
Izvor: Politika, 20.Feb.2009, 23:37 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Propao posao šefova srpske i hrvatske železnice
Hrvatski mediji obelodanili podatke koje je pre nekoliko meseci srpska policija dostavila hrvatskim kolegama o proneveri oko tri miliona evra. - Bivši generalni direktor Železnica Srbije Milenko Šarančić tvrdi u izjavi za „Politiku” da je sa kolegom iz Hrvatske pregovarao samo o otpisu duga. – Majnl banka izabrana na tenderu da bi preko nje bili vraćeni dugovi svim evropskim železnicama
Vest o smeni predsednika uprave Hrvatskih željeznica Davorina Kobaka u hrvatskim >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << medijima dobija nesvakidašnji epilog. U četvrtak uveče Hrvatska televizija, a juče dnevne novine objavljuju da Kobak nije smenjen samo zbog otkrivenih malverzacija Biserke Robić, prošle godine smenjene direktorke Agencije za integralni promet HŽ-a, već zbog podataka koje je srpska policija dostavila hrvatskim kolegama pre nekoliko meseci i koji su do sada proveravani.
Mediji izveštavaju da srpska policija Davorina Kobaka „sumnjiči da je s takođe smenjenim Milankom Šarančićem, bivšim direktorom Železnica Srbije, u složeno zamišljenoj operaciji vraćanja duga srpskih železnica HŽ-u nameravao da skloni deo od ukupnog duga, otprilike tri miliona evra”. Srpska policija, kaže se, poseduje audiovizuelne zapise razgovora Kobaka i Šarančića o tome kako su planirali da izvedu tu krađu. O tome su razgovarali više puta, a u planiranju te operacije učestvovalo je i nekoliko posrednika, o čemu takođe ima dosta podataka.
Kako se objašnjava, sve je počelo kada je u maju 2007. godine na inicijativu Železnica Turske u Zagrebu održan sastanak o uvođenju vozova za prevoz kamiona od Turske do Austrije preko Bugarske, Srbije, Hrvatske i Slovenije. Za uključivanje u taj veliki posao, železnice Srbije i Hrvatske uz uključivanje i Bugarske trebaloje da podignu kredit, a Hrvatska je kao uslov postavila da se u okviru toga reši i dug Železnica Srbije prema Hrvatskim željeznicama, o kojem se inače pregovara već godinama.
Posao u vezi s tim kreditom preuzela je beogradska filijala firme „Majnl Kapital Advisors AG”, ali i Slobodan Resimić, koji se inače dovodi u vezu sa „zemunskim klanom”. Kako se dalje tvrdi, uz saglasnost šefova srpske i hrvatske železnice, Šarančića i Kobaka, oni traže model kako da iz kredita i naplate duga HŽ-u prebace tri miliona evra u „ofšor” firmu „Fajnenšel endžels”u Delavaru u SAD. Međutim, posle postignutog dogovora o podeli plena, Resimić navodno otkriva da je trebalo da bude izigran za svoj deo i preti da će sve otkriti medijima. Dolazi ipak do dogovora i poslednji detalji ovog plana pronevere, prema podacima policije, precizirani su na sastanku u Minhenu krajem 2007. godine. Međutim, ovaj ambiciozni plan propada kada je hrvatska vlada odbila da se saglasi s predlogom HŽ-a da se iz kredita koji podižu Železnice Srbije podmiri dug prema Hrvatskim željeznicama.
Milenko Šarančić za „Politiku” demantuje navode i tvrdi da sa Kobakom nikada nije pregovarao o izmirenju 20 miliona duga srpskih železnica.
– Sa njim sam se sastajao kao i sa svakim drugim direktorom, ali su o namirenju potraživanja razgovarale radne grupe dva preduzeća. Stav Železnica Srbije bio je isti prema svim železničkim upravama kojima smo od 1996. do 2005. godine dugovali novac. Od svih smo tražili da nam otpišu kamate i deo duga. Hrvati su načelno pristali da oproste polovinu navedenog iznosa –kaže Šarančić.
Šarančić kaže da je Majnl banka izabrana na tenderu i da je preko nje trebalo da budu vraćeni dugovi svim evropskim železnicama.
– Za firme „Fajnenšel endžels” i „Majnl kepital advajzors” nikada nisam čuo. Nikada nisam imao kontakt sa Resimićem, niti sam čuo za njega – tvrdi Šarančić.
On ne zna zašto dug nije vraćen, jer ga je radna grupa železnica na čijem čelu je bio Milan Grujić, pomoćnik finansijskog direktora, povremeno izveštavala. Bivši direktor takođe ne može da se seti ko je još bio u sastavu te radne grupe.
– Verujem da je sve ovo više u vezi sa dešavanjima u Hrvatskoj i sada postoje neki razlozi za pisanje. Kao što sam ja nekoliko puta bio uvučen u afere, a dan-danas nemam nijednu prekršajnu prijavu ni krivičnu odgovornost po pitanju poslovanja – odgovara nekadašnji direktor Železnica Srbije na pitanje šta je povod za ovu priču u „Jutarnjem listu”.
Novi direktor Železnica Srbije Milovan Marković rekao je juče da je to javno preduzeće spremno za saradnju sa svim državnim i istražnim organima povodom informacija koje su osvanule u medijima.
– Sva dokumentacija o poslovanju Železnica Srbije, ukoliko bude potrebno, biće dostupna svim organima na rasvetljavanju ovog slučaja. Nijedna afera u ovom preduzeću ne sme ostati nerazjašnjena, niti će bilo ko na železnici biti zaštićen – rekao je Marković.
A afera je u Železnicama Srbije bilo na pretek, bar onih koje su dovođene u vezu sa imenom Milanka Šarančića, člana stranke Nova Srbija, a pre toga člana JUL-a. Tako se prošle jeseni, uoči njegove smene, saznalo da je nelegalno otkupio službeni stan od 108 kvadrata u Mileševskoj ulici na Vračaru, sa rokom otplate na dvadeset godina po godišnjoj kamati jedan odsto.
Na to Šarančić sada kaže:
– Nisam dobio stan na poklon, niti sam ga ikome oteo. Činjenica je da je za četiri godine, koliko sam proveo na čelu Železnica, 158 porodica dobilo stanove. Po potpuno istim uslovima sam rešavao svoje stambeno pitanje kao i ostali ljudi u Železnicama – brani se Šarančić.
Poslednjih meseci svog mandata pokušao je da nabavi 20 službenih automobila za 2, 2 miliona evra, iako je, kako su tvrdili sindikalci ovog preduzeća, vozni park obnovljen pre dve godine. Novi direktor je tu kupovinu obustavio, ali Šarančić misli da je to bila greška.
Pripisivano mu je da je imao i ogromnu platu od 148.000 dinara.
– Plata na tom radnom mestu sada prelazi dve hiljade evra – tvrdi Šarančić.
Afera koja je najviše tresla srpsku javnost datira s početka njegovog mandata – 2005. godine. Reč je o kupovini polovnih vozova i lokomotiva iz Švedske za 3,5 miliona evra i to bez tendera od firme koja prodaje robu buticima.
Marijana Avakumović - Radoje Arsenić
----------------------------------------------------------
Policija istražuje slučaj Šarančića
Srpska policija aktivno istražuje da li je Milanko Šarančić, bivši direktor srpskih železnica, sa hrvatskim kolegom Davorinom Kobakom dogovarao utaju tri miliona evra. O rezultatima istrage, kako napominju, javnost će biti obaveštena.
Navode o proneveri novca koje juče objavio hrvatski „Jutarnji list”, Ivica Dačić, ministar policije, juče nije hteo da komentariše.
– O akcijama koje su u toku policija ne govori – rekao je kratko Dačić novinarima na predstavljanju istraživanja o poverenju građana u Ministarstvo unutrašnjih poslova Srbije.
D. S. V.
--------------------------------------------------------
Mediji pomažu tužilaštvu
Zbog pokušaja utaje tri miliona evra, trebalo bi da bude sprovedena ozbiljna istraga, smatra Nemanja Nenadić, programski urednik „Transparentnosti Srbija”.
– Tužilaštvo ima materijala da reaguje. Otvorenost i razgranatost medija pružaju im dosta dragocenih informacija. Ne treba čekati da neko podnese prijavu – kaže Nenadić.
Generalni problem svih naših javnih preduzeća, dodaje Nenadić, jeste nedovoljan stepen nadzora.
– Kada bi ta preduzeća bila više kontrolisana, ali i otvorenija, sigurno bi proizvodila manje afera – ističe Nenadić.
------------------------------------------------------
Nema kontrole u javnim preduzećima
Verica Barać, predsednica Saveta za borbu protiv korupcije, smatra da će afera srpske i hrvatske železnice ostati nerasvetljena, kao i većina drugih koje su potresale javna preduzeća.
– Institucije za kontrolu nisu uspostavljene, a i ako postoje one odgovaraju partijskim šefovima, a ne zakonu. Tužilac mora po službenoj dužnosti da ispita navode koji se provlače kroz medije i izriču u javnosti, ali on to ne čini – kaže Baraćeva.
Ona tvrdi da javna preduzeća ne kontroliše vlada, već političke partije, te u njima nema stroge kontrole javnih nabavki, finansijskih izveštaja, projekata, sponzorstava i plata.
– Novac koji se iz budžeta izdvaja za Železnicu Srbije je fantastična suma, a to preduzeće posluje sa konstantnim gubicima. Vlada neće da uspostavi mehanizme kontrole i proveri kako se troše pare poreskih obveznika – kaže naša sagovornica.
[objavljeno: 21/02/2009]
Slepi kolosek srpsko-hrvatskih pruga
Izvor: Glas javnosti, 21.Feb.2009, 02:37
Iznenadna smena Davorina Kobaka nije samo posledica nereda koji vlada u tom preduzeću, niti on mora da ode zbog finansijskih skandala koji se vežu uz Biserku Robić, bivšu direktorku Agencije za integralni transport (AGIT) „Hrvatskih železnica“, čije poslovanje i prebacivanje 2,4 miliona evra...