Izvor: Magyar Szó, 25.Maj.2016, 09:51   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Danas dovoljno, sutra će već biti manje

Nedavno smo u domaćim medijima čuli da je sve manje profesionalnih vozača, da sve manje ljudi za sebe bira ovaj posao ili, što se čini preciznijom konstatacijom, sve više šofera radije odlazi na rad u inostranstvo, gde za isti posao dobijaju znatno veću platu. Ne radi se o specifičnom problemu, u skoro svim zemljama Evrope pokazuje se manjak stručnih, kvalifikovanih vozača. Prema analizama, od 26 država u 23 radno mesto šofera je jedan od prvih deset radnih mesta koje je najteže popuniti.
>> Pročitaj celu vest na sajtu Magyar Szó << />
Foto: Ótos András

Zahvaljujući tome srpski šoferi sa stručnom spremom lakše dobijaju posao u inostranstvu, ali se istovremeno time u Srbiji stvara još veći nedostatak ove radne snage. Problema ima i sa obrazovnim sistemom, koji ne „proizvodi“ dovoljno kvalifikovanih vozača. Na taj problem, na sve veći nedostatak vozača u Srbiji, ukazao je predsednik Poslovnog udruženja u drumskom saobraćaju “Međunarodni transport”, Dušan Nikolić, tvrdeći da „trenutno jedva uspevamo da pokrenemo sva vozila u međunarodnom transportu, ali da će za nekoliko godina biti više kamiona na parkinzima nego na putevima“. Prema njegovim rečima, u Srbiji ima 100.000 privrednih vozila, za čiju upotrebu je potrebno 120 hiljada šofera. Ukupno je 10 hiljada vozila u međunarodnom prevozu. Nisu potrebni samo šoferi, već i oko 20.000 ljudi koji će vozila održavati. Nikolić je u vezi školskog sistema naglasio da ovaj sistem nije prilagođen potrebama privrede i ako se ovako nastavi, nećemo moći da obezbedimo 140.000 ljudi koji će raditi u transportu robe i putnika. U državi se trenutno inače obrazuje oko 3 hiljade kvalifikovanih šofera.

MNOGI BIRAJU SKANDINAVIJU

U Novosadskom javnom gradskom saobraćaju smo saznali da je konstantno smanjenje broja šofera očigledno. Izvršni direktor JGSP-a Nikola Jokić je za naš list rekao da je sve manje šofera, a oni koji se odluče da više ne rade u JGSP-u, većinom biraju skandinavske države i Sjedinjene Američke Države za novo mesto rada.

- Sve je veći broj onih koji napuštaju JGSP, ali trenutno raspolažemo sa dovoljno vozača, nemamo kadrovske probleme -izjavio je direktor.

SKUPLJI ISPIT

Mađar so je potražio Aleksandra Slijepčevića rukovodioca X-Tim Logistica iz Bačke Topole. Od njega smo saznali da se ne radi o novonastalom problemu, znaci da nedostaju šoferi pokazali su se već i ranijih godina. Problem je sada postao veći time što građani lakše dobijaju posao u inostranstvu.

- Mnogi koriste tu mogućnost. Ipak, ne možemo samo time objasniti zbog čega je sve manje šofera. Istini za volju treba spomenuti da su u međuvremenu značajno poskupeli ispiti potrebni za polaganje dozvole za C i E kategorije, a zbog loše ekonomske situacije mladi jednostavno nisu u materijalnoj mogućnosti da nabave potrebne dozvole – izjavio je za naš list biznismen, dodajući da baš zbog toga mnogi odustaju od ideje da se prihvate obuke i ispita sa svim troškovima. U većini slučajeva deo odgovornosti može da preuzme i preduzeće, koje može da pomogne mladima da dođu do novih saznanja.

- Već godinama traju naši programi koji su smišljeni za nove šofere, koji ranije nisu imali nikakva iskustva u međunarodnom saobraćaju i transportu. Razvili smo jednu obuku koja odgovara ciljevima. Pre mesec i po dana smo pokrenuli i nove kurseve, a imamo časove u preduzeću koja obrađuju stručne sfere potrebne za obavljanje posla.

NEKOLIKO DODATNIH ŠOFERA NE BI BILO NA ODMET

Kao što je Slijepčević rekao, jedan od ciljeva ovih obuka je i da sadašnjim šoferima ponude mogućnost daljeg usavršavanja. Obuke se vrše u saradnji sa udruženjem međunarodnih preduzeća za prevoz i transport. Uskoro će biti mogućnosti da održe obuke i za osobe van preduzeća koje su zainteresovane za predavanja predavača sa licencom.

Na pitanje da li preduzeće trenutno ima dovoljno vozača, naš sagovornik odgovara da otprilike uvek imaju odgovarajući broj zaposlenih, da vozila ne stoje prazna, ali bi zbog stalne promene zaposlenih bi bilo dobro da preduzeće ima nekoliko šofera više, jer bi bilo lakše organizovati posao da imaju nekoliko vozača u rezervi, na koje se može računati.

- Ima potrebe za šoferima za zamenu koji bi se mogli angažovati umesto sadašnjih vozača prilikom godišnjih odmora i u slučajevima kada se za to pokažee najveća potreba - objašnjava Slijepčević.
Pogledaj vesti o: Posao u inostranstvu

Nastavak na Magyar Szó...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Magyar Szó. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Magyar Szó. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.