INTERVJU JOAN „NANI“ ROMA: Stvar kompromisa

Izvor: TopSpeed.rs, 01.Sep.2014, 05:26   (ažurirano 02.Apr.2020.)

INTERVJU JOAN „NANI“ ROMA: Stvar kompromisa

O čuvenom takmičenju i svemu što ga prati, govori ovogodišnji pobednik Dakar relija, Joan „Nani“ Roma, koji je pre nekog vremena bio gost naše redakcije...

Foto: Mihajlo Todorović

Prilično retko do naše zemlje svraćaju pravi šampioni auto-moto sporta, mada, dogodi se i to! Tako je nedavno, u oraganizaciji Monster Energy PR tima, u Beogradu boravio Joan „Nani“ Roma. I, ne samo da je bio u glavnom gradu, već je ljubazni Španac našao vremena da svrati >> Pročitaj celu vest na sajtu TopSpeed.rs << i do naše redakcije. Nani Roma ili Joan Cararach Roma, kako glasi pravo ime našeg gosta, rođen je 17. februara 1972. godine u mestu Folgueroles, pored Barselone. Kako sam kaže, prvo je, kao i većina njegovih vršnjaka, počeo da trenira fudbal. Međutim, ubrzo je početkom 90-ih, loptu zamenio motokros mototociklom, a onda je započela i njegova karijera profesionalnog vozača.

Foto: Monster Energy

Roma je 1994. postao šampion Evrope u enduro takmičenjima, a dve godine kasnije vozio je svoj prvi Reli Dakar i odmah uspeo da pobedi na jednom specijalnom ispitu. Godine 1997. osvojio je Šampionat Španije u motokrosu, ali je istovremeno nastavio i učešće na Dakaru sa timom KTM-a, sve do 2004. kada je i trijumfovao. Potom, španski vozač odlučuje da dva točka zameni za četiri i postaje član Mitsubishi-jevog tima. Nešto kasnije, kada se japanski proizvođač povukao sa Dakar relija, Roma prelazi u BMW, ali samo na jednu godinu, jer je naredne 2011. vozio za Nissan. Kada je X-Raid tim nastupio pod pokroviteljstvom kompanije Monster Energy, on je dobio novu šansu.

Foto: Monster Energy

To je bilo pre dve godine, kada je najteže auto-moto takmičenje završio kao drugi, a prošle sezone, na cilj je stigao kao četvrti. Ove godine bio je u odličnoj formi i uspeo da se izbori sa svojim najvećim rivalom, ali i timskim kolegom, iskusnim Stephane Peterhanselom. Doduše, pred kraj relija bilo je izvesnih neslaganja u vezi sa timskim naređenjima od strane Francuza, ali je Roma ipak trijumfovao. Sa vozilom MINI All 4 Racing, on je objedinio pobede u konkurenciji motocikala i automobila, što je uspelo malom broju takmičara.

Foto: Mihajlo Todorović

O svojim iskustvima sa Dakara, najvećim izazovima, timskim naređenima, ali i još mnogo čemu drugom, Nani Roma je imao šta da kaže…

TopSpeed: Prvo ste želeli da budete fudbaler, ali ste se u jednom trenutku „prebacili“ na auto-moto sport, zar ne?

Nani Roma: Da, to je tačno i vrlo čudno! Zapravo, niko se u mojoj porodici nije bavio auto-moto sportom, niti je bio profesionalni vozač ili slično. Ja sam odrastao u oblasti severno od Barselone, gde se svojevremeno održavao reli u okviru WRC-a, i kao mlad, redovno sam pratio taj događaj, i naravno, vrhunske vozače koji su tada bili aktuelni. A onda je i logično da sam maštao o tome da i ja jednog dana vozim slične trke.



TopSpeed:
Karijeru na Dakaru započeli ste „na dva točka“, godinama učestvovali i na pobedili 2004. Kako ste se osećali u tom trenutku?

Nani Roma: Bilo je fantastično! Naravno, voziti motocikl i pobediti je značajno drugačije u odnosu na automobil. Tu ste zaista prepušteni sebi, nemate nekoga da vam pomogne, da se konsultujete s nekim… Sećam se svog prvog nastupa u Africi, sam usred “ničega”, osećate se istovremeno i veoma usamljeno, ali i potpuno slobodno! Učestvovati je već nagrada, sama po sebi, ali ga završiti, nešto je fenomenalno!

Foto: Mihajlo Todorović

TopSpeed: Koji je, po Vama, najbolji motocikl za uslove na Dakaru?

Nani Roma: Sada je to KTM! Mada, i Honda HRC ima sve veći budžet i postaje sve bolja. Kada sam ja počeo, startovao sam sa KTM-om, a tada je Yamaha imala veliko iskustvo i dominirala. Međutim, Yamaha se u međuvremenu povukla iz ovog takmičeja, te je KTM praktično preuzeo njeno mesto.



TopSpeed:
Kada ste pobedili na motociklu, šta Vas je navelo da pređete u kategoriju automobila?



Nani Roma: Pa, ima više razloga… Jedan je da sam svakako hteo nešto novo, a kada ste šampion u nekoj klasi, samim tim imate više opcija kasnije. No, bilo mi je jasno da moram imati najbolji automobil i najbolji tim. Kada sam prešao u Mitsubishi Ralliart ekipu, bilo je teško u početku jer mi sam proizvođač nije ništa plaćao. Nisam imao dobar ugovor sa njima, već sam morao da nabavim sponzora. U uspeo sam, a pomogla mi je kompanija Repsol.

Foto: Monster Energy

TopSpeed: Nakon Mitsubishija, vozili ste BMW, pa Nissan i onda MINI. Kakva su iskustva?

Nani Roma: Kada je Mitsubishi odlučio da se povuče 2009. godine, zbog velikih finansijskih problema izazvanih ekonomskom krizom, ostao sam praktično bez vozačkog mesta za narednu sezonu, te sam ušao u pregovore sa Sven Quandtom, vlasnikom X-Raid tima. Dogovorili smo angažman za Dakar 2010. ali sam te godine zabeležio baš slab nastup. Pobedio sam na prvoj etapi, a zatim sam i na drugoj, i na trećoj, imao prevrtanje i morao da odustanem. Došlo je do nesuglasica sa gospodinom Quandtom, tako da sam 2011. trebao da nastupim za Fiat. Zapravo, Fiat je kupio deo američkog Jeepa, koji je pokrenuo projekat za Dakar sa momcima koji su nekada radili u Mitsubishiju, a kao vozač je bio angažovan i čuveni Miki Biasion. Međutim, američka vlada je u poslednjem trenutku odlučila da finansijski pomogne Chrysleru, te je kao mera štednje, projekat Jeep Dakar otkazan, a ja sam se opet našao bez angažmana! Na svu sreću, dogovorio sam se sa belgijskim timom Overdrive za sezonu 2011. i na Dakaru vozio Nissan Navaru. Bilo je to pozitivno iskustvo, ali je tri dana pre kraja relija, došlo do kvara na vozilu, te je to drugi Dakar koji nisam završio od kako nastupam u kategoriji automobila. Već naredne godine, vratio sam se u X-Raid tim, ovaj put sa vozilom MINI, te sam osvojio drugo mesto, a 2013. sam bio četvrti…. I onda, ove godine, kao što već znate, stigao sam prvi na cilj.

Foto: Monster Energy

TopSpeed: Šta mislite o otkazivanju Relija Dakar 2008. godine, odnosno da li je pretnja bila stvarna ili je u pitanju seoba na drugi kontinent zbog marketinga?

Nani Roma: Pa, bilo je to je baš loše vreme za Dakar reli! Sećam se kada smo se svi okupili na startu u Portugalu, početkom godine, odjednom je odlučeno da se reli otkaže! Nismo mogli da verujemo, otkazati Dakar, to nije bilo moguće!? No, morali smo da se pomirimo sa tim. Afrika je komplikovan kontinent sa političke tačke gledano i zbog bezbednosti, tako je moralo da bude. Samim tim, to je i poslednji put da se vozilo, tačnije, trebalo da se vozi u Africi, te smo već 2009. godine prešli u Južnu Ameriku i tamo nastavili ovo takmičenje.



TopSpeed:
I kako Vam se čini ta promena?

Nani Roma: Južna Amerika je zaista lepa, a sporazumevanje sa lokalnim stanovništvom teče bez problema jer praktično svi govore španski. Takođe, ljudi su izuzetno strastveni, naročito u Argentini, gde kada vozimo etape, tu nastaje prava „ludnica“! Međutim, Afrika je i dalje nešto posebno, pustinja, dine… No, i Amerika ima svoje draži, čas ste usred pustinjskih dina, čas u planinama visokim i po 4000 metara!

Foto: Mihajlo Todorović

TopSpeed: Koliko je teško za vozača, pa i suvozača da ostanu koncentrisani u takvim uslovima?

Nani Roma: Svakako, da je teško, ali je već samo po sebi, teško ostati fokusiran na put nakon više sati vožnje po nepoznatom i nepristupačnom terenu. Meni je umnogome pomoglo prethodno iskustvo sa motocikala, jer ste tamo sami, prepušteni isključivo sebi, morate sami da se snalazite, da vodite računa o navigaciji i pre svega, morate da budete izuzetno dobro fizički pripremljeni. Neki vozači koji su došli iz WRC-a, a naročito oni sa kružnih trka, ostali su zatečeni težinom Dakar relija, jer su navikli na vožnju od sat vremena, dok ovde imate sate i sate toga, uz neophodnost snalaženja na terenu, nepoznavanje terena, itd.



TopSpeed:
Gledano sa tehničke strane, koliko vremena i treninga Vam je bilo potrebno da se pripremite za novi MINI, za vanredno servisiranje u terenskim uslovima, neke neplanirane situacije i slično?

Nani Roma: Potrebno je dosta vremena jer morate biti veoma spremni, ne baš savršen auto-mehaničar, ali blizu toga, jer kada se nešto pokvari i treba da se zameni, a vi ste usred nedođije, nemate ni na koga drugog da se oslonite, osim na sebe. Kada se pokvari menjač, to je već havarija na kojoj gubite sate i sate, ali ukoliko je u pitanju neki manje bitan i komplikovan deo, vaša veština odlučuje hoćete li na kraju zbog toga možda izgubiti i ceo reli. A zapravo, pripreme za Dakar počinju praktično od završetka aktuelnog… I to ne samo sa tehničke strane, već i kada su u pitanju sponzori, organizacija tima, itd. Već u aprilu ove godine su počeli prvi testovi sa vozilima za Dakar 2015, a u junu smo išli u Maroko da isprobamo najnovija rešenja i evolucije automobila, dok u septembru imamo poslednju seriju testova pred takmičenje koje startuje odmah početkom 2015.

Foto: Mihajlo Todorović

TopSpeed: Šta ako rezultati na nekom testu nisu dobri?

Nani Roma: Ukoliko u junu ne dobijete željene rezultate, imate samo još jednu šansu, a to je septembar… Ako se i tu ne pronađe optimum, bolje je da se vratite na prethodnu evoluciju vozila, jer je od ekstremne važnosti da imate snažan i pouzdan automobil. Na reliju kao što je Dakar, morate imati kompromis po pitanju podešavanja vozila, tzv. setup, jer na samo jednoj etapi možete naići na nekoliko potpuno različitih vrsta terena, i ako dobijete vreme na jednoj, izgubite na drugoj… Automobil je težak, ima oko 2000 kilograma mase, a hod oslanjanja je 250 milimetara, što i nije puno za tako veliko i teško vozilo, te je uvek potrebno naći idealan odnos između prianjanja, udobnosti, bezbednosti.



TopSpeed:
Da li za svaki Dakar dobijate novi automobil ili koristite značajan broj delova od prethodne evolucije?

Nani Roma: Uobičajeno je da fabrički vozači rade na razvoju novog automobila, kojeg oni i dobijaju. Recimo, u odnosu na prošlu godinu, ovogodišnji MINI je dobio potpuno novu šasiju, a promenili smo i poziciju rezervnih točkova, koji su sada ispod sedišta vozača i suvozača, te je promena osetna. Pre toga, imali smo tri rezervna točka pozadi, svaki od po 25 kilograma, koji su bili pozicionirani nešto više, te je raspored mase i niže težište, kao i ušteda od 25 kg, sada od velike koristi.

Foto: Monster Energy

TopSpeed: Tu je onda promenjena i pozicija rezervoara za gorivo, zar ne?

Nani Roma: Da, do prošle godine, rezervoar se nalazio ispod sedišta, ali to iz bezbednosnih razloga više nije dozvoljeno, već je pomeren više pozadi, te je i to jedan od razloga zbog čega su rezervni točkovi premešteni na njegovo mesto. Inače, njegova zapremina je oko 400 litara, ali se retko kada startuje sa tolikom količinom goriva. Uglavnom se sipa oko 200-250 litara… Zato nikada i nismo došli u problem sa potrošnjom goriva, jer pored dobre kalkulacije, uvek imate i dovoljno rezerve, čak i na najdužim deonicama od preko 600 kilometara. Naravno, ovo je slučaj kod turbo-dizel motora kakav mi koristimo, dok je kod benzinaca potrošnja znatno veća, ali je to već neka druga priča.



TopSpeed:
Koja Vam je jedna od najtežih i najmanje omiljenih deonica na Dakar reliju?

Nani Roma: Iskreno, za mene su i dalje neke od najtežih deonica u Africi, kada se tamo vozilo do 2008. Jedna od njih je u Mauretaniji, gde je u podacima, u tzv. „putnom atlasu“ pisalo da nas očekuju brze deonice i utabani putevi, a imali smo dine i pustinjsko rastinje, tj. kamilju travu, te svaki čas neki kanal i prepreku, neprekidne skokove, pa smo vozili jedva 50 km/h… I tako ceo dan! Startovao sam u 7 časova ujutro, a završio deonicu u 8 uveče! Stalno sam pitao svog suvozača da li je siguran da smo na pravom putu, jer idemo veoma sporo. A on mi odgovara da je sve OK i da nastavim da vozim…

Foto: Monster Energy

TopSpeed: Koliko dugo sarađujete sa sadašnjim suvozačem?

Nani Roma: Sa Michel Perinom se „družim“ još od 2010. godine kada sam stigao u X-Raid tim, a saradnju smo nastavili 2012. godine kada sam se vratio iz Nissana, ovaj put u novi MINI. Dakle, ukupno smo zajedno četiri godine. On je jedan od najboljih suvozača, a osvajao je do sada čak četiri Dakara, tri sa Citroenom i ovaj poslednji, sa mnom.



TopSpeed:
Da li ponekad dođe do “krize” u odnosima sa suvozačem, budući da ste satima zajedno, pod velikim pritiskom, i to neprekidno, danima i danima?

Nani Roma: Da, i to je jedan od aspekata koji treba iskusiti, jer kao što ste i sami rekli, pod velikim smo pritiskom. I fizički napor je velik, umor vas sustiže i nije lako izdržati ni sebe samog. Sa Michelom sam već četiri godine, prošli smo dosta toga i u potpunosti razumemo jedan drugog. Naravno da ponekad dođe do trenutka kada se sporečkate, posvađate, ali je najvažnije da zajedno nađete rešenje i uspešno završite deonicu. Takođe, jako je bitno da komunicirate, čak i da iznosite mišljenje o problemima, jer ćete tako doći do rešenja. U protivnom, ako ćutite i držite to u sebi, pre ili kasnije će doći do “eksplozije” koja neće ništa dobro doneti, šta više, može u potpunosti da pokvari odnos.

Foto: Monster Energy

TopSpeed: Kakvi su utisci u vezi ovogodišnje pobede?

Nani Roma: Mogu reći da je bilo veoma teško, možda čak i teže nego li kada sam pobedio na motociklu, jer je konkurencija u kategoriji automobila sada daleko veća nego kod motocikala. Zadovoljan sam svojom vožnjom, ali i načinom na koji sam “ispratio” sve aspekte takmičenja, a tu pre svega mislim na tehničke zahteve, navigaciju, pouzdanost automobila, itd.



TopSpeed:
Koliko je tu učešće samog vozača, a koliko kvalitetnog automobila i pratećeg tima?

Nani Roma: Ne sme se nikako zaboraviti da i pored najbolje vožnje, bez odličnog suvozača, bez pouzdanog i brzog vozila, ali i prateće ekipe mehaničara koji se brinu o ispravnosti i pouzdanosti automobila, uspeha ne bi ni bilo! U svakoj vrsti ovog sporta je tako, ali je u tzv. “Raid” relijima kao što je Dakar, to još više izraženo, jer mehaničari rade u teškim uslovima, tokom cele noći kako biste ujutru imali spreman automobil za novu deonicu.

Foto: Mihajlo Todorović

TopSpeed: Neizbežno pitanje vezano za ovogodišnji Dakar reli tiče se timskih naređenja… Kakav je Vaš stav po tom pitanju?

Nani Roma: Timska naređenja su oduvek postojala u ovom sportu. Čak i dok sam vozio motocikl, pa kasnije i automobil, najbitnija stvar na koju su svi usredsređeni jeste pobeda, tačnije, pobeda ekipe. To je bitno kako zbog brenda vozila, tako i zbog sponzora koji “pokrivaju” vaše i učešće ekipe. Sa tim se morate pomiriti jer onog trenutka kada to ne želite da prihvatite, ostajete sami. Ukoliko imate novca i možete da finansirate sopstveni tim, vozilo i nastupe širom sveta, odlično, ali je to danas veoma skupo i za vrhunsku ekipe, potreban je veliki novac koji imaju samo vodeći brendovi i veliki sponzori, a u tom slučaju, ne preostaje vam ništa drugo nego da funkcionišete u okviru ekipe i slušate timska naređenja.



TopSpeed:
Dakle, i to je jedna vrsta kompromisa?

Nani Roma: Upravo tako… Prošle godine, ja sam poslušao i usporio, te pomogao Stephaneu da pobedi, a ove godine, on je trebao da uradi isto za mene. Međutim, njegov stav nije bio isti kao i moj, te smo došli u situaciju da se žestoko borimo za prvo mesto pri samom kraju relija. Možda je malo problem i u Svenu Quandtu, šefu ekipe, koji želi svima da izađe u susret i bude maksimalno korektan. Sećam se situacije iz 2007. kada su se za prvo mesto borili Stephane Peterhansel i Luc Alphand, obojica u Mitsubishiju za koji sam i ja tada vozio. Pet dana pre kraja relija, Dominique Serieys, šef ekipe, odlučio je da će pobednik biti Stephane, koji se tada nalazio u vođstvu, a Luc je morao da se zadovolji drugim mestom. Ove godine, pobeda je pripala meni, ali što je još važnije, trijumfovao je X-Raid tim. I to ubedljivo, jer smo postigli trostruku pobedu, budući da se na podijumu našao i Nasser Al-Attiyah. No, u suštini, sve ovo je stvar kompromisa, baš kao i u životu!

Foto: Monster Energy

Zoran Živkov/TopSpeed

Nastavak na TopSpeed.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TopSpeed.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TopSpeed.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.