski pad kroz unapređenje uslova za život i rad svih građana Srbije. U najskorije vreme se očekuje posao i nastavak za više stotina radnika koji su angažovani na izgradnji deonice ovog autoputa, Ibarska magistrala predstavlja jedan od najopterećenijih saobraćajnih pravaca na kome se godišnje desi najveći broj nesreća.

Realizacijom ovog projekta Ibarska magistrala u svom negativnom kontekstu odlazi u istoriju, a jugozapadna i zapadna Srbija postaju deo mreže evropskih koridora kroz Srbiju, Azerbejdžan će prema sporazumu o zajmu Srbiji odobriti kredit od 308 miliona evra, na otplatu u rate na više godina, uz poček i kamatu. Zajam će omogućiti da se otpočnu radovi na deonici autoputa E763 u Srbiji, od Ljiga do Požege u dužini od 40 kilometara, koji je sastavni deo koridora 11 i trebalo bi da poveže Beograd sa južnim Jadranom.
Ibarska magistrala zameniće se pravim autoputem, građena je u periodu od 1960. do 1965. godine sa ciljem da bude najkraća veza za automobilski saobraćaj između Srbije i Crne Gore i centralne Srbije i Kosova i Metohije. Oba kraka tog magistralnog puta koji se protežu prema granici sa Crnom Gorom i ka Kosovu i Metohiji, duga su 542 kilometra i na tom putnom pravcu je skocentrisana približno polovina stanovnika Srbije.

Kompletna rekonstrukcija Ibarske magistrale do sada nikad nije obavljena, usled nedostatka novca i drugih razloga, a stručnjaci su odavno procenili da je pravo rešenje samo izgradnja savremenog autoputa na kome se i radi. Dužina puta 298 kilometara kroz Gornji Milanovac prolazi put prvog reda, Ibarska magistrala koji ga na severu povezuje sa Beogradom od 122 km, na jugu sa Čačkom od 22 km, Užicem od 80 km, Zlatiborom od 107 km, crnogorskim primorjem ili Petrovac na moru od 410 km, i Skopljem od 314 km.

Od Kraljeva Ibarska magistrala ima pogodnu vezu sa poznatim banjama kao Mataruška banja, Vrnjačka banja, Ribarska banja, planinskim i skijaškim centrima Goč, Kopaonik, i Jastrebac, i kulturno istorijskim spomenicima Studenica, Žiča, Ljubostinja i Lazarica, kao i gradskim naseljima Trstenikom i Kruševcem, koji ima vezu sa autoputem Beograd-Niš-Skoplje-Đevđelija-Solun.
Na istoku grad i opština su povezani transvezalom asfaltnog puta sa Gružom i Kragujevcom i na zapadu preko Pranjana sa Požegom. Veza prema zapadu postoji i sa Divčibarama, Rajcem, i Valjevom.
Gornji Milanovac je povezan sa svim putevima i naseljima koji gravitiraju unutar opštine. Gornji Milanovac je preko Čačka povezan prugom u Požegi za železničku magistralu Beograd-Bar.


Stranica: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Vozači oprez, ovaj lokalni put kod Čačka je zatvoren: Zbog radova na petlji Preljina automobili se usmerevaju na Ibarsku magistralu

Radovi će trajati do završetka izgradnje petlje "Preljina" i priključnih puteva

Izvor: 24sedam.rs, 10.Jun.2025, 11:20

Detaljnije >>

Vozači oprez! Ovaj put je zatvoren, moraćete na Ibarsku magistralu

Na delu lokalne deonice Živanića put kod Čačka na snazi je obustava saobraćaja usled radova na izgradnji petlje Preljina.

Izvor: Blic, 10.Jun.2025

Detaljnije >>

POVREĐENA NAJMANJE JEDNA OSOBA Teška nesreća na Ibarskoj magistrali, motociklista hitno prevezen u bolnicu

Teška saobraćajna nesreća dogodila se na Ibarskoj magistrali, u blizini skretanja za Ripanj, a povređena je najmanje jedna osoba.

Izvor: Blic, 08.Jun.2025, 12:50

Detaljnije >>

BILA NAJVEĆA ZVEZDA NAŠIH PROSTORA, PA POSTALA BESKUĆNIK Pevačica živela u pansionu na Ibarskoj magistrali: Htela i da se zamonaši

Pevačica Tanja Jovićević bila je velika zvezda stare Jugoslavije, a njen život je bio veoma težak i često se susretala sa nemaštinom.

Izvor: Blic, 05.Jun.2025, 12:05

Detaljnije >>

Hitna pomoć: Muškarac nastradao u nesreći neposredno posle ponoći

Muškarac star 40 godina poginuo je u saobraćajnoj nesreći nekoliko minuta posle ponoći, na Ibarskoj magistrali, rečeno je u beogradskoj Hitnoj pomoći agenciji Beta.

Izvor: NoviMagazin.rs, 01.Jun.2025, 09:21

Detaljnije >>

Muškarac poginuo dok je pretrčavao Ibarsku magistralu: Pregazilo ga više vozila

Muškarac star 40 godina poginuo je u saobraćajnoj nesreći nekoliko minuta posle ponoći na Ibarskoj magistrali.

Izvor: Radio 021, 01.Jun.2025

Detaljnije >>