Gubitak aviokompanija 4,7 mlrd. $

Izvor: B92, Beta, Tanjug, 24.Mar.2009, 15:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Gubitak aviokompanija 4,7 mlrd. $

Ženeva, Atina, Prag -- Gubici svetskih aviokompanija premašiće ove godine 4,7 milijardi dolara, zbog smanjene potražnje za putovanjima i transportom robe.

U toku prošle godine drastično je opao broj putnika u avioprevozu

Prema prethondoj proceni Udruženja međunarodnih avioprevoznika (IATA) u Ženevi, objavljenoj u decembru, očekivalo se da će finansijski manjak avioprevoznika u 2009. biti oko 2,5 milijarde dolara.

"Stanje avioindustrije danas >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << je dosta sumorno. Potražnja je pogoršana mnogo više i mnogo brže privrednim usporavanjem nego što se to moglo predvideti pre samo nekoliko meseci", izjavio je generalni direktor IATA Đovani Bizinjani.

IATA, koja okuplja 230 avioprevoznika, među kojima "Britiš ervejz", "Kataj Pacifik", "Junajted erlajnz" i "Emirejet", takođe je povećala procenu gubitaka međunarodnih prevoznika za 2008. godinu, sa ranije prognoze od oko osam na 8,5 milijardi dolara, na šta je uticao i drastični skok cene nafte, preneo je Rojters.

U januaru, obim međunarodnog avioprevoza smanjen je 5,6 odsto na godišnjem nivou, posle 4,6-procentnog pada u decembru. Prevoz robe u januaru opao je 23,2 odsto u odnosu na isti mesec 2008, a u decembru 22,6 odsto, osmi mesec uzastopno.

Bizinjani je početkom godine upozorio da je "biznis klasa prazna" i da komfornija mesta beleže veći pad potražnje od ekonomske, jeftinije klase. Svetski avioprevoznici, teško pogođeni globalnom ekonomskom krizom, preduzeli su niz mera kresanja troškova i ukinuli desetine hiljada radnih mesta da bi preživeli.

Najgore su prošli azijski prevoznici. "Singapur erlajnz", najveća aviokompanija na svetu po tržišnoj vrednosti, zatražila je od jednog broja pilota i zaposlenih na transportu tereta da uzmu neplaćeno odsustvo na dve godine da bi se skresali troškovi. Singapurski prevoznik najavio je da će smanjiti kapacitete 11 odsto i prizemiti 17 od 100 aviona iz sadašnje flote.

"Kataj Pacifik", glavni hongkonški prevoznik i peta azijska aviokompanija po vrednosti kapitala, objavila je rekordan gubitak od milijardu dolara u drugoj polovini 2008. godine i najavio da će prodati deo imovine kako bi se došlo do svežeg novca.

Olimpik erlajns prodat Marfin Investmentu

Grčka vlada je potpisala ugovor o prodaji avio-kompanije Olimpik Erlajns grčkoj privatnoj firmi Marfin Investment, po ceni od 177,2 miliona evra.

Proces privatizacije Olimpik Erlajnsa biće završen u oktobru, ako Skupoština Grčke odobri ugovor. Sporazum o prodaji je postignut u vreme pada bruto društvenog dohotka, rasta javnog duga i visokog budžetskog deficita Grčke.

"Period krize Olimpik Erlajnsa koji je predstavljao nepodnošljiv teret za grčke poreske obveznike i izazvao ozbiljne pravne probleme sa Evropskom unijom, sada je napokon okončan", rekao je premijer Kostas Karamanlis.

"Grci će prestati da plaćaju milion evra dnevno da bi održali u životu prezaduženu kompaniju nesposobnu da, pod državnom upravom, nađe svoje mesto (na tržištu)", dodao je on.

Niko od 8.100 zaposlenih u Olimpik Erlajnsu nema garantovano radno mesto, a mnogi će biti primorani da odu u druga državna preduzeća.

"Mi smo obavili svoju dužnost. Bilo je nezamislivo da Olimpik prestane da postoji", rekao je kupac, potpredsednik Marfina Andreas Vgenopulos. Evropska unija je septembra 2008. godine odobrila Vladi Grčke da ove godine proda Olimpik Erlajns uz uslov da ta firma vrati 850 miliona evra državnih subvencija.

"Olimpik" je bio uspešna privatna firma dok je bila u vlasništvu brodovlasnika Aristotela Onazisa. On ju je 1974. godine poklonio državi pod pretnjom nacionalizacije.

Češka prodaje "Češke aerolinije"

Češka očekuje da će privatizacija CSA državnoj kasi doneti do pet milijardi kruna (oko 180 miliona evra).

Na tender za privatizaciju 91,5 odsto akcija aviokompanije "Česke aerolinije" (ČSA) prijavila su se četiri zainteresovane kompanije, objavilo je češko ministarstvo finansija.

Do isteka roka za prijavljivanje, ponude su podneli francusko-holandski "Er Frans-KLM" (Air France), ruski "Aerofolot", konzorcijum "Unimeksa" (Unimex) i "Travel Servisa" i firma "Odien".

"Aeroflot", najveći ruski avioprevoznik, u kome 51 odsto udela ima ruska vlada, prijavio se na tender preko ćerke-firme "Darofan" i sada traži partnera iz Češke, ili neke od zemalja EU, kako bi ispunio kvalifikacioni kriterijum.Ta vazduhoplovna kompanija godišnje preveze oko deset miliona putnika, a zajedno sa firmama-ćerkama oko 12 miliona. Kontroliše više od 45 odsto ruskog tržišta redovnih međunarodnih linija, dok je udeo u unutrašnjem vazdušnom saobraćaju Rusije 12,5 odsto.

Kompanija "Er Frans-KLM" je, uz "Aeroflot", još jedan partner ČSA iz alijanse evropskih i azijskih avio-kompanija "Skaj Tim" (SkyTeam). Francusko-holandskoj kompaniji bi spajanje sa češkom omogućilo jačanje pozicija u srednjoj i istočnoj Evropi.

U konzorcijumu "Unimeks TVS" natpolovični udeo od 51 procenta ima "Unimeks grupa", kojom upravlja češki preduzetnik Jirži Šiman. Firma takođe ima udeo u čarter kompaniji "Travel servis" koja je najznačajnija firma te vrste na češkom tržištu.

"Odien Grupa" je, pored ostalog, od 2007. godine vlasnik nekada najveće česke državne turističke agencije "Čedok". Firme koje su imovinski u vezi sa "Odienom" imaju investicije i u nekim manjim aviokompanijama.

"Česke aerolinije" raspolažu sa 51 avionom, od toga 19 "erbasova" (Airbus) za srednje i duge pruge, 20 "boinga 737" (Boeing) za srednje udaljenosti i 12 avina tipa ATR. Kompanija je prošle godine imala dobit pre oporezivanja od pola milijarde kruna (18 miliona evra)

ČSA, prema kriterijumima vlade, može da kupi samo firma čijih je njamanje 51 odsto kapitala iz zemalja Evropske unije. Zainteresovani takođe moraju da predstave svoje planove o tome koliko dugo nameravaju da zadrže ČSA na poziciji nacionalnog prevoznika i da sačuvaju putnički vazdušni saobraćaj kao glavnu delatnost kompanije.

Nastavak na B92...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Povezane vesti

IATA predviđa veliki gubitak u poslovanju avio-kompanija

Izvor: EMportal, 24.Mar.2009

Udruženje međunarodnih avioprevoznika saopštilo danas da će vazduhoplovne kompanije ove godine izgubiti 4,7 milijardi dolara zbog svetske ekonomske krize. Očekuje se da će bruto prihodi pasti 12 procenata, na 467 milijardi dolara.

Nastavak na EMportal...

IATA predviđa veliki gubitak u poslovanju aviokompanija

Izvor: Poslovni magazin, 24.Mar.2009

Udruženje međunarodnih avioprevoznika (IATA) saopštilo je u utorak da će vazduhoplovne kompanije ove godine izgubiti 4,7 milijarde dolara zbog svetske ekonomske krize.Očekuje se da će bruto prihodi pasti za 12 procenata, na 467 milijardi dolara, što je lošije nego posle terorističkog napada...

Nastavak na Poslovni magazin...

IATA predvidja veliki gubitak u poslovanju aviokompanija

Izvor: Economy.rs, 25.Mar.2009, 01:37

Udruzenje medjunarodnih avioprevoznika (IATA) saopstilo je danas da ce vazduhoplovne kompanije ove godine izgubiti 4,7 milijarde dolara zbog svetske ekonomske krize.

Nastavak na Economy.rs...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.