Izložba japanske grafike u Progresu

Izvor: Blic, 18.Jan.2008, 06:04   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Izložba japanske grafike u Progresu

Narodni muzej u Beogradu započinje novu godinu izložbom „Novo lepo mesto Edo" koja je sinoć svečano otvorena u 19 sati u Galeriji „Progres". Izloženo je 36 starih japanskih listova koji su u Narodni muzej stigli pedesetih godina prošlog veka preko privatnih kolekcionara. Deo kolekcije dobijen je 1988. u okviru poklon-zbirke Arsa i Vojke Milatović.

- Poslednji put kao tematska celina japanske grafike bile su izložene u Narodnom muzeju 1964. godine. Sva >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << dela pripadaju tzv. ukijo-e žanru koji karakteriše grafičku produkciju Japana od XVII do XIX veka. U tom periodu grad Edo (Tokio) bio je politički centar zemlje, zbog čega se čitavo razdoblje od 1600. do 1868. u hronologiji istorije Japana naziva Edo doba. Umetnost ukijo-e neposredno je povezana sa razvojem građanstva prvenstveno u Edu, a zatim i u Kjotu i Osaki, zbog čega je postala sinonim društvenog prestiža - objašnjava autor ove izložbe mr Dragana Kovačić, muzejski savetnik.

Produkcija ukijo-e grafika dostigla je tokom XIX veka ogromne razmere. Veliki broj umetnika, oko 600-700, bavio se njome, što je u XX veku podstaklo mnoge mlade grafičare i crtače da u umetnosti stripa kreiraju novi žanr, tzv. mange. I ukijo-e i mange bave se zapravo ilustrovanjem svakodnevice građanske klase, preciznije uputstvima za život, u mangama, naravno, mnogo slobodnije, u duhu našeg doba.

- Sa porastom samosvesti građanske klase, ukijo-e (u prevodu: prizori sveta koji prolazi) postale su ogledalo japanskog društva. Izložba „Novo lepo mesto Edo" fokusirana je upravo na promene koje se odražavaju u stilu i načinu života građana Eda. Grafike su prožete nadasve poetičnom i emocionalnom privrženošću prirodi koja umnogome tvori japanski nacionalni duh. Hronološki, izložba započinje delom Kitagava Utamaroa (oko 1753-1806), a nastavlja se prikazima iz kvartova zabave i kabuki pozorišta umetnika kao što su Tojokuni (1769-1825), Kunisada (1786-1865), Eisen Kensei (1790-1848), dok njen najveći deo pripada pejzažima iz serije „Stotinu čuvenih pogleda na Edo", iz 1858. godine Utagava Hirošigea (1797-1858), koja je neposredno po izdavanju dostigla slavu izvan Japana. Modernošću svoga izraza ukijo-e grafike uticale su na umetnike iz Evrope, kao što su Van Gog, Kamij Pisaro i Džejms Vistler - podseća Kovačić i dodaje da se izložba „Novo lepo mesto Edo" u Galeriji „Progres" može pogledati do 6. februara.

Stare japanske grafike, u Evropi poznate kao estampe, jedinstvena su pojava u panorami svetske umetnosti. Otiskivane u hiljadama kopija, one su, zapravo, preteča masovne umetnosti. Ove popularne i narativne slike crtane su tušem i bojene četkicom. Na njima dominiraju pejzaži, gejše, sumo rvači i glumci kabuko teatra, dok su prizori iz političkog života, kao i eksplicitne erotske scene, veoma retki, jer su bili zakonom zabranjeni.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.