Rizično putovati preko turističkih subagencija

Izvor: Radio 021, 22.Avg.2014, 15:30   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Rizično putovati preko turističkih subagencija

Putovanja preko manjih turističkih agencija, takozvanih preprodavaca aranžmana ili subagencija, sve su rizičnija, što pokazuju i sve češći primeri zloupotreba i prevara koje agencije prave, a zbog kojih svake godine ispaštaju turisti.

Manjim turističkim agencijama, koje su subagenti i preprodaju aranžmane većih agencija, takozvanih organizatora putovanja, postojeće zakonske odredbe idu na ruku jer im dozvoljavaju da putnike pošalju na putovanje, a da pritom ne uplate novac >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio 021 << organizatorima, objašnjava za 021 Aleksandar Seničić, predsednik YUTA-e, Nacionalne asocijacije turističkih agencija.

"Manje agencije koje nisu organizatori putovanja, nego su prodavci, njih na neki način nesvesno postojeće zakonsko rešenje štiti. Dakle, oni potpišu ugovor sa prodavcem aranžmana, primaju uplate putnika, a organizator je dužan da putnike vodi bez obzira da li je taj novac od subagencija primio. Dakle, vi ne dobijete novac a morate da isporučite robu, odnosno uslugu", kaže on.

Tokovi novca pri organizaciji putovanja su vrlo jednostavni. Organizatori primaju novac sa dve strane, sopstvenom prodajom ili preko subagenata. Kada prodaju lično svoje aranžmane, novac od uplate ide delom agenciji delom vlasnicima apartmana i prevoznicima.

S druge strane, subagenti sa organizatorima prave ugovore o saradnji i na osnovu toga im pronalaze i upućuju putnike i ostvaruju razliku u ceni odnosno proviziju. Agencija organizator dalje prebacuje novac svojim partnerima u inostranstvu, za zakup smeštaja, hotela i apartmana, a drugi deo opet ide prevoznicima.

"Međutim problem je u tome što niti YUTA niti ijedna naša institucija u državi nema ingerencije da kontroliše plaćanja u inostranstvu, jer su te agencije privatne firme i same su odgovorne za tokove svog novca. Jedino finansijska inspekcija i to samo po određenim prijavama može da interveniše", kaže Seničić za 021 i dodaje da od 300 članica YUTE, svake godine zbog finansijskih neregularnosti, njih 15-20 izgubi članstvo i ostane bez licence.

Iz godine u godinu sve je više problema koje turisti imaju sa turističkim agencijama. Tako je nedavno isplivao slučaj agencije "Aurora Travel",  koja je subagencija, a o kojoj je 021 već pisao. Protiv ove agencije podnete su brojne krivične i prekršajne prijave, a još jedan slučaj ponovo je postao aktuelan danas, kada se medijima javio Goran Puzić, kome je ugovor sa agencijom falsifikovan, zbog čega je sa svojom porodicom izbačen iz hotela u Bečićima.

Pre dva dana Blic je pisao o turistima koji su na Tasos otišli preko turističke agencije "Perla Tours", i žalili se da im je vlasnik apartmana pretio da će morati da napuste smeštaj jer mu nije isplaćen novac. "Perla" je za razliku od "Aurore" oganizator putovanja, i od poslovođe ove agencije, Milenka Zeljkovića, 021 je saznao da je situacija na Tasosu rešena, da je vlasnik vile "prosto ustao na levu nogu" i da se slične situacije jednostavno dešavaju.

"U konkretnom slučaju niko ne treba da brine za smeštaj, jer je sve plaćeno i obezbeđeno. Činjenica je da gospodin sa kojim radimo već desetak godina, taj koji im je rekao da izađu, u zadnje dve tri godine pije sedative, šta pije ja ne znam, i ne znam da li je tog dana popio lek ili nije popio lek, ali niko pomeren iz apartmena nije", tvrdi on .

Zeljković dalje objašnjava da je tačno da postojeći zakon o turizmu ima odredbu da organizator mora da pošalje putnika na put iako nije legao sav novac na njihov račun, i da im to predstavlja veliki problem. Kao organizatorima dešavalo im se i da im subagenti ne uplate novac i ne jave im kontakte putnika, a da se u međuvremenu agencija zbog nelikvidnosti ugasi, i tada oni kao organizatori iz svog džepa moraju da plate putnicima aranžman. Ali on ističe da su to samo iznimni slučajevi, jer većina subagenata radi pravedno i bez ikakvih problema.

Jedinu zaštitu koju turisti za sebe mogu da obezbede je da se upoznaju sa zakonom i svojim pravima, osiguranjima i mogućnostima, za slučaj da dođe do neke nezgode ili prevare. Međutim, turisti to retko čine, kažu stručnjaci iz oblasti turizma. (Gordana Ćosić - Ova adresa el. pošte zaštićena je od spam napada, treba omogućiti JavaSkript da biste je videli )

Nastavak na Radio 021...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio 021. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio 021. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.