
Štrajk je prekid rada koji zaposleni organizuju radi zaštite svojih profesionalnih i ekonomskih interesa po osnovu rada. Zaposleni slobodno odlučuju o svom učešću u štrajku, štrajk se može organizovati u preduzeću ili drugom pravnom licu, odnosno deo kada fizičko lice obavlja skraćeno svoju delatnost, ili u grani delatnosti i kao generalni štrajk.
Štrajk se može organizovati i kao štrajk upozorenja. Štrajk upozorenja može trajati jedan sat najduže. Štrajk jeste zajednička obustava rada više zaposlenih u isto vreme za isti cilj. Štrajk je rezultat nezadovoljstva radnika sa upravom firme. Tokom industrijske revolucije štrajk je postao važno oružje u borbi između zaposlenih i poslodavaca.
Štrajk kao obustava rada je kolektivna obustava svih radnih aktivnosti dok se ne ispune određeni zahtevi stranke u radnom sporu koja je organizovala vreme štrajka. Štrajkovi mogu imati razne ciljeve i organizuje se od strane sindikata u struci, firmi i fabrikama, i kao opšti veliki štrajk. U politički napetim situcijama mogu se razviti opšti veći štrajkovi i paralizovati rad u celoj državi. Štrajk glađu je jedan oblik otpora, i to najčešće zatvorenika protiv vlasti u zatvoru. Štrajk se mora dobro organizovati jer postoji rizik da isti ne uspe pa da poslodavac krene sa smanjenjem plate i otpuštanjem organizatora.
Za uspešno organizovanje štrajka potrebno je nekoliko preduslova: da postoji jaka sindikalna organizacija, da organizacija ima određene zalihe novca od članarine, da postoje velike narudžbine prema firmi i rokovi koje poslodavac mora da ispoštuje prema kupcu, da postoji odluka većine radnika i sloga da se krene u štrajk. Štrajkački odbor je dužan da poslodavcu najavi štrajk dostavljanjem odluke o stupanju u štrajk, i to najkasnije pet dana pre dana određenog za početak štrajka, odnosno 24 časa pre početka upozorenja o štrajku, štrajk prema zakonu treba da traje sat vremena.
Štrajkački odbor i zaposleni koji učestvuju u štrajku dužni su da štrajk organizuju i vode na način kojim se ne ugrožava bezbednost lica i imovine i zdravlje ljudi, onemogućava nanošenje neposredne materijalne štete i omogućava nastavak rada po okončanju štrajka. Takođe ne smeju da sprečavaju poslodavca da koristi i raspolaže sredstvima kojima obavlja svoju delatnost, i ne smeju da sprečavaju zaposlene koji ne učestvuju u štrajku da rade. Odlukom o stupanju u štrajk utvrđuju se zahtevi zaposlenih, vreme početka štrajka, mesto okupljanja učesnika u štrajku ako se štrajk ispoljava okupljanjem zaposlenih i štrajkački odbor koji zastupa interese zaposlenih i u njihovo ime vodi štrajk. Zakon o štrajku je donet na osnovu ustava SRJ kojim je bilo utvrđeno da zaposleni imaju pravo na štrajk radi zaštite svojih ekonomskih i profesionalnih interesa, u skladu sa zakonom da pravo na štrajk može da se ograniči zakonom kad to zahteva priroda delatnosti.
Predviđeno je da zaposleni i državni službenici koji su u radnom odnosu i čiji je poslodavac mogu da organizuju štrajk upozorenja pod uslovima i na način utvrđenom zakonom. Iz navedenog zaključak je da državni službenici imaju pravo na štrajk koji mora biti organizovan u skladu sa zakonom o štrajku. Lok aut je situacija suprotna od štrajka, kada vlasnik nema dovoljno posla on zatvara firmu ili fabriku na određeno vreme, radnici ne dolaze na posao i ne primaju platu.
Svako ima pravo na štrajk dok god je on u okvirima zakona i ustava.
Rajaner: Za 2 dana štrajka Sindikata kontrole letenja u Beogradu odloženo 99 letova, pozivamo EK da zaštiti prelete
Irska niskotarifna avio-kompanija Rajaner pozvala je predsednicu Evropske komisije Ursulu fon der Lajen da hitno reformiše evropski sistem Kontrole vazdušnog saobraćaja i preduzme mere da zaštiti...
Izvor: Radio Televizija Vojvodine, 23.Avg.2025, 16:51
Putnici čija su vozila zarobljena u vagon vozu u stanici Podgorica, pozvani da ih preuzmu
Željeznička infrastruktura Crne Gore (ŽICG) organizovaće sutra istovar automobila iz mežunarodnom auto-voza, koji je od petka...
Izvor: NoviMagazin.rs, 23.Avg.2025, 16:00
Rajaner traži reakciju evropskih institucija zbog štrajka kontrole letenja u Srbiji
Najveći evropski lou-kost avio-prevoznik Rajaner saopštio je da je samo u prva dva dana štrajka srpskog Sindikata kontrole letenja odložio 99 letova.
Izvor: Radio 021, 23.Avg.2025, 14:12
Zbog štrajka obustavjen železnički saobraćaj u Crnoj Gori
Železnička infrastruktura Crne Gore (ŽICG) saopštila je da danas do daljeg neće biti železničkog saobraćaja, nakon što je juče deo zaposlenih počeo štrajk tražeći veće plate.
Izvor: NoviMagazin.rs, 23.Avg.2025, 13:05
Obustavljen železnički saobraćaj u Crnoj Gori zbog štrajka, za Bar se ide autobusom od Prijepolja
Železnička infrastruktura Crne Gore (ŽICG) saopštila je da do daljeg neće biti železničkog saobraćaja, nakon što je juče deo zaposlenih počeo štrajk tražeći veće plate.
Izvor: Radio 021, 23.Avg.2025, 12:51
Grupa radnika na željeznici u Crnoj Gori u štrajku
PODGORICA - Grupa radnika Železničke infrastrukture Crne Gore (ŽICG) stupila je danas u štrajk, zbog, kako su naveli, veoma niskih plata.
Izvor: Nezavisne Novine, 22.Avg.2025, 11:07
Prvi dan anemičnog štrajka SMATSA-e: Od tabloidnog vređanja do promocije kontrolorskog esnafa kao dobro plaćenog
Deo zaposlenih kontrolora letenja koji su članovi jednog od dva sindikata u Kontroli letenja Srbije i Crne Gore započeo je pre dva dana štrajk koji, do jutros, uprkos bizarno primitivnim natpisima treš medija, nije imao gotovo nikakav efekat na redovnost avio-saobraćaja ka, iz i iznad Srbije. Kako je pre nekoliko dana i najavljeno putem NOTAM-a, štrajk „pojedinih kontrolora“ (kako je karakterizovano u NOTAM-u), zapravo je po uticaju na smanjenje ukupnog kapaciteta SMATSA-e...
Izvor: TangoSix.rs, 21.Avg.2025, 08:41